10 pytań o Deutschlandticket, czyli niemiecki bilet za 49 euro
3 kwietnia ruszyła przedsprzedaż Deutschland-Ticket, a wielki start tej promocyjnej oferty zaplanowano na 1 maja.
D-Ticket będzie obowiązywać w komunikacji lokalnej na terenie całych Niemiec, a jego koszt to 49 euro miesięcznie. Sprawdzamy co pasażerowie, firmy transportowe i stowarzyszenia powinny wiedzieć o tym cyfrowym bilecie.
Deutschland-Ticket już jest!
Pasażerowie mogą go kupić od 3 kwietnia 2023 r., natomiast bilet wejdzie w życie 1 maja. D-Ticket został przyjęty jako część trzeciego pakietu pomocy rządu federalnego jako następca biletu za 9 euro. Ta poprzednia wersja miała pomóc Niemcom w radzeniu sobie z wysokimi kosztami energii. Sprzedano ją w liczbie około 52 milionów egzemplarzy.
Następca, Deutschland-Ticket (D-Ticket), ma stanowić stałą, atrakcyjną ofertę transportu publicznego, aby silniej zachęcić do przesiadania się z samochodów na autobusy i pociągi. „D” jest ważny na terenie całego kraju w II klasie we wszystkich autobusach, tramwajach, pociągach miejskich i metra, a także S-Bahn, pociągach regionalnych i regionalnych pociągach ekspresowych. Pociągi dalekobieżne, takie jak IC i ICE, a także pociągi prywatnych przewoźników, takich jak FlixTrain, są wyłączone z jego zakresu.
Biletowe TOP 10
Z racji swojego zasięgu oraz skali, Deutschland-Ticket generuje sporo pytań. Oto 10 najczęstszych:
Kto może skorzystać z niemieckiego biletu?
W zasadzie każdy, kto ukończył sześć lat – może wykupić subskrypcję Deutschlandticket. Dotyczy to również sytuacji, gdy miejsce zamieszkania znajduje się poza granicami Niemiec. Osoba musi posiadać konto w kraju UE. Ponadto osoba musi posiadać imienny dokument tożsamości, ponieważ bilet Deutschlandticket jest także imienny.
Czy Deutschlandticket można przekazać komuś innemu?
Nie. Deutschlandticket jest imienny i nie może być przekazywany innym osobom. Dokument tożsamości będzie zatem wymagany podczas każdej kontroli biletów.
Jak działa kontrola biletów dla Deutschland-Ticket?
W zależności od wersji nośnika, kontrola polega na odczytaniu karty chipowej lub zeskanowanie kodu kreskowego. Ponadto sprawdzany jest dokument tożsamości w celu sprawdzenia, czy pasażer jest rzeczywiście właścicielem biletu imiennego.
Czy pasażerowie muszą wcześniej zamówić bilet do Niemiec?
Nie, wykupienie abonamentu jest niezależne od czasu i miejsca.
Skąd pasażerowie otrzymują bilet D-Ticket?
Ponieważ Deutschlandticket jest subskrypcją z danymi osobowymi i szczegółami dotyczącymi płatności, tego biletu nie można kupić w automatach ani u kierowców autobusów i pociągów. Abonamenty można wykupić w centrum obsługi klienta, w aplikacji lub za pośrednictwem strony internetowej firmy transportowej. Proces zamawiania i format wydawania biletów może różnić się w zależności od dostawcy.
Czy D-Ticket jest dostępny tylko na smartfony?
Nie. Deutschlandticket jest wydawany wyłącznie jako bilet cyfrowy, co nie oznacza, że jest dostępny tylko jako bilet za pośrednictwem aplikacji. Bilet cyfrowy może być np. wystawiony na karcie chipowej, smartfonie za pomocą kodów kreskowych lub na innym nośniku, takim jak smartwatch.
Co się stanie, jeśli pasażer zgubi swój bilet do Niemiec?
Jeśli bilet jest zapisany na karcie chipowej, pasażer zgłasza się do swojego partnera, który umieszcza bilet na ogólnoniemieckiej liście blokad, aby podczas kontroli okazało się, że jest nieważny, jeśli jest używany przez inne osoby . Pasażer zwykle otrzymuje kartę zastępczą od firmy transportowej i to za dodatkową opłatą.
Jeśli bilet został wystawiony za pośrednictwem aplikacji i na przykład doszło do zmiany telefonu, pasażerowie muszą się zalogować na urządzeniu zastępczym za pomocą swoich danych dostępowych i ponownie wyświetlić bilet na swoim smartfonie.
Jaka jest różnica między biletem za 49 euro, a biletem za 9 euro?
Bilet za 9 euro był ograniczony czasowo i był wydawany tylko w miesiącach letnich 2022 roku. Można go było wydrukować na papierze i kupić w automatach. Bilety pracownicze lub zwykłe bilety miesięczne były konwertowane na bilety za 9 euro. Biletu za 9 euro nie można było sprawdzić cyfrowo.
Z kolei Deutschlandticket to subskrypcja, którą można anulować co miesiąc. Z reguły firmy transportowe (jako partnerzy kontraktowi z klientami) informują swoich pasażerów, czy automatycznie zmieniają abonamenty, czy też oferują możliwość zachowania dotychczasowego produktu abonamentowego lub jego zamiany. Zasadniczo Deutschlandticket jest dodatkową ofertą do istniejących ofert.
W jaki sposób pasażerowie anulują lub wstrzymają subskrypcję Deutschland-Ticket?
W 2023 r. subskrypcję Deutschlandticket można anulować do 10 dnia miesiąca na koniec miesiąca. Pasażerowie mogą też wstrzymać abonament, np. dlatego, że od dłuższego czasu przebywają na wakacjach lub latem wolą korzystać z rowerów zamiast komunikacji miejskiej. W takim przypadku pasażer anuluje lub wstrzymuje swój bilet D-Ticket u partnera, ale zachowuje kartę chipową. Podobnie jak w przypadku zagubienia, bilet zostaje umieszczony na liście zablokowanych i ponownie odblokowany, gdy tylko pasażer wyrazi chęć dalszego korzystania z biletu.
Od 2024 roku Deutschlandticket ma być bardziej elastyczny. Bilet byłby wtedy ważny przez miesiąc, ale okres ważności wynosiłby np. od 12 czerwca 2024 r. do 11 lipca 2014 r. Jak wtedy będą wyglądały okresy wypowiedzenia – ten zapis podlega jeszcze konsultacjom.
Czy wszystkie firmy transportowe uczestniczą w Deutschlandt-Tcket i jak wygląda kwestia dostępności kart chipowych?
Deutschlandticket jest ważny na terenie całych Niemiec na podstawie ustawy uchwalonej przez Bundesrat i może być używany we wszystkich wyżej wymienionych środkach transportu. Firmy transportowe są zobowiązane przez odpowiednie przepisy krajów do akceptacji D-Ticket.
Obecnie w obiegu jest około 17 milionów biletów abonamentowych na kartach chipowych wśród uczestników eTicket Deutschland (około 570 firm transportowych i stowarzyszeń). Na przykład w postaci biletów miesięcznych lub biletów pracy, które można zamienić na bilet Deutschlandticket na życzenie pasażerów W przypadku większości kart nie stanowi to problemu. Inne firmy transportowe, które na to nie pozwalają, obecnie również zamawiają duże ilości kart chipowych. Dlatego w indywidualnych przypadkach mogą wystąpić opóźnienia w dostawie:
Czas między zamówieniem a kompletną dostawą biletów Deutschlandticket to zwykle cztery tygodnie. W związku ze zwiększonym popytem dostawa zamówionych kart chipowych może obecnie potrwać to aż kilka miesięcy. Może się również zdarzyć, że zamówienia będą dostarczane partiami, a nie jak zwykle w całości.
Na karty chipowe dla uczestników eTicket Deutschland ogłoszony został centralny przetarg. W ten sposób można łączyć wielkości popytu i osiągać efekt synergii. Ostatni wspólny przetarg odbył się w listopadzie 2019 r. Obecnie na tej bazie wyszczególnieni producenci oferują gotowe systemy do wydawania D-Ticket na kartach chipowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze