Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na tramwaje dla Krakowa podpisana

infotram
16.01.2018 08:50
0 Komentarzy

We wtorek, 16stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie w obecnościPrezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego podpisało z konsorcjum firm Solaris Bus& Coach SA i Stadler Polska Sp. z o.o. umowę ramową (obejmującą 50tramwajów) wraz z umową realizacyjną pierwszej części zamówienia obejmującejdostawę 35 tramwajów.

Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra.Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraznowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadaniaprzystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajówzostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanieosobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku będą takżezamontowane automaty biletowe, w których pasażerowie za bilet zapłacą nie tylkomonetami, ale także kartą płatniczą. Z myślą o użytkownikach telefonów ismartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanieurządzeń mobilnych. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczeniapasażerów, umożliwiający pomiar liczby przewożonych osób i zidentyfikowanie tras,na których konieczne jest np. zwiększenie częstotliwości kursów.

Nowe tramwaje będą miały szersze niż to było dotychczasdrzwi – 1,4 m. To rozwiązanie umożliwi szybszą wymianę pasażerów naprzystankach. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewnizmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgańemitowanych podczas jazdy, co podniesie komfort podróżowania. Nowe tramwajedzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań będą zapewniać bezpieczny przejazd.Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą zdecydowanieminimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami.

Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nichsystem rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu.Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracydla motorniczych.

Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje z tej dostawybędą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli najazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinkuok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanietego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom wprzypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. wprzypadku awarii sieci lub awarii w zakładzie energetycznym).

Wartość całego zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł,a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020 dla tej Inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł.

– Podpisana umowa na dostawę 35 tramwajów sprawia, że MPK SArozpoczyna właśnie realizację dziewiątego z kolei projektu unijnego. Wartośćwszystkich unijnych projektów realizowanych przez krakowskiego przewoźnikawynosi już ponad 1,6 mld zł z czego prawie 1 mld to środki pozyskane z unijnychfunduszy – mówił po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SAw Krakowie.

– Początek współpracy pomiędzy Solarisem a krakowskim MPKsięga 1997 roku. Dlatego też tak bardzo cieszę się, że do stolicy Małopolskiprzybędą kolejne polskie pojazdy. Tym razem będą to nasze tramwaje – mówiłaSolange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Pierwsze nowe tramwaje powinny trafić do Krakowa na początku2020 rok. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecimkwartale 2020 roku.

– Bardzo się cieszymy, że wspólnie z naszym Partnerembędziemy realizować ten prestiżowy projekt. Jestem przekonany, że naszeniezawodne, bezpieczne i komfortowe tramwaje zaprojektowane specjalnie dlamiasta Krakowa będą doskonale służyły zarówno pasażerom jak i przewoźnikowi –powiedział Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Stadlera.

Realizacja tego kontraktu umożliwi kontynuowanie procesuwycofania z ruchu wagonów tramwajowych z wysoką podłogą. Dzięki temu zwiększysię liczba tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawi się dostępność ikomfort podróżowania w Krakowie, szczególnie dla osób starszych,niepełnosprawnych oraz rodziców podróżujących z małymi dziećmi.

Podstawowe dane techniczne tramwaju o nazwie Tramino Kraków:

Długość całkowita – 33,4 m

Szerokość pojazdu – 2,4 m

Liczba miejsc siedzących – 80

Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).


Komentarze