Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zajezdnia Tramwajów Warszawskich na Annopolu prawie gotowa

infotram
11.12.2024 15:15
0 Komentarzy

Warszawa otwiera nowy rozdział w historii komunikacji tramwajowej dzięki niemal gotowej zajezdni na Annopolu. Jest to największy i najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce, który stanowi kluczowy element rozwoju stołecznej sieci tramwajowej.

Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, podkreśla zaangażowanie Warszawy w modernizację transportu publicznego, ekologię oraz zrównoważony rozwój.

Spis treści:

  1. Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano w zajezdni tramwajowej na Annopolu, aby zwiększyć jej przyjazność dla środowiska?
  2. W jaki sposób nowa zajezdnia przyczyni się do poprawy funkcjonowania warszawskiej sieci tramwajowej i obsługi zwiększonej liczby pojazdów?
  3. Jakie korzyści dla mieszkańców Warszawy wynikają z inwestycji w zajezdnię Annopol oraz nowe trasy tramwajowe?

Największa zajezdnia tramwajowa w Polsce

Zajezdnia Annopol zajmuje teren o powierzchni blisko 12 hektarów, mieszcząc aż 152 tramwaje o długości 33 metrów. To pierwszy tego typu obiekt w Warszawie od ponad 60 lat – ostatnią zajezdnię tramwajową otwarto w 1963 roku na Bielanach. Budowę obiektu zrealizowano w ramach projektu współfinansowanego przez Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS), co pozwoliło na pokrycie aż 80% kosztów inwestycji.

Jak podkreślił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podczas konferencji prasowej:
„Zajezdnia Annopol to przykład skutecznego wykorzystania funduszy unijnych oraz inwestycji przyjaznej środowisku. To miejsce, które służy warszawiankom i warszawiakom, a także znacząco wpływa na rozwój komunikacji publicznej w stolicy.”

Nowoczesność i ekologia

Obiekt wyposażono w zaawansowane systemy zarządzania ruchem tramwajowym. Inteligentne rozwiązania umożliwiają automatyczne sterowanie zwrotnicami i semaforami, a także identyfikację wjeżdżających i wyjeżdżających tramwajów. Ponad 70% zwrotnic działa zdalnie, co zwiększa efektywność pracy oraz minimalizuje konieczność interwencji motorniczych.

Zajezdnia Annopol to także przykład inwestycji ekologicznej. Obiekt jest zasilany odnawialnymi źródłami energii, takimi jak panele słoneczne i pompy ciepła. Dodatkowo gromadzona deszczówka znajduje zastosowanie przy myciu tramwajów, podlewaniu zieleni i spłukiwaniu toalet. Powierzchnia biologicznie czynna, obejmująca zieleń na torowiskach i elewacjach budynków, zajmuje ponad 24 tysiące metrów kwadratowych.

Rekordowa liczba tramwajów na warszawskich torach

Nowa zajezdnia jest niezbędna, aby obsłużyć zwiększoną liczbę tramwajów w Warszawie. Po otwarciu trasy tramwajowej do Wilanowa na tory codziennie wyjeżdża rekordowa liczba 456 pojazdów – o 29 więcej niż wcześniej. Pierwsze 25 tramwajów opuściło zajezdnię 29 października 2024 roku, w dniu otwarcia trasy do Wilanowa.

Jak podkreśliła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich:
„Zajezdnia Annopol to miejsce pracy dla 430 osób oraz nowoczesne zaplecze techniczne, które zapewnia trwałość i niezawodność tramwajów. Dzięki nowoczesnym warunkom garażowania pojazdy są lepiej chronione, co znacząco wydłuża ich żywotność.”

Zajezdnia gotowa na przyszłość

Obiekt zaprojektowano z myślą o dalszym rozwoju sieci tramwajowej w Warszawie. Wraz z budową zajezdni Tramwaje Warszawskie zrealizowały w 2024 roku trzy nowe trasy tramwajowe o łącznej długości ponad 10 km, w tym najdłuższą od dekad – 6,5-kilometrową trasę do Wilanowa. Obecnie trwa stopniowy rozruch zakładu oraz szkolenia pracowników, a pełna funkcjonalność zajezdni zostanie osiągnięta w pierwszym kwartale 2025 roku.

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu to kluczowa inwestycja dla rozwoju warszawskiej komunikacji publicznej. Łącząc nowoczesne technologie z dbałością o środowisko, obiekt ten stanowi wzór dla innych miast w Polsce i Europie. Dzięki takim projektom Warszawa nie tylko poprawia jakość transportu miejskiego, ale także przyczynia się do realizacji celów klimatycznych oraz zwiększa komfort życia mieszkańców.

Komentarze