Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Boring Company ze wstępnym kontraktem na budowę sieci Dubai Loop

infotrans
16.02.2025 12:01
0 Komentarzy

W lutym 2025 r. Elon Musk i jego firma The Boring Company ogłosili podpisanie wstępnego porozumienia z władzami Dubaju na budowę Dubai Loop.

To nazwa dla podziemnej sieci transportowej, której celem jest radykalna poprawa mobilności w jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się miast świata.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki cel ma budowa Dubai Loop w Dubaju?
  2. Jaką prędkość mają osiągać pojazdy Tesli w tunelach Dubai Loop?
  3. Na jakim etapie znajduje się obecnie projekt Dubai Loop?
Dubai Loop: 11 stacji i ponad 20 tysięcy pasażerów na godzinę.

Podczas Światowego Szczytu Rządów w Dubaju, Musk zaprezentował wizję projektu, porównując go do „tunelu czasoprzestrzennego”, który połączy kluczowe punkty miasta, przyczyniając się do redukcji zatłoczenia na powierzchni oraz usprawnienia transportu publicznego.

Dubai Loop w pierwszym etapie obejmie 17 kilometrów tuneli i 11 stacji, umożliwiając przewóz ponad 20 000 pasażerów na godzinę. System będzie obsługiwany przez elektryczne pojazdy Tesli, które w tunelach mają rozwijać prędkość do 160 km/h.

System ma być podobny do Vegas Loop, który działa w centrum Las Vegas od 2021 roku. W amerykańskim mieście sieć składa się z pięciu stacji połączonych tunelami, w których autonomiczne pojazdy Tesli przewożą pasażerów. Dubai Loop ma jednak znacznie większe ambicje – po zakończeniu pierwszego etapu projekt zostanie rozbudowany, by docelowo objąć całe terytorium emiratu Dubaj. Dzięki wykorzystaniu technologii The Boring Company, system ma:

  • Ograniczyć korki poprzez stworzenie podziemnej alternatywy dla tradycyjnych środków transportu,
  • Zwiększyć efektywność podróży, skracając czas przejazdu między kluczowymi punktami miasta,
  • Wspierać ekologię, korzystając wyłącznie z elektrycznych pojazdów o zerowej emisji spalin.

Obecnie projekt Dubai Loop znajduje się na etapie wstępnych ustaleń, a harmonogram budowy nie został jeszcze ujawniony. Reuters podaje, że rozmowy koncentrują się na kwestiach technicznych, finansowych oraz integracji z istniejącą infrastrukturą transportową Dubaju.

Metro w Dubaju

Równolegle RTA rozwija sieć metra w Dubaju. To nowoczesny, w pełni zautomatyzowany system transportu miejskiego, składający się z dwóch głównych linii: czerwonej i zielonej. Czerwona linia, o długości 52,1 km, rozciąga się od stacji Centrepoint (dawniej Rashidiya) w pobliżu Międzynarodowego Lotniska w Dubaju, biegnąc wzdłuż Sheikh Zayed Road i docierając do stacji UAE Exchange na południowo-zachodnim krańcu miasta.

Zielona linia, o długości 22,5 km, obsługuje głównie starsze dzielnice Dubaju, takie jak Deira i Bur Dubai, łącząc kluczowe punkty handlowe i kulturalne. Łącznie system metra obejmuje 89,6 km tras i 55 stacji.

Metro w Dubaju rozpoczęło działalność 9 września 2009 roku, stając się jednym z najdłuższych w pełni zautomatyzowanych systemów kolejowych na świecie. Pociągi są bezzałogowe, a stacje i wagony są klimatyzowane, co zapewnia komfort podróżowania w gorącym klimacie. Perony są oddzielone od torów szklanymi ekranami, które otwierają się synchronizując z drzwiami pociągu, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów.

Aby korzystać z metra, pasażerowie muszą posiadać kartę Nol, która służy do opłacania przejazdów w różnych środkach transportu publicznego w Dubaju. Karty te można doładowywać i są dostępne w kilku wariantach, w tym Silver i Gold, z których każda oferuje różne korzyści. Warto pamiętać, że metro funkcjonuje w określonych godzinach: od poniedziałku do czwartku od 5:00 do północy, w piątki od 5:00 do 1:00 następnego dnia, w soboty od 5:00 do północy, a w niedziele od 8:00 do północy.

W planach jest dalsza rozbudowa systemu metra, w tym budowa trzeciej, niebieskiej linii o długości 30 km, której otwarcie planowane jest na 2029 rok. Celem jest zwiększenie dostępności transportu publicznego i połączenie nowych obszarów miasta z istniejącą siecią.

Dubai Loop: 11 stacji i ponad 20 tysięcy pasażerów na godzinę.
Dubai Loop: 11 stacji i ponad 20 tysięcy pasażerów na godzinę.

Komentarze