Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Sosnowcu wykoleił się tramwaj. Podczas trójkątowania

infotram
24.04.2025 18:30
0 Komentarzy

W czwartek, 24 kwietnia 2025 roku, w Sosnowcu doszło do nietypowego i niebezpiecznego incydentu z udziałem tramwaju linii 24.

Około godziny 10:55, w rejonie trójkąta torowego przy ulicy Okrzei, tramwaj podczas manewru cofania wykoleił się i uderzył w dwa zaparkowane samochody.

Rozkład jazdy:

  1. Do jakiego zdarzenia doszło 24 kwietnia 2025 roku na trójkącie torowym przy ulicy Okrzei w Sosnowcu?
  2. Jakie są cechy charakterystyczne trójkąta torowego w Sosnowcu i dlaczego jest to wyjątkowe miejsce w Polsce?
  3. Jakie pojazdy zostały uszkodzone w wyniku wykolejenia tramwaju i czy ktoś ucierpiał w tym zdarzeniu?
Wykolejenie tramwaju w Sosnowcu
Wykolejenie tramwaju w Sosnowcu/foto: Czytelnik

Wykolejenie podczas cofania

Tramwaj, który miał zmienić kierunek jazdy, niespodziewanie „wyskoczył” z szyn i uszkodził dwa pojazdy – bus marki Mercedes oraz osobową Dacię. Bus ucierpiał szczególnie mocno – zniszczona została komora silnika. Na szczęście, mimo groźnie wyglądającej sytuacji, nikt nie odniósł obrażeń. Jak poinformował Robert Walczak, rzecznik Tramwajów Śląskich, ruch został przywrócony o godzinie 12:09, po tym jak dźwig osadził tramwaj z powrotem na torach.

Błąd motorniczej? Trwa postępowanie wyjaśniające

Wstępne ustalenia wskazują, że mogło dojść do błędu motorniczej podczas cofania, jednak Tramwaje Śląskie zastrzegają, że sprawa jest wciąż wyjaśniana i szczegóły zostaną ustalone po zakończeniu analizy zdarzenia.

Trójkąt torowy – unikatowe rozwiązanie

Trójkąt torowy przy ulicy Okrzei to jedno z najbardziej nietypowych miejsc w Polsce, jeśli chodzi o infrastrukturę tramwajową. Powstał w 1979 roku jako alternatywa dla klasycznej pętli tramwajowej, której nie dało się tam zbudować z powodu ograniczonej przestrzeni. Po jednej stronie znajdowały się zakłady przemysłowe, a po drugiej liceum – nie było możliwości wyburzeń, a teren jest dodatkowo wzniesiony.

To miejsce wyróżnia się tym, że trójkąt torowy jest regularnie wykorzystywany w codziennym ruchu, nie tylko podczas awarii czy remontów, jak w innych miastach. Proces zmiany kierunku tramwaju polega na jego cofnięciu przy pomocy regulatora ruchu, który sygnalizuje motorniczemu właściwe manewry.

Unikalne w skali kraju i Europy

Podobne trójkąty torowe funkcjonują jeszcze tylko w kilku miejscach w Polsce, m.in. w Grudziądzu i Konstantynowie Łódzkim, ale tam są już nieczynne lub służą wyłącznie do manewrowania wagonami. W skali Europy najbardziej znanym przykładem jest stacja Gleisdreieck w Berlinie.

Szybka reakcja służb

Dzięki szybkiej reakcji służb i wykorzystaniu dźwigu, sytuację udało się opanować w niecałe dwie godziny. Ruch tramwajowy został przywrócony, a zdarzenie nie spowodowało dalszych utrudnień w mieście. Tramwaje Śląskie zapewniają, że zostaną podjęte działania w celu zapobiegania podobnym incydentom w przyszłości.

Komentarze