Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZUE z jedyną ofertą na utrzymanie infrastruktury tramwajowej w Krakowie

infotram
27.10.2025 14:30
0 Komentarzy

27 października 2025 roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) otworzył oferty w postępowaniu przetargowym dotyczącym utrzymania, konserwacji i napraw infrastruktury tramwajowej w Krakowie w latach 2025–2028.

Wpłynęła tylko jedna oferta – złożona przez firmę ZUE S.A. z Krakowa. Celem przetargu jest zapewnienie bezawaryjnej eksploatacji torowisk tramwajowych na terenie całego miasta oraz utrzymanie wysokiej jakości i bezpieczeństwa infrastruktury, która w ostatnich latach znacząco się rozbudowała.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zadania obejmuje czteroletnia umowa na utrzymanie i konserwację infrastruktury tramwajowej w Krakowie?
  2. Dlaczego w postępowaniu przetargowym złożono tylko jedną ofertę i jaka jest jej wartość w porównaniu z budżetem zamawiającego?
  3. W jaki sposób realizacja kontraktu ma przyczynić się do poprawy jakości i bezpieczeństwa krakowskiej sieci tramwajowej?

Kompleksowe zamówienie

Zamówienie dotyczy kompleksowego utrzymania infrastruktury tramwajowej w Krakowie przez cztery lata – od 2025 do 2028 roku. To strategiczne postępowanie dla funkcjonowania krakowskiej komunikacji miejskiej, ponieważ obejmuje całokształt zadań związanych z utrzymaniem torowisk, rozjazdów, sieci trakcyjnej, odwodnienia i nawierzchni w obrębie tras tramwajowych. Prace będą prowadzone zarówno na zlecenie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, jak i spółki Trasa Łagiewnicka S.A., która zarządza fragmentami nowej infrastruktury tramwajowej na południu miasta.

Zakres umowy obejmuje codzienne prace konserwacyjne, cykliczne przeglądy techniczne, interwencyjne naprawy awaryjne oraz realizację zadań inwestycyjnych w zakresie utrzymania infrastruktury torowej i sieciowej. Wykonawca będzie odpowiadał również za całodobową gotowość pogotowia torowego, naprawy powypadkowe oraz modernizacje punktowe torów i rozjazdów.

Celem przetargu jest zapewnienie bezawaryjnej eksploatacji torowisk tramwajowych na terenie całego miasta oraz utrzymanie wysokiej jakości i bezpieczeństwa infrastruktury, która w ostatnich latach znacząco się rozbudowała.

Analiza ofert

W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – złożona przez ZUE S.A. z Krakowa, z siedzibą przy ul. Kazimierza Czapińskiego 3. Wartość oferty wynosi 80.517.920,00 PLN brutto, czyli 65.495.056,91 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 193.181.023,25 PLN brutto, co odpowiada 157.070.340,04 PLN netto. W budżecie tym mieszczą się prace o charakterze zarówno ryczałtowym, jak i dodatkowym – zlecanym przez zamawiającego w trakcie realizacji umowy.

Oferta ZUE dotyczy wyłącznie zakresu podstawowego, tj. prac wykonywanych w ramach wynagrodzenia ryczałtowego. Tym samym propozycja spółki stanowi jedynie ok. 41,7% wartości budżetu zamawiającego, co oznacza, że mieści się znacznie poniżej planowanego limitu.

Dla porównania – przy szacowanym zakresie robót utrzymaniowych na okres czterech lat, oferta ZUE daje jednostkowy koszt utrzymania infrastruktury tramwajowej w wysokości 16.373.764 PLN netto rocznie, co przekłada się na średni miesięczny koszt ok. 1.364.480 PLN netto.

Oferta na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie
Oferta na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie

Co dalej?

Ponieważ w postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta, decyzja o wyborze wykonawcy będzie formalnością – o ile zamawiający uzna, że spełnione zostały wszystkie wymogi formalne i techniczne. ZDMK dokona oceny oferty zgodnie z przyjętym kryterium przetargowym: cena brutto – 100%

ZUE S.A. ma już wieloletnie doświadczenie w utrzymaniu i modernizacji infrastruktury tramwajowej w Krakowie – jest także jednym z głównych wykonawców inwestycji torowych w mieście, m.in. modernizacji torowisk w rejonie ul. Krakowskiej, Bronowickiej i Nowohuckiej.

Wymagania techniczne określone przez ZDMK obejmują szeroki zakres działań utrzymaniowych – od bieżącego monitoringu stanu technicznego torowisk, przez naprawy bieżące, po planowe przeglądy infrastruktury tramwajowej. Zakres obejmuje zarówno sieć miejską, jak i odcinki zarządzane przez Trasa Łagiewnicka S.A., które wymagają okresowych pomiarów geometrii torów, kontroli sieci trakcyjnej, stanu rozjazdów i odwodnienia.

Wykonawca musi zapewnić całodobową gotowość służb utrzymaniowych, odpowiednie zaplecze techniczne, flotę pojazdów torowych oraz magazyn części zamiennych. Umowa obejmuje prace do końca 2028 roku.

Realizacja kontraktu pozwoli na utrzymanie standardów eksploatacyjnych zgodnych z wymogami europejskimi, a także zapewni pełną dostępność infrastruktury tramwajowej dla operatora miejskiego czyli MPK Krków

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1160838

Komentarze