Wrocław uświadamia pasażerów. Do tramwaju PESA Twist nie wsiądziecie pierwszymi drzwiami
Jak pisaliśmy na łamach InfoTram.pl MPK Wrocław pokazało świadectwo homologacji swojego najnowszego nabytku – Pesy Twist 146N.
Tramwaj o numerze taborowym 3401 przyjechał z Bydgoszczy w lutym i od tego czasu przechodził proces homologacji. Teraz już może zacząć wozić pasażerów a, zgodnie z zapowiedziami przewoźnika, w swój pierwszy regularny kurs wyruszy pod koniec przyszłego tygodnia.
Testy
Najnowszą Pesę można było zobaczyć na wrocławskich torach wcześniej, ale były to przejazdy testowe, głównie na potrzeby homologacji. W marcu był również pokaz dla mieszkańców, przyjechała na pl. Teatralny, gdzie każdy mógł ją zobaczyć, ale jeszcze nie przejechać się.
Tramwaje Pesy nie powinny być obce wrocławianom. MPK w 2015 roku kupiło osiem tramwajów tej marki. Są to wozy innej konstrukcji, choć z tej samej rodziny Twist. Oznaczone są symbolem 2010NW. Jednak osiem sztuk na liczący 250 wozów tabor MPK to niewiele, dlatego niezbyt często jest okazja, aby przejechać się bydgoskim tramwajem.
Inaczej będzie z obecnie kupowanymi Twistami 146N. Przyjedzie ich łącznie 40 egzemplarzy, a to już taka liczba, że każdemu korzystającemu z komunikacji tramwajowej trafiać się będzie przejażdżka tym modelem.
MPK Wrocław w grudniu 2021 roku podpisało umowę z Pesą Bydgoszcz SA na wyprodukowanie 24 tramwajów. Ostatni z tej umowy ma dotrzeć do nas na początku 2025 roku. Jednak przewoźnik zapewnił sobie opcję zamówienia jeszcze kolejnych 16 wozów i skorzysta z niej. Dlatego docelowo łącznie będzie kursować 40 Pes 146N. Bydgoski producent otrzyma za nie 337,5 mln zł.
Wyjątkowy tramwaj
Najnowszy nabytek jest dziesiątym rodzajem tramwaju w taborze MPK, ale z punktu widzenia pasażerów – wyjątkowym. W pozostałych dziewięciu, możemy wsiadać wszystkimi drzwiami, a w Pesie 146N, pierwsze są przeznaczone tylko dla motorniczego.
Takie rozwiązanie debiutuje we Wrocławiu, więc będziemy musieli się do niego przyzwyczaić. Układ wnętrza i rozkład pozostałych pięciu par drzwi sprawia wrażenie, że wymiana pasażerów na przystankach powinna przebiegać sprawnie.
W tramwajach kupowanych w ramach poprzedniego przetargu – Moderusach Gamma LF 07 AC – pierwsze jednoskrzydłowe drzwi są dostępne dla pasażerów. Jeśli motorniczy musi opuścić kabinę (żeby np. ręcznie zmienić zwrotnicę), wychodzi z niej do przedziału pasażerskiego i korzysta z ogólnodostępnych drzwi.
Podobnie jest w starszej Pesie Twist 2010NW oraz w Skodach 16T i 19T. W Konstalach, Protramach oraz Moderusach Beta pierwsze drzwi są dwuskrzydłowe. Prawe skrzydło jest wyłącznie dla motorniczego i prowadzi bezpośrednio do kabiny, drugie jest dla pasażerów.
Nowe tramwaje we Wrocławiu – inwestycje za prawie 850 mln zł
Wciąż trwają dostawy pojazdów z wcześniejszego kontraktu z poznańskim Modertransem. W miniony weekend przyjechała 38. już Gamma. Do zamknięcia zamówienia zostało tylko osiem tramwajów.
To prawdziwy tramwajowy boom we Wrocławiu. Dwa ostatnie wielkie kontrakty sprawią, że będzie 86 nowoczesnych maszyn na wrocławskich torach. Jeżdżą 42 gruntownie zmodernizowane Skody 16T i Protramy 205 WrAs, a szykuje się duży kontrakt na modernizację 31 dwukierunkowych Skód 19T.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze