Berlin luzuje strefy Tempo 30 na 23 głównych ulicach, ale wprowadza ograniczenia nocne
Władze stolicy Niemiec zdecydowały się na zniesienie dziennych ograniczeń prędkości do 30 km/h na 23 odcinkach głównych ulic.
Zmiany wynikają z nowej wersji „Planu ochrony powietrza i działań przeciwhałasowych„, zatwierdzonego przez berliński Senat.
Rozkład jazdy:
- Ile odcinków ulic w Berlinie objętych było wcześniej dziennym ograniczeniem prędkości do 30 km/h?
- Na ilu odcinkach Tempo 30 pozostaje w mocy z powodów bezpieczeństwa ruchu?
- Ile kilometrów ulic w Berlinie obejmuje nowe nocne ograniczenie prędkości do 30 km/h?
Tło decyzji: poprawa jakości powietrza
W ostatnich latach na 41 odcinkach ulic o dużym natężeniu ruchu obowiązywało ograniczenie do 30 km/h w ciągu dnia, mające na celu redukcję emisji zanieczyszczeń i spełnienie unijnych norm jakości powietrza. Jak wyjaśnia senator ds. transportu Ute Bonde (CDU), w wielu lokalizacjach osiągnięto zakładane cele środowiskowe, a tym samym nie ma już podstaw prawnych do utrzymywania ograniczenia.
Zmiany nie oznaczają całkowitego końca ograniczeń prędkości. Oto szczegóły:
- Na 7 odcinkach Tempo 30 pozostaje w mocy ze względu na ochronę powietrza – normy emisji nadal są tam przekraczane.
- Na 11 odcinkach ograniczenie pozostaje z powodów bezpieczeństwa ruchu, m.in. w pobliżu szkół, przedszkoli i domów opieki.
- Na 23 odcinkach, gdzie wcześniej obowiązywało Tempo 30, przywrócono dziennie Tempo 50.
Nowe ograniczenia nocne
Choć ograniczenia w ciągu dnia zostały częściowo zniesione, Senat Berlina jednocześnie zdecydował o wprowadzeniu nocnego ograniczenia prędkości do 30 km/h na szeregu odcinków dróg głównych. Decyzja ta ma na celu ochronę zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie hałasu komunikacyjnego. Łącznie zmiana dotyczy około 230 kilometrów ulic.
Naszym zdaniem: Decyzja Senatu wpisuje się w dynamiczne zarządzanie ruchem miejskim, oparte na danych środowiskowych i zdrowotnych. Zmniejszenie emisji i hałasu pozostaje priorytetem, jednak elastyczność w dostosowywaniu ograniczeń prędkości ma umożliwić bardziej efektywny i płynny ruch miejski.
Zmiany te mogą również stanowić precedens dla innych niemieckich i europejskich miast, które łączą kwestie mobilności z celami zrównoważonego rozwoju. W Polsce to cały czas pieśń przyszłości.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze