Tramwaje Warszawskie nie dostaną pieniędzy z KPO na zakup tramwajów
Warszawa starała się o ponad 213 mln zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowych tramwajów. Niestety warszawski projekt został odrzucony w konkursie – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).
O pieniądze na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego wniosek Warszawy o dofinansowanie na zakup nowych tramwajów został odrzucony w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
- Jakie inne miasta otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu KPO na zakup tramwajów i na jakie kwoty?
- Jakie plany inwestycyjne dotyczące taboru tramwajowego mają Tramwaje Warszawskie w najbliższej przyszłości, mimo braku dofinansowania z KPO?
40 tramwajów
Tramwaje Warszawskie złożyły wniosek o ponad 213 mln zł na zakup 40 sztuk „całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych na potrzeby czystego transportu w stolicy”. Wniosek ten nie uzyskał akceptacji.
Tramwajarze złożyli wniosek na dofinansowanie wcześniej dokonanego zakupu tramwajów Hyundai, których dostawy i odbiory w dużej części odbyły się już po wybuchu pandemii.
„Trwały w tej sprawie negocjacje z Komisją Europejską. Ostateczna interpretacja zasad, którą otrzymaliśmy w trakcie naboru, okazała się dla nas niekorzystna: dofinansowaniu nie mogły podlegać projekty, dla których kontrakty z wykonawcami zawarto przed datą kwalifikowalności KPO, tj. przed 1 lutego 2020 r. – nawet jeśli dostawy i płatności odbywały się po wybuchu pandemii” – wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Zaznaczył, że przeszkodą w złożeniu uzyskania wniosku na nowe tramwaje jest czas, jaki spółki mają do dyspozycji. Dodał, że projekty w ramach dotacyjnej części KPO muszą być rozliczone do sierpnia 2026 r., a tymczasem KPO został odblokowany późno – ostatecznie nabór na tramwaje został uruchomiony w czerwcu 2024 r.
„Trzeba pamiętać, że produkcja tramwajów zajmuje zazwyczaj ok. 24 miesiące. Gdy rozpoczynał się nabór wniosków, szansę miały tylko te miasta, które miały już trwające umowy zawarte w odpowiednim momencie. W przypadku Warszawy KPO zostało uruchomione w momencie, gdy kontrakt na zakup i dostawę tramwajów Hyundai był już zamknięty (termin podpisanej umowy wykluczał nas z naboru), zaś w opracowaniu mieliśmy postępowanie na zakup kolejnych nowych tramwajów, ale nie było ono jeszcze ukończone. Tego postępowania nie moglibyśmy zgłosić do tej części KPO właśnie ze względu na czas potrzebny na wyprodukowanie tramwajów i rozliczenie projektu” – przekazał Urbanowicz.
Warszawscy tramwajarze nie czują się jednak poszkodowanymi. Urbanowicz przypomniał, że w ramach funduszu unijnego Feniks spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała dofinansowanie w wysokości 900 mln zł na realizację inwestycji strategicznych.
„To większa kwota niż jakiekolwiek dofinansowanie przyznane w ramach naboru KPO na tabor” – dodał.
„Przygotowujemy się do pozyskania zewnętrznego wsparcia w ramach innych dostępnych instrumentów pomocowych dla kolejnych zakupów i inwestycji. Będziemy się ubiegać o wsparcie w ramach innych części KPO. Nie zmieniamy też naszych planów taborowych. Tak jak zapowiadaliśmy, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg ramowy na zakup do 160 nowych tramwajów” – podkreślił.
Nowe tramwaje częściowo sfinansowane z KPO z konkursu – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)- będą jeździły po Bydgoszczy, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Oprócz stolicy przegranymi są również Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Gdańsk, Częstochowa i Tramwaje Śląskie.
Urbanowicz wyjaśnił, że miasta, które otrzymały dofinansowanie dostały środki dla podpisanych już umów i trwających projektów (np. Poznań – umowa 2023, Wrocław – umowa 2020 i 2021, Bydgoszcz – 2022).
Wyniki konkursu KPO
W ramach konkursu organizowanego przez KPO wsparcie mogły uzyskać samorządy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Spośród 12 zgłoszonych projektów pozytywnie oceniono cztery, w tym projekt MPK Poznań, który uzyskał najwyższe dofinansowanie:
- MPK Poznań Sp. z o.o. – 215 686 740,89 zł na zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (całkowity koszt: 312 111 401,52 zł).
- MPK Wrocław – 202 987 447,60 zł na zakup 34 tramwajów (całkowity koszt: 293 833 177,11 zł).
- Miasto Bydgoszcz – 43 887 642,28 zł na zakup 6 tramwajów (całkowity koszt: 63 968 350,00 zł).
- MPK Kraków – 127 931 256,00 zł na zakup 18 tramwajów (całkowity koszt: 508 482 000,00 zł).
Łączna wartość wsparcia wyniosła 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowoczesnych tramwajów.
Projekty niezakwalifikowane
Z powodu ograniczeń budżetowych wsparcia nie uzyskało osiem innych projektów, mimo że spełniały kryteria konkursowe. Wśród nich znalazły się m.in. inicjatywy Tramwajów Szczecińskich, MZK Toruń, Gminy Olsztyn czy MPK Łódź. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze