Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budżet Katowic 2026: ponad 556 mln zł na transport i komunikację publiczną

infotrans
22.12.2025 10:02
0 Komentarzy

Rada Miasta Katowice uchwaliła budżet na 2026 rok, w którym – obok rekordowych inwestycji rozwojowych – istotne miejsce zajmują wydatki na komunikację miejską oraz finansowanie przewozów pasażerskich w ramach GZM.

Budżet został przyjęty w czwartek w grudniu 2025 roku. Dochody miasta zaplanowano na poziomie 3,842 mld zł, a wydatki na 4,239 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 397 mln zł. Na same inwestycje Katowice przeznaczą 862 mln zł, co stanowi 20 proc. wydatków ogółem.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę Katowice przeznaczą w 2026 roku na transport i łączność?
  2. Ile miasto wyda na finansowanie komunikacji publicznej w ramach GZM?
  3. Jakie inwestycje transportowe zaplanowano obok bieżącego utrzymania komunikacji?
Radni przyjęli budżet Katowic na 2026. Sprawdzamy transport publiczny
Radni przyjęli budżet Katowic na 2026. Sprawdzamy transport publiczny

Transport publiczny i łączność w budżecie Katowic

W uchwalonym budżecie Katowic na 2026 rok na transport i łączność zaplanowano 556 mln zł. To jeden z największych działów wydatkowych miasta, obejmujący zarówno inwestycje infrastrukturalne, jak i bieżące finansowanie komunikacji miejskiej obsługującej pasażerów na terenie miasta i całej metropolii.

Największą część tej kwoty stanowi finansowanie komunikacji publicznej organizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, na które Katowice przeznaczą ponad 312 mln zł. Środki te obejmują funkcjonowanie sieci autobusowej, tramwajowej i trolejbusowej w ramach wspólnego systemu transportu publicznego GZM.

Wśród kluczowych zadań transportowych znalazły się także inwestycje infrastrukturalne. Miasto planuje m.in. rozbudowę układu drogowego wraz z budową linii tramwajowej od pętli Bytnów do planowanej pętli Kostuchna. Na ten cel w 2026 roku zaplanowano 5,3 mln zł, a dodatkowo 6,4 mln zł przeznaczono na realizację samej pętli Kostuchna.

Katowice będą kontynuować również rozwój infrastruktury rowerowej. Na Katowicką Infrastrukturę Rowerową zabezpieczono 15,5 mln zł, natomiast na Regionalne Trasy Rowerowe7,2 mln zł. Inwestycje te mają uzupełniać system transportu publicznego i poprawiać dostępność przystanków oraz węzłów przesiadkowych dla pasażerów.

Radni przyjęli budżet Katowic na 2026. Sprawdzamy transport publiczny
Radni przyjęli budżet Katowic na 2026. Sprawdzamy transport publiczny

Stabilne finanse

Prognozowane dochody bieżące i majątkowe Katowic w 2026 roku wyniosą 3,842 mld zł, w tym dochody majątkowe 440 mln zł. Miasto pozyska także ponad 250 mln zł bezzwrotnej pomocy z funduszy europejskich. Kluczowym filarem dochodów pozostają udziały w podatkach PIT – 1,740 mld zł oraz CIT – 339,4 mln zł.

Deficyt budżetowy na poziomie 397,2 mln zł zostanie sfinansowany m.in. kredytem bankowym oraz wolnymi środkami. Obsługa długu w 2026 roku wyniesie ponad 148 mln zł, a planowane zadłużenie miasta na koniec roku sięgnie 1,741 mld zł.

Prezydent Katowic Marcin Krupa, prezentując budżet, wskazywał, że największym jednostkowym zadaniem inwestycyjnym pozostaje budowa Katowickiego Hubu Gamingowo-Technologicznego na terenie dawnej kopalni Wieczorek, na którą w 2026 roku zaplanowano 226,2 mln zł. Choć projekt ten nie dotyczy bezpośrednio transportu publicznego, ma istotny wpływ na przyszłe potrzeby komunikacyjne miasta i obsługę pasażerów dojeżdżających do nowej dzielnicy technologii.

Naszym zdaniem

Budżet Katowic na 2026 rok pokazuje, że transport publiczny pozostaje jednym z kluczowych obszarów finansowania miasta, choć w dużej mierze realizowany jest poprzez system metropolitalny GZM. Ponad 312 mln zł na komunikację publiczną oraz kolejne środki na infrastrukturę tramwajową, drogową i rowerową potwierdzają, że miasto konsekwentnie zabezpiecza funkcjonowanie przewozów pasażerskich. Jednocześnie skala inwestycji rozwojowych oznacza, że w kolejnych latach znaczenie sprawnej komunikacji miejskiej w Katowicach będzie jeszcze rosło.

Komentarze