Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym. Od 2025 roku

infotrans
23.09.2024 12:05
0 Komentarzy

Władze Paryża ogłosiły, że od 2 stycznia 2025 roku na terenie całego regionu Île-de-France obowiązywać będzie nowa, uproszczona taryfa biletowa.

Ma ona zrewolucjonizować transport publiczny. Dzięki niej mieszkańcy regionu będą mogli korzystać z dwóch jednolitych biletów na wszystkie środki transportu publicznego, co uprości codzienne podróże i zapewni większą dostępność komunikacji dla osób dojeżdżających z peryferii.

Spis treści:

  1. Jakie dwa jednolite bilety będą obowiązywać od 2 stycznia 2025 roku w regionie Île-de-France?
  2. Jakie korzyści przyniesie karta Navigo Liberté+ dla użytkowników transportu publicznego?
  3. Jakie cele ma reforma systemu biletowego w Île-de-France, jeśli chodzi o ekologiczne korzyści?
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym / fot. RATP

Nowe zasady

Od stycznia 2025 roku obowiązywać będą tylko dwa bilety:

  • Bilet na metro, pociąg i RER: koszt 2,50 euro, niezależnie od długości trasy, nawet na najdalszych trasach w regionie Île-de-France.
  • Bilet na autobus i tramwaj: koszt 2,00 euro, także niezależnie od przejechanego dystansu.

Wcześniejsze skomplikowane taryfy, które obejmowały aż 50 000 różnych kombinacji opłat, zostaną zredukowane do tych dwóch prostych biletów, co wyeliminuje „pułapki cenowe” i poprawi dostępność transportu w całym regionie. Z myślą o osobach uprawnionych do zniżek, oba bilety będą dostępne także w wersji z taryfą ulgową.

Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym

Rozszerzenie karty Navigo Liberté+

Od 2 stycznia 2025 roku karta Navigo Liberté+ zostanie rozszerzona na wszystkie środki transportu publicznego w Île-de-France, w tym pociągi, metro, tramwaje, autobusy i RER. Korzystający z tej karty będą mieli dostęp do obniżonych taryf:

  • Bilet metro/pociąg/RER: 1,99 euro,
  • Bilet autobus/tramwaj: 1,60 euro,
  • Dodatkowo, przesiadki między różnymi środkami transportu będą bezpłatne.

Karta Navigo Liberté+ początkowo będzie dostępna w formie fizycznej, jednak od wiosny 2025 roku użytkownicy będą mogli korzystać z niej bezpośrednio za pomocą swoich smartfonów, zarówno z systemem Android, jak i iOS.

Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym

Korzyści dla użytkowników

Nowy system taryfowy ma na celu ułatwienie podróży dla około 3 milionów mieszkańców Île-de-France, zwłaszcza dla tych, którzy korzystają z transportu publicznego sporadycznie. Reformy mają także na celu zmniejszenie kosztów podróży dla osób dojeżdżających z daleka, dla których cena biletów na długie trasy spadnie nawet o połowę. Trzy kluczowe cele reformy to:

  1. Wspieranie spójności społecznej i terytorialnej: Reforma kończy z barierami finansowymi, dzięki czemu mieszkańcy całego regionu, bez względu na lokalizację, zapłacą tę samą cenę za korzystanie z transportu.
  2. Ekologia: Celem reformy jest zmniejszenie liczby samochodów osobowych na drogach regionu o 15%, co oznacza zmniejszenie ruchu o około 2 miliony pojazdów dziennie.
  3. Uproszczenie systemu: Nowy system eliminuje skomplikowane taryfy, a bilet elektroniczny na smartfony uprości korzystanie z transportu.
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym

Coś dla turystów

Reforma obejmie również taryfy dla turystów:

  • Navigo Jour: 12 euro (wszystkie strefy, bez dostępu do lotnisk),
  • Bilet lotniskowy: 13 euro (ważny dla obu lotnisk, Roissy Charles-de-Gaulle i Orly),
  • Paris Visite: 29,90 euro, z wliczonym dostępem do lotnisk.

Podsumowując – reforma systemu biletowego w Île-de-France to duży krok w kierunku prostszego, bardziej dostępnego i ekologicznego transportu publicznego.

Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym
Biletowa rewolucja w paryskim transporcie publicznym

Komentarze