Zajezdnia Tramwajów Warszawskich na Annopolu prawie gotowa
Warszawa otwiera nowy rozdział w historii komunikacji tramwajowej dzięki niemal gotowej zajezdni na Annopolu. Jest to największy i najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce, który stanowi kluczowy element rozwoju stołecznej sieci tramwajowej.
Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, podkreśla zaangażowanie Warszawy w modernizację transportu publicznego, ekologię oraz zrównoważony rozwój.
Spis treści:
- Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano w zajezdni tramwajowej na Annopolu, aby zwiększyć jej przyjazność dla środowiska?
- W jaki sposób nowa zajezdnia przyczyni się do poprawy funkcjonowania warszawskiej sieci tramwajowej i obsługi zwiększonej liczby pojazdów?
- Jakie korzyści dla mieszkańców Warszawy wynikają z inwestycji w zajezdnię Annopol oraz nowe trasy tramwajowe?
Największa zajezdnia tramwajowa w Polsce
Zajezdnia Annopol zajmuje teren o powierzchni blisko 12 hektarów, mieszcząc aż 152 tramwaje o długości 33 metrów. To pierwszy tego typu obiekt w Warszawie od ponad 60 lat – ostatnią zajezdnię tramwajową otwarto w 1963 roku na Bielanach. Budowę obiektu zrealizowano w ramach projektu współfinansowanego przez Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS), co pozwoliło na pokrycie aż 80% kosztów inwestycji.
Jak podkreślił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podczas konferencji prasowej:
„Zajezdnia Annopol to przykład skutecznego wykorzystania funduszy unijnych oraz inwestycji przyjaznej środowisku. To miejsce, które służy warszawiankom i warszawiakom, a także znacząco wpływa na rozwój komunikacji publicznej w stolicy.”
Nowoczesność i ekologia
Obiekt wyposażono w zaawansowane systemy zarządzania ruchem tramwajowym. Inteligentne rozwiązania umożliwiają automatyczne sterowanie zwrotnicami i semaforami, a także identyfikację wjeżdżających i wyjeżdżających tramwajów. Ponad 70% zwrotnic działa zdalnie, co zwiększa efektywność pracy oraz minimalizuje konieczność interwencji motorniczych.
Zajezdnia Annopol to także przykład inwestycji ekologicznej. Obiekt jest zasilany odnawialnymi źródłami energii, takimi jak panele słoneczne i pompy ciepła. Dodatkowo gromadzona deszczówka znajduje zastosowanie przy myciu tramwajów, podlewaniu zieleni i spłukiwaniu toalet. Powierzchnia biologicznie czynna, obejmująca zieleń na torowiskach i elewacjach budynków, zajmuje ponad 24 tysiące metrów kwadratowych.
Rekordowa liczba tramwajów na warszawskich torach
Nowa zajezdnia jest niezbędna, aby obsłużyć zwiększoną liczbę tramwajów w Warszawie. Po otwarciu trasy tramwajowej do Wilanowa na tory codziennie wyjeżdża rekordowa liczba 456 pojazdów – o 29 więcej niż wcześniej. Pierwsze 25 tramwajów opuściło zajezdnię 29 października 2024 roku, w dniu otwarcia trasy do Wilanowa.
Jak podkreśliła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich:
„Zajezdnia Annopol to miejsce pracy dla 430 osób oraz nowoczesne zaplecze techniczne, które zapewnia trwałość i niezawodność tramwajów. Dzięki nowoczesnym warunkom garażowania pojazdy są lepiej chronione, co znacząco wydłuża ich żywotność.”
Zajezdnia gotowa na przyszłość
Obiekt zaprojektowano z myślą o dalszym rozwoju sieci tramwajowej w Warszawie. Wraz z budową zajezdni Tramwaje Warszawskie zrealizowały w 2024 roku trzy nowe trasy tramwajowe o łącznej długości ponad 10 km, w tym najdłuższą od dekad – 6,5-kilometrową trasę do Wilanowa. Obecnie trwa stopniowy rozruch zakładu oraz szkolenia pracowników, a pełna funkcjonalność zajezdni zostanie osiągnięta w pierwszym kwartale 2025 roku.
Zajezdnia tramwajowa na Annopolu to kluczowa inwestycja dla rozwoju warszawskiej komunikacji publicznej. Łącząc nowoczesne technologie z dbałością o środowisko, obiekt ten stanowi wzór dla innych miast w Polsce i Europie. Dzięki takim projektom Warszawa nie tylko poprawia jakość transportu miejskiego, ale także przyczynia się do realizacji celów klimatycznych oraz zwiększa komfort życia mieszkańców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze