Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Biletowy rok ZTP: Prawie o 400 tys. zł mniej

infotrans
18.03.2021 15:00
0 Komentarzy

Warszawa zakończyła 2020 rok sprzedażą biletów ZTM w wysokości ponad 601 mln zł. To mniej o prawie 40 proc. niż rok wcześniej.

W 2020 r. warszawscy pasażerowie chętniej kupowali bilety czasowe i jednorazowe niż długookresowe. Z kolei kontrolerzy biletów w ubiegłym roku przeprowadzili łącznie 5 041 358 kontroli.

Biletowe tendencje

W 2020 roku pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego kupili bilety za 601 027 773 zł. Rok wcześniej wartość sprzedaży wyniosła 994 588 850 zł. Oznacza to spadek sięgający prawie 40 proc. w porównaniu z rekordowym 2019 rokiem. To skutek epidemii koronawirusa i znacznego ograniczenia życia społecznego, a tym samym mniejszego zainteresowania podróżami komunikacją miejską.

W ubiegłym roku pasażerowie kupili łącznie 58 548 041 sztuk biletów wszystkich rodzajów. Rok wcześniej było to ponad 85 mln biletów, czyli o 31 proc. więcej. Najwięcej sprzedano biletów: 20-minutowych – prawie 31,2 mln sztuk, jednorazowych – ponad 23 mln, a z tego tylko samych pojazdowych (czyli tych kupowanych w biletomatach w pojazdach WTP) – ponad 6,6 mln. Z katalogu wszystkich dostępnych biletów największy, ponad 50 proc. spadek odnotowano w przypadku biletów krótkookresowych (dobowe, weekendowe, 3-dniowe) z ponad 2,4 mln sztuk w 2019 roku do 1,2 mln w 2020 roku. Wśród samych tylko biletów 3-dniowych spadek wyniósł ponad 60 proc. (z 270 tys. sztuk w roku 2019 do poziomu 104 tys. w roku 2020).

Screenshot 2021 03 18 Raport Roczny 2020 Cdr Raport Roczny 2020 Pdf4

Krótszy termin

Zdecydowanie spadło także zainteresowanie biletami długookresowymi (30- i 90-dniowymi). W 2019 roku sprzedano ich prawie 5,2 mln sztuk, a rok później – nieco ponad 3 mln. To o około 41 proc. mniej. Najlepiej obroniły się bilety jednorazowe (w tym pojazdowe) i czasowe 20-minutowe, gdzie spadek liczby sprzedanych biletów sięgnął odpowiednio 29 i 30,5 proc. Porównywalnie często, jak przed pandemią korzystano z biletów jednorazowych pojazdowych. Odnotowano około 5 proc. spadek z ponad 7 mln sztuk w 2019 roku do ponad 6,6 mln w roku ubiegłym.

Duży spadek liczby sprzedanych biletów długo-okresowych, przy jednoczesnym mniejszym spad-ku zainteresowania biletami czasowymi i jedno-razowymi, może świadczyć o zmianie potrzeb komunikacyjnych pasażerów. Praca i nauka zdalna oraz czasowe zamknięcia sklepów i instytucji kultury ograniczyły konieczność i potrzebę regularnych podróży, a tym samym zakupu biletów długookresowych.

Niższe wpływy ze sprzedaży biletów oznaczały także większą niż w poprzednich latach dopłatę do komunikacji miejskiej z budżetu m.st. Warszawy. W ostatnich latach pokrywały one ponad 30 proc. kosztów uruchamiania komunikacji, a w 2020 roku było to niewiele ponad 22 proc. W 2020 roku na zakup usług komunikacyjnych przeznaczono ponad 2,6 mld zł. Największą część tej kwoty – prawie 75 proc. stanowiło dofinansowanie z budżetu m.st. Warszawy. Wspomniane wpływy ze sprzedaży biletów (razem z opłatami dodatkowymi) wraz z dofinansowaniem z gmin, na podstawie zawartych porozumień, to pozostałe 25 proc.

