Andrzej Bittel o szczegółach ustawowej ochrony dla kierowców i motorniczych
W kwietniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o publicznym transporcie zbiorowym autorstwa Lewicy, dzięki której kierowcy i motorniczy znajdą się pod specjalną ochroną.
Jej szczegóły przekazał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. To dobry przykład współpracy ponad podziałami w szczytnym celu. Nowelizacja uchwalona została przytłaczającą większością 443 głosów, czterech posłów było przeciw. Dokumentem zajmie się teraz Senat. Regulacja wejdzie w życie dwa tygodnie po publikacji w Dzienniku Ustaw.
Ponad podziałami
Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że ochrona ta obejmować będzie także kierowców, „którzy będą działali na zlecenie gminy w ramach usługi publicznego transportu zbiorowego”.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podziękował też za współpracę, wskutek której nowela stała się projektem o wiele lepszym, w pełni spełniającym swoją funkcję, funkcję, którą jest sprawienie, aby osoby odgrywające ważne role w publicznym transporcie zbiorowym zabezpieczyć za pomocą statusu funkcjonariusza publicznego.
-„O tym, że taka formuła jest niezwykle istotna, jest niezwykle ważna, świadczy dotychczasowa praktyka, świadczą postulaty środowisk z tym związanych oraz takie oczywiste poczucie, że naruszenie godności, czci, nietykalności osobistej każdej osoby jest dolegliwe dla tej osoby, ale w tym wypadku jest również dolegliwe dla osób, które tej osobie towarzyszą w ramach wykonywania swoich własnych życiowych zadań, przemieszczając się publicznym transportem zbiorowym. To jest taki argument, który pokazuje, że poczucie bezpieczeństwa jest bardzo ważne dla każdego człowieka. Chodzi o to, żeby w ramach działań prewencyjnych podejmować takie działania, żeby te osoby miały poczucie bezpieczeństwa, a z drugiej strony osoby, które miałyby się dopuścić takich czynów, miały świadomość, że państwo polskie podejmie działania związane z naruszeniem nietykalności i godności takich osób i będzie je prowadziło konsekwentnie, a nie tylko w formułach prywatnoskargowych, jak to ma miejsce do tej pory w przypadku czynów mniej istotnych z punktu widzenia Kodeksu karnego. To jest uzasadnienie tego, dlaczego w ustawie, a nie w Kodeksie karnym, jest różnica między funkcjonariuszami publicznymi wymienionymi w Kodeksie karnym, a tymi, których teraz obejmujemy ochroną w ramach tego działu” – powiedział Andrzej Bittel .
Akcja edukacyjna?
Z sejmowej Sali podło też pytanie, czy wejściu noweli będą towarzyszyć akcje informacyjne.
-„Oczywiście będziemy informować o wejściu tej ustawy w życie, oczywiście szeroko poinformujemy opinię społeczną w tym zakresie. Odbiór wśród członków strony społecznej grupującej przedstawicieli różnych zawodów związanych z publicznym transportem zbiorowym jest bardzo dobry. Będą miały miejsce wspólne działania, które na pewno spowodują, że ta wiedza zostanie rozpropagowana. Oczywiście można by sprowadzić każdą tego typu regulację do absurdu i powiedzieć, że jak jedziesz autobusem, to korzystasz z ochrony publicznej, ale wydaje mi się, że oprócz tego, że jest to może intelektualnie interesujące, erystycznie ciekawe, nie wnosi to jednak nic do sprawy. Dziękuję bardzo – podsumował Andrzej Bittel .
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze