Warszawa: Zbliża się koniec remontu torowiska przy Arkadii. 26 maja wrócą tramwaje
Remont odcinka torów tramwajowych w al. Jana Pawła II – między przystankami Rondo „Radosława” i Plac Grunwaldzki – dobiega końca. Tramwaje wrócą na trasę między Śródmieściem a Żoliborzem i Bielanami już 26 maja, czyli zgodnie z planem.
Zakończenie tych robót umożliwi rozpoczęcie prac remontowych w innych kluczowych częściach warszawskiej sieci tramwajowej.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace zostały wykonane podczas remontu torowiska na wiadukcie w al. Jana Pawła II i jakie będą jego bezpośrednie efekty dla pasażerów?
- Jakie zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów zostaną wprowadzone 25 i 26 maja w związku z zakończeniem remontu?
- Jakie są plany Tramwajów Warszawskich na kolejne etapy prac remontowych w 2025 roku i dlaczego konieczne jest ich rozłożenie w czasie?
Zakres prac
Na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II znajduje się jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej. Torowisko wymagało remontu nie tylko z uwagi na zużycie elementów infrastruktury, ale także komfort przejazdu. Prace w tym miejscu ruszyły pod koniec marca, otwierając tegoroczny sezon remontowy w stolicy.
Roboty, które objęły w sumie 1330 metrów toru pojedynczego, były prowadzone przede wszystkim siłami własnymi zakładu torowego Tramwajów Warszawskich. Na przyczółkach wiaduktu do ułożenia nowego torowiska zużyto ok. 2300 ton kruszywa, a na całej długości remontowanego odcinka położono ok. 1200 podkładów i 1800 m szyn.
Na samym wiadukcie naprawione zostały ubytki w konstrukcji nośnej i dylatacje pod torowiskiem, wykonano też nową hydroizolację. W końcowym etapie położone zostały nowe prefabrykowane płyty – o łącznej powierzchni ok. 1200 m kw i masie ponad 500 ton – i ok. 900 m nowych szyn.
Ostatnie prace na wiadukcie
W tym tygodniu wszystkie prace zostaną zakończone – pora na spawanie, zabudowę i zalewanie położonych szyn specjalnymi żywicami, a także prace brukarskie przy torowisku oraz początek odtwarzania zieleni wokół torowiska. W weekend Tramwaje Warszawskie przeprowadzą testy nowego torowiska – przy użyciu wozu diagnostycznego i tramwaju liniowego.
Zamknięcie trasy wykonawcy wykorzystali także do przeprowadzenia prac na przyległych odcinkach. Odświeżona została zabudowa toru przy przystanku Rondo „Radosława” 10. Zakończono też prace naprawcze w rejonie skrzyżowania Broniewskiego i al. Jana Pawła II, gdzie wymieniono najbardziej zużyte fragmentu rozjazdów. Udało się również wykonać frezowanie regeneracyjne szyn na ul. Popiełuszki, które objęło ok. 1800 metrów toru pojedynczego (3600 metrów szyny).
Będzie szybciej i wygodniej
Tramwaje wrócą na trasę łączącą Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami w pierwotnie zaplanowanym terminie – od poniedziałku 26 maja. Wymierną korzyścią i odczuwalną zmianą będzie zniesienie występujących tutaj ograniczeń prędkości do 10 i 20 km/h – tramwaje pojadą z pełną, dopuszczalną przez zarządcę drogi prędkością. Efektem tej zmiany będzie skrócenie czasu przejazdu tramwajów.
Po wznowieniu ruchu tramwajów kontynuowane będą prace brukarskie przy torowisku. Roboty związane z zieloną zabudową torów na przyczółkach i rekultywacją zieleni zakończą się wczesną jesienią – wtedy na dojazdach do wiaduktu (na torowisku wykonanym w klasycznej konstrukcji podsypkowej) pojawi się zielony „dywan” z rozchodnika.
Jak pojadą tramwaje?