Screenshot 2021 03 18 Raport Roczny 2020 Cdr Raport Roczny 2020 Pdf1

POP Wileński najpopularniejszy

Punkty Obsługi Pasażerów w 2020 roku – mimo pandemii koronawirusa – były otwarte i można było załatwić w nich większość komunikacyjnych spraw. Sprzedano w nich bilety za prawie 59,5 mln zł. Trzy punkty o najwyższej sprzedaży to: Dworzec Wileński przy drugiej linii metra – sprzedaż za kwotę prawie 9,9 mln zł, Centrum I przy pierwszej linii metra – 7,5 mln zł oraz Ratusza Arsenał, także przy pierwszej linii metra – ponad 4 mln zł.

Rok 2020 był kolejnym, podczas którego obowiązywała oferta „Warszawa+”. Dzięki współpracy Warszawy z podwarszawskimi gminami, ich mieszkańcy płacą mniej za bilety Warszawskiego Transportu Publicznego. Różnicę w cenie biletu pokrywają lokalne samorządy. W ubiegłym roku z biletów metropolitalnych korzystali mieszkańcy 26 gmin. Łącznie sprzedano 173 581 biletów za kwotę 26 014 298,50 zł, a dopłata gmin w tej sumie wyniosła ponad 10,7 mln zł. Tutaj też widoczne są pandemiczne ograniczenia w życiu społecznym – rok wcześniej było to ponad 275 tys. biletów za ponad 43 mln zł, z dopłatą gmin ponad 17,2 mln zł.

Bez biletu bez zmian

Kontrolerzy biletów w ubiegłym roku przeprowadzili łącznie 5 041 358 kontroli. Kontrolerzy wystawili łącznie 133 408 opłat dodatkowych, z czego 74 360 były to wezwania do zapłaty, a 59 048 opłaty uiszczone na miejscu kontroli. Udział osób podróżujących bez ważnego biletu wyniósł 2,65 proc. i był porównywalny do tego w 2019 roku. Opłaty wnoszone podczas kontroli na miejscu – zarówno gotówkowe, jak i bezgotówkowe – stanowiły w 2020 roku 44,2 proc. wszystkich opłat dodatkowych. Wskaźnik ten utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat.

W ubiegłym roku swoje działania kontynuował agent mobilności. Zachęcał warszawskie firmy do dofinansowywania biletów swoim pracownikom. Podpisano umowy o współpracy z siedmioma firmami. W końcu roku ZTM współpracował z 30 podmiotami. Sprzedano 2 810 biletów długookresowych za kwotę ponad 703,6 tys. z biletowych.

Screenshot 2021 03 18 Raport Roczny 2020 Cdr Raport Roczny 2020 Pdf3
Screenshot 2021 03 18 Raport Roczny 2020 Cdr Raport Roczny 2020 Pdf3

Bardziej mobilnie

Pasażerowie kupili w biletomatach w pojazdach WTP bilety za ponad 116,9 mln zł, a udział w sprzedaży za pomocą tego kanału dystrybucji wyniósł 19,45 proc. W 2019 roku było to odpowiednio – prawie 153 mln zł i 15,38 proc. Wzrost popularności mobilnych automatów biletowych przekroczył więc 4 proc.

W ubiegłym roku pasażerowie mogli korzystać z 817 stacjonarnych automatów bileto-wych i 2 544 mobilnych, w tym: 1 887 zainstalowanych w autobusach, 579 w tramwajach i 78 w pociągach SKM. Kupiono w nich prawie 33,98 mln szt. biletów za prawie 351,7 mln zł.

W biletomatach obu typów sprzedano najwięcej biletów 20-minutowych – prawie 17,6 mln szt. i jednorazowych – prawie 13,9 mln sztuk. Najrzadziej w automatach biletowych wybierano: Bilety Seniora – prawie 13,9 tys. sprzedanych sztuk, weekendowe – prawie 35,7 tys. sztuk i 3-dniowe – 72 tys. sztuk.

Komentarze