Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Został legendą zanim przyjechał – pierwszy tramwaj z Bonn już w MPK Poznań

infotram
31.01.2025 13:45
0 Komentarzy

Pierwszy z zamówionych tramwajów z Bonn dotarł już do MPK Poznań. Teraz z jego szczegółową konstrukcją będą zapoznawać się służby techniczne.

Zanim wagony NGT6D wyjadą na torowiska, muszą bowiem zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. O całej otoczce medialnej i histerii prawicowych mediów na temat tego zakupu pisaliśmy już w InfoTram już wcześniej. Teraz sobie tego oszczędzimy. Dodajmy tylko, że na aukcji WOŚP można było wygrać pierwszą jazdę tym pojazdem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modernizacje zostaną przeprowadzone w tramwajach NGT6D przed ich dopuszczeniem do ruchu w Poznaniu?
  2. Ile tramwajów NGT6D planuje zakupić MPK Poznań i jakie są warunki umowy dotyczące ewentualnej rezygnacji z niektórych pojazdów?
  3. Jakie korzyści przyniesie zakup tramwajów z Bonn w kontekście modernizacji taboru MPK Poznań?
Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu fot. MPK Poznań
Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu fot. MPK Poznań

Największymi zaletami używanych tramwajów NGT6D jest duży udział niskiej podłoga i dwie kabiny motorniczego. Zakup tych pojazdów - razem z dostawami fabrycznie nowych Moderusów Gamma LF 04 - pozwoli na wycofanie z codziennej obsługi wysokopodłogowych wagonów, a tym samym nie będą konieczne kosztowne naprawy starych tramwajów typu 105 Na. Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem. Dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach niezakończonych pętlami.

MPK Poznań planuje zakup 24 tramwajów, jednak zawarta umowa daje spółce prawo rezygnacji z wagonów. Nie zostaną kupione te uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których niemiecki przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności, a co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny. Pierwszy z wagonów, po oględzinach (każdorazowo będą one poprzedzać odbiór pojazdów), został przetransportowany do Poznania.

Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Przed wyruszeniem z pasażerami na torowiska tramwaje muszą zostać dostosowane do poznańskich warunków. Otrzymają system informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu wygospodarowane zostanie miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, bądź roweru. Po zakończeniu prac, a proces przystosowania pierwszych wagonów szacowany jest na kilka miesięcy, tramwaje będą musiały przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu.

Wagony NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w ciągu 2025 roku. 

Tramwaj NGT6D z Bonn na zajezdni Franowo - grafika artykułu
Pierwszy tramwaj z Bonn już w Poznaniu fot. MPK Poznań

Plus 30 nowych Gamm

Niebawem rozpoczną się także odbiory nowych, również niskopodłogowych i dwukierunkowych Modrusów Gamma LF 04. Producent, Modertrans Poznań, rozpoczął już proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników MPK. Pierwszy z 30 zamówionych wagonów może pojawić się na poznańskich torowiskach z pasażerami wiosną tego roku.

Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyskał dofinansowanie w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)", organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu).

Dodatkowo w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie - w wysokości ok. o 175 mln zł - ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy tych pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.

Tramwaje z Bonn - warto wiedzieć

  • Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej.
  • Pomimo wieku są w dobrym stanie, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie. 
  • Są to pojazdy zbliżone konstrukcyjnie do Siemensów Combino, znacznie przewyższające starsze, w całości wysokopodłogowe 105Na, które mają zastąpić.
  • MPK Poznań podpisało umowę w grudniu 2024 r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 Euro (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju). 
  • Cała partia 24 pojazdów wraz z częściami zamiennymi kosztować będzie mniej niż jeden nowy tramwaj. 
  • Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednak umowa daje MPK prawo rezygnacji z wagonów  uszkodzonych (np. w wyniku wypadków), których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności, a co do których nie osiągniemy porozumienia w sprawie ceny. 
  • Tramwaje NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w 2025 r. Proces przystosowania wagonów do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje przejdą badania techniczne.
  • Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów NGT6D. Dzięki nim transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a przewoźnik będzie miał większe możliwości w zakresie zarządzania taborem.

Komentarze