W niedzielę, 25 maja, demontowany będzie tymczasowy rozjazd nakładkowy przy placu Grunwaldzkim, dzięki któremu tramwaje przez cały czas remontu kursowały ulicą. Broniewskiego. Równolegle tramwajarze będą naprawiali tory na ulicy Nocznickiego – przy wjeździe do węzła komunikacyjnego Młociny. Tramwaje nie będą jeździły ulicą Broniewskiego, Wólczyńską i Nocznickiego między pl. Grunwaldzkim a węzłem Młociny oraz ks. Popiełuszki między rondem Zgrupowania AK „Radosław” a ul. Słowackiego.
Tego dnia nie zmienią się aktualnie obowiązujące trasy tramwajów linii 16, 17, 22, 24, 27, 33 oraz autobusów Z17. Kursowanie tramwajów 73 zostanie zawieszone, a 26 i 78 pojadą skróconą trasą do pętli Piaski. Wydłuży się trasa zastępczej linii autobusowej Z33 – autobusy pojadą z ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Młocin – ulicami W. Reymonta, Wólczyńską i Nocznickiego.
Od poniedziałku 26 maja na wiadukt wrócą linie, które kursowały tutaj wcześniej. I tak, na trasę Piaski – Miasteczko Wilanów wrócą tramwaje linii 16; 22 ponownie będą jeździły trasą Rondo Wiatraczna – Piaski; 24 Nowe Bemowo – Gocławek a 27 Metro Marymont – Cmentarz Wolski. Na swojej stałej trasie, między Osiedlem Górczewska a Dworcem Wschodnim, będą kursowały składy linii 28. „Siedemnastka” wróci na ulicę ks. J. Popiełuszki i w aleję Jana Pawła II, ale na Mokotowie będzie dojeżdżała do stacji metra Pole Mokotowskie (na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Rakowieckiej trwa budowa torowiska tramwajowego). Z tego powodu na trasie zmienionej pozostanie linia 33 – tramwaje będą jeździły z Młocin na plac G. Narutowicza.
Przestaną kursować tramwaje linii 73 i 78 oraz autobusy zastępcze Z17 i Z33.
Uruchomiona zostanie tramwajowa linia uzupełniająca 71 na trasie Plac G. Narutowicza – Filtrowa – L. Krzywickiego – Nowowiejska – Aleja Niepodległości – T. Chałubińskiego – Aleja Jana Pawła II – ks. J. Popiełuszki – Metro Marymont. Drugą uzupełniającą linią tramwajową będzie 76 – tramwaje o tym numerze zastąpią w rozkładzie kursy „szesnastki” na trasie Miasteczko Wilanów – Muranowska. Składy 76 będą kursowały trasą: Miasteczko Wilanów – Aleja Rzeczypospolitej – Jana III Sobieskiego – Belwederska – Spacerowa – Goworka – Puławska – Marszałkowska – Plac Bankowy – Aleja „Solidarności” – Młynarska – Obozowa – Dywizjonu 303 – Radiowa – Powstańców Śląskich – Nowe Bemowo.
Kolejne remonty
Tegoroczny plan remontowy obejmuje 34 zadania i naprawę lub wymianę blisko 10 km toru pojedynczego. Duża część remontów będzie przeprowadzona w okresie wakacyjnym, gdy ruch jest mniejszy. Z uwagi na dużą liczę zadań do wykonania, Tramwaje Warszawskie wykorzystują cały sezon budowlany i remontowy – od marca do października. Rozłożenie prac jest konieczne – tak, aby w jednym czasie nie zamykać równoległych ciągów komunikacyjnych.
Dzięki zrealizowanym teraz pracom na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II możliwa będzie obsługa komunikacyjna innych tras w czasie kolejnych tegorocznych remontów i inwestycji – zarówno jeżeli chodzi o wyjazdy z zajezdni, objazdy linii tramwajowych, jak i możliwość zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej oraz minimalizacja utrudnień w ruchu kołowym.
Po zakończeniu robót na styku Śródmieścia i Żoliborza rozpocznie się remont na pl. Bankowym, gdzie w kilku etapach będzie wymieniony cały węzeł rozjazdowy. To pierwsza duża naprawa w tym miejscu od 16 lat.
Komentarze