Białystok z budżetem 2026 na komunikację miejską. 148,5 mln zł na autobusy
Budżet Miasta Białystok na 2026 rok został uchwalony przez Radę Miasta Białystok podczas sesji w dniu 22 grudnia 2025 roku i wyraźnie pokazuje, że transport publiczny pozostaje jednym z kluczowych obszarów miejskich inwestycji.
W dokumencie zabezpieczono znaczące środki na rozwój komunikacji miejskiej, w tym na zakup nowoczesnych autobusów. Dochody miasta zaplanowano na poziomie 3,48 mld zł, natomiast wydatki mają wynieść 3,78 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 297,8 mln zł. Jednocześnie budżet zakłada nadwyżkę operacyjną w wysokości 81,3 mln zł, co – według władz miasta – potwierdza stabilną sytuację finansową samorządu i pozwala na realizację ambitnych projektów infrastrukturalnych, w tym w obszarze komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Ile środków Białystok przeznaczy w 2026 roku na autobusy dla komunikacji miejskiej?
- Jaką rolę w budżecie miasta odgrywa transport publiczny i mobilność miejska?
- Czy inwestycje w autobusy elektryczne będą kontynuacją dotychczasowej strategii miasta?
Transport publiczny na pierwszym planie budżetu
Jednym z najważniejszych elementów budżetu Białegostoku na 2026 rok są wydatki inwestycyjne, które mają sięgnąć 394 mln zł i obejmować ponad 200 różnych przedsięwzięć. W tej puli szczególne miejsce zajmuje transport publiczny, a zwłaszcza rozwój i modernizacja floty autobusowej obsługującej mieszkańców miasta.
Największa jednorazowa pozycja inwestycyjna dotyczy zakupu nowych pojazdów dla komunikacji miejskiej. Miasto zaplanowało 148,5 mln zł na zakup łącznie 58 autobusów – zarówno autobusów elektrycznych, jak i autobusów spalinowych. To wyraźny sygnał, że Białystok konsekwentnie realizuje strategię stopniowej wymiany taboru, łącząc rozwój zeroemisyjnego transportu z zachowaniem elastyczności operacyjnej systemu.
Inwestycje te wpisują się w szersze projekty miejskie, takie jak rozwój zrównoważonego transportu miejskiego w Białymstoku (ok. 39 mln zł) oraz poprawa mobilności miejskiej – rowerowej i autobusowej – w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym (ok. 18,1 mln zł). Celem tych działań jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów oraz ograniczenie emisji i hałasu w mieście.
Prezydent Białegostoku nie ukrywa, że komunikacja miejska jest jednym z fundamentów miejskiej polityki rozwoju.
„Budżet Białegostoku na 2026 rok nazwałem budżetem stabilnego rozwoju. To dokument odpowiedzialny, realistyczny i jednocześnie ambitny – odpowiadający na bieżące wyzwania, ale też konsekwentnie budujący przyszłość naszego miasta” – powiedział Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.
„Stabilne finanse miasta to jasny sygnał dla inwestorów, że Białystok jest miejscem przewidywalnym, otwartym i gotowym na współpracę” – dodał.
Warto podkreślić, że środki na autobusy stanowią znaczącą część całego pakietu inwestycyjnego i są jedną z największych pozycji w obszarze infrastruktury miejskiej. Oznacza to realne wzmocnienie komunikacji miejskiej, poprawę komfortu podróży pasażerów oraz dalsze odmładzanie taboru autobusowego.
Budżet uchwalony mimo politycznych sporów
Uchwalenie budżetu poprzedziła burzliwa debata polityczna. Ostatecznie za przyjęciem budżetu zagłosowało 15 radnych, 6 było przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu. Prezydent miasta uwzględnił w projekcie kilkadziesiąt autopoprawek, głównie zgłoszonych przez radnych Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050, ale także część postulatów opozycji.
„Mieszkańcy otrzymali naprawdę dobry budżet na 2026 rok, budżet oczywiście na miarę naszych możliwości, który wykorzystuje wszystkie szanse, jakie dają nam i środki z budżetu państwa, i środki zewnętrzne” – podkreślił Tadeusz Truskolaski po głosowaniu.
Z perspektywy transportu publicznego najważniejsze jest jednak to, że mimo sporów politycznych, zabezpieczono środki na dalszy rozwój autobusów miejskich, w tym pojazdów zeroemisyjnych, które od lat stanowią wizytówkę białostockiej komunikacji.
Naszym zdaniem
Budżet Białegostoku na 2026 rok potwierdza, że miasto konsekwentnie traktuje transport publiczny jako jeden z filarów rozwoju. Wysoka kwota 148,5 mln zł na nowe autobusy pokazuje kontynuację dotychczasowej polityki inwestycyjnej, opartej na systematycznej wymianie taboru i zwiększaniu udziału autobusów elektrycznych w komunikacji miejskiej. To podejście spójne z wcześniejszymi zakupami i projektami realizowanymi przez miasto w ostatnich latach, a jednocześnie zachowujące pragmatyzm poprzez równoległe inwestycje w pojazdy konwencjonalne. Jeśli zapowiedzi budżetowe zostaną zrealizowane, Białystok pozostanie jednym z liderów średnich miast w Polsce pod względem nowoczesnego i stabilnie finansowanego transportu publicznego.


Komentarze