Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Asseco ma biletowy problem z Transport GZM. Pasażerowie również  

infotrans
02.10.2023 11:04
0 Komentarzy

2 października Zarząd Transportu Metropolitalnego  poinformował o awarii wykonawcy systemu biletowego Transport GZM – firmy Asseco Data Systems.

Problemy z metropolitarnym transportem publicznym rozpoczęły się 1 października. Doszło wówczas do awarii modułu AOZ. Do tego w dalszym ciągu Asseco nie udało się przeprowadzić migracji biletów ze starych kart ŚKUP, do kont w Transport GZM założonych przed 1 października. Razem daje to duży problem dla części pasażerowie ZTM.

Spokojnie, to tylko awaria

1 października miała miejsca awaria modułu AOZ (Aplikacja obsługi żądań) systemu. Moduł ten odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach.

Konsekwencje metropolitalnej awarii Asseco dla pasażerów są następujące:  

  • niedostępne mogą być dla pasażerów bilety pakietowe i podróż Start/Stop.
  • możliwe są również utrudnienia w realizacji transakcji w kioskach i automatach biletowych.
  • od rana część użytkowników aplikacji na systemie Android zgłasza problem z uruchomieniem aplikacji (Aplikacja wyświetla ekran startowy i zgłasza błąd pobierania danych). W tej sytuacji pomaga ponowne zainstalowanie aplikacji.
  • w związku z awarią AOZ nie będzie dziś możliwe pobranie Metrokart w automatach biletowych i kioskach. Można pobrać takie karty z Punktach Obsługi Pasażera. Natomiast GZM odradza wizyty w POP, gdyż mogą się one wiązać z dłuższym niż zwykle oczekiwaniem.
  • w dalszym ciągu nie udało się wykonawcy przeprowadzić migracji biletów ze starych kart ŚKUP, bo kont w Transport GZM założonych przed 1 października. Prosimy, aby pasażerowie posiadający bilety na kartach ŚKUP zabrali je ze sobą w podróż.

Przepraszamy – pracujemy

-„Pracujemy z wykonawcą nad usunięciem awarii. Będziemy informować pasażerów o wszelkich zmianach w tym procesie.  Nasi kontrolerzy znają aktualną sytuację. Ich działania dziś skupiają się na udzielaniu pomocy i informacji pasażerom. Za wszystkie problemy przepraszamy naszych pasażerów i dziękujemy za wyrozumiałość – przekazał Transport GZM.

Przypomnijmy, że 28 września Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wyłączyła system Śląskiej Karty Usług Publicznych – dotąd głównego sposobu rozliczania się za korzystanie z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Znajdujące się w systemie ŚKUP dane są cały czas przenoszone do systemu Transport GZM. Zgodnie z informacjami GZM po 22 września w systemie ŚKUP wstrzymano możliwość korzystania ze środków zgromadzonych w e-portmonetce (do tego dnia można było dokonać zwrotu środków z e-portmonetki, co jest równoznaczne z zamknięciem konta). Dostęp do środków w e-portmonetce miał być odblokowany 1 października.

27 września był ostatnim dniem dokonywania transakcji w systemie ŚKUP. Po tej dacie nie było już możliwe dokonywanie płatności bezgotówkowych na Portalu Klienta, Punktach Obsługi Pasażera oraz w Mobilnej Aplikacji ŚKUP. Wyłączono też płatność gotówkową w kioskach i Punktach Obsługi Pasażera.

28 września wyłączono działania systemu ŚKUP. Od tego dnia pasażerowie nie mogli korzystać z taryfy odległościowej, a także z zapisanych na karcie ŚKUP biletów jednorazowych i wieloprzejazdowych. W tym czasie wyłączono też możliwość kupowania i kodowania zapisywanych na karcie ŚKUP biletów elektronicznych

Zamiast tego, pasażerowie mogli w POP kupić 30-dniowe bilety papierowe. ZTM zachęcało także do zakupu biletów elektronicznych (poprzez aplikacje mobilne, w tym przez dostępną już dla pasażerów aplikację Transport GZM, w której są dostępne wszystkie bilety z taryfy ZTM) lub biletów papierowych.

Od 28 września tablice SDIP, które znajdują się przy przystankach, wskazują rozkładowe czasy przyjazdów autobusów, tramwajów i trolejbusów, a nie rzeczywiste (obsługiwane przez ŚKUP). Bilety papierowe w automatach biletowych z systemem ŚKUP będą sprzedawane za gotówkę do 30 września.

2 października Zarząd Transportu Metropolitalnego  poinformował o awarii wykonawcy systemu biletowego Transport GZM - firmy Asseco Data Systems.

system Transport GZM

Po 1 października w dalszym ciągu można używać dotychczasowych kart ŚKUP, o ile nie stracą ważności. W nowym systemie będą one pełniły funkcję identyfikatora w trakcie kontroli. Od 1 października są wydawane już tylko nowe karty systemu Transport GZM.

Nowy system umożliwia założenie konta bez wizyty w Punkcie Obsługi Pasażera i oczekiwania na wyrobienie karty, jak w systemie ŚKUP. Możliwe jest zaimportowanie danych z systemu ŚKUP lub założenie konta w systemie od zera. Aby korzystać z systemu Transport GZM należy założyć konto – imienne lub anonimowe. Konto anonimowe pozwala tylko na zakup wybranych biletów (na okaziciela), natomiast konto imienne umożliwia korzystanie z pełnej funkcjonalności systemu.

Zakupione bilety są dostępne od razu, bez oczekiwania na ich zakodowanie na karcie. Aplikacja umożliwia przy tym zakup wszystkich biletów z taryfy, także długookresowych oraz pakietowych. Ulgi można samodzielnie przypisać do konta – w aplikacji mobilnej albo na portalu. Potwierdzanie ulgi odbywa się przy pierwszej kontroli – po okazaniu uprawniającego do niej dokumentu.

Od 1 października miała być dostępna nowa oferta: Podróż Start/Stop, w której aplikacja sama naliczy opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Pasażer, rozpoczynając podróż, będzie tylko skanował w pojeździe kod QR lub wpisywał znajdujący się w nim odpowiedni kod.

2 października Zarząd Transportu Metropolitalnego  poinformował o awarii wykonawcy systemu biletowego Transport GZM - firmy Asseco Data Systems.
fot. GZM

Owoc wielu miesięcy

Prace nad portalem i aplikacją Transport GZM trwają od wielu miesięcy. Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r.

Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.

Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco, za 122,8 mln zł brutto.

Komentarze