Wrocław z umową na tramwajowo-autobusową trasa na Swojczyce. Znamy szczegóły
8 września 2025 roku podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji transportowych Wrocławia – budowę trasy tramwajowo-autobusowej (TAT) z Sępolna na Swojczyce.
Wartość kontraktu wynosi 139.074.946,41 PLN brutto.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury obejmuje budowa trasy tramwajowo-autobusowej z Sępolna na Swojczyce?
- Jakie kryteria zdecydowały o wyborze wykonawcy inwestycji i kto nim został?
- Kiedy planowane jest zakończenie realizacji projektu i jakie źródła finansowania zostały dla niego zabezpieczone?
Analiza ofert i budżetu
Inwestycja obejmuje powstanie wydzielonej trasy tramwajowo-autobusowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455. Zakres prac jest szeroki: od budowy ok. 2 km nowego torowiska, trakcji tramwajowej i stacji prostownikowej, przez przebudowę istniejącej pętli Sępolno i budowę nowej pętli tramwajowej na Swojczycach, aż po wykonanie parkingu typu Park & Ride na ponad 160 miejsc, nowych przystanków i pełnej infrastruktury drogowej. Projekt przewiduje także przebudowę przejazdu kolejowego, budowę konstrukcji oporowych, remonty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz szereg działań towarzyszących – od badań archeologicznych po nasadzenia zieleni.
Postępowanie cieszyło się dużym zainteresowaniem – złożono aż dziesięć ofert. Ostatecznie zwyciężyła firma Pro-Tra Building Sp. z o.o., proponując realizację zadania za 139.074.946,41 PLN brutto. Warto przypomnieć, że z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła około 139 mln PLN, co oznacza, że oferta mieściła się w granicach budżetu i została uznana za najkorzystniejszą. Po odliczeniu podatku VAT wartość netto kontraktu wynosi ok. 113.070.690 PLN. Inwestycja nie ma charakteru jednostkowego zakupu pojazdów, dlatego nie obliczano ceny jednostkowej netto na pojazd, ale warto podkreślić, że całość zamówienia obejmuje kompleksowe prace torowe, drogowe i sieciowe.
Kryteria oceny
Na wybór wykonawcy wpłynęły następujące kryteria:
cena – 60%
termin gwarancji – 10%
doświadczenie kierownika robót drogowych – 10%
doświadczenie kierownika robót torowych – 10%
doświadczenie kierownika robót elektroenergetycznych – 10%
Co wiadomo o inwestycji
Trasa TAT z Sępolna na Swojczyce to element większego programu rozwoju komunikacji szynowej i autobusowej we Wrocławiu, którego realizacja planowana jest do 2032 roku. Projekt obejmuje zarówno przebudowę pętli Sępolno, jak i budowę nowego, dwukilometrowego torowiska z zakończeniem w formie pętli na Swojczycach. Trasa zostanie poprowadzona w systemie wydzielonego korytarza, którym będą kursować zarówno tramwaje, jak i autobusy. W ramach zadania powstanie również nowa infrastruktura towarzysząca – od dróg i ścieżek rowerowych, przez siedem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną włączoną do ITS Wrocław, aż po obiekty zaplecza dla kierowców i motorniczych oraz ogólnodostępne toalety.
Nowa trasa będzie zasilana przez specjalnie wybudowaną stację prostownikową. W projekcie uwzględniono także budowę parkingu typu Park & Ride na około 166 samochodów, co ma zachęcić mieszkańców północno-wschodnich osiedli do pozostawienia aut i kontynuowania podróży transportem zbiorowym.
Umowa przewiduje 24-miesięczny termin realizacji, co oznacza, że oddanie trasy do użytku planowane jest w połowie 2027 roku. Finansowanie inwestycji zabezpieczono m.in. ze środków Funduszu Spójności w ramach programu FEnIKS 2021–2027.
Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji SWZ: platformazakupowa.pl/pn/wroclawskie_inwestycje.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze