Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocławskie Moderusy Gamma z energoelektroniką SiC od Medcomu zużywają o 30% mniej energii

infotram
14.05.2025 08:30
0 Komentarzy

MPK Wrocław poinformowało w trakcie posiedzenia Komisji Taboru Tramwajowego we Wrocławiu (8-9 maja), że nowe tramwaje Moderus Gamma z napędem w technologii SiC od Medcomu zużywają nawet o 30% mniej energii w porównaniu do pojazdów z energoelektroniką IGBT we flocie operatora.

Badania porównawcze zostały przeprowadzone w lutym br., na łącznym dystansie 110 000 km a poziom zużycia energii testowano na czterech różnych modelach pojazdów: Moderusach Beta (MF24AC), Moderusach Beta (MF17AC), Skodach 16T oraz najnowszych Moderusach Gamma (LF07AC) z napędem w technologii SiC od Medcom.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści technologiczne i eksploatacyjne wynikają z zastosowania technologii SiC w tramwajach Moderus Gamma we Wrocławiu?
  2. Na jakich modelach tramwajów MPK Wrocław przeprowadziło testy porównawcze poziomu zużycia energii?
  3. Jakie plany ma MPK Wrocław w kontekście modernizacji floty tramwajowej z wykorzystaniem technologii SiC?
Tramwaje MPK Wrocław
Moderus Gamma MPK Wrocław

Dokładne badania

W trakcie Komisji MPK Wrocław poinformowało również o tym, że planuje stosować technologię węglika krzemu w nowych tramwajach oraz przy modernizacji wagonów obejmujących konieczność wymiany przekształtników.

 – Dziękuję MPK Wrocław za przeprowadzenie tak dokładnych badań w normalnych warunkach eksploatacyjnych, bo jest to bardzo silny dowód na to, jak ogromne znaczenie w kontekście zużycia energii przez pojazdy transportu publicznego ma technologia SiC. Równie dobry rezultat osiągnęły tramwaje 140N w Warszawie, w których również zastosowaliśmy węglik krzemu. Wrocław jest więc przykładem na to, gdzie operatorzy – w dobie coraz wyższych kosztów utrzymania floty – mogą szukać oszczędności i wymiernych korzyści. Zwłaszcza, że to nie jedyny argument, węglik krzemu gwarantuje także cichszą pracę napędu, upraszcza czynności utrzymaniowe i poprawia sterowanie silnikiem w tramwajach – mówi Piotr Wroński, wiceprezes Medcomu.

Medcom zrealizował dostawy produktów w technologii SiC do ponad 2000 pojazdów (autobusów elektrycznych i wodorowych, tramwajów, lokomotyw). W 2024 roku sprzedaż urządzeń SiC odpowiadała za 50% przychodów spółki i jest to to udział, który stale rośnie – niebawem będzie to już 70%.

Komentarze