Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ulica Sosabowskiego w Szczecinie otwarta. Zmiany dla dwóch linii tramwajowych

infotram
03.03.2025 08:30
0 Komentarzy

Zakończyła się budowa nowego odcinka ulicy Sosabowskiego. Dla ruchu kołowego zostały otwarte wszystkie cztery pasy, w życie zmiany związane z komunikacją miejską.

Prace rozpoczęły się w lutym 2023 i równo po dwóch latach, zgodnie z planem, dobiegły końca.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców przyniosło otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego, zarówno pod względem komunikacji miejskiej, jak i ruchu kołowego?
  2. Jakie były największe wyzwania i trudności napotkane podczas realizacji inwestycji, zwłaszcza w kontekście zgodności z harmonogramem oraz infrastruktury technicznej?
  3. Czy planowane są kolejne etapy modernizacji infrastruktury drogowej i transportowej w tej części Szczecina, a jeśli tak, to jakie są przewidywane terminy i zakres prac?
Ulica Sosabowskiego w Szczecie otwarta
Ulica Sosabowskiego w Szczecie otwarta/foto: TS

Zakres prac

Między skrzyżowaniem z ul. Romera i Modrą a starą częścią ulicy Sosabowskiego zbudowano:

  • 1200-metrową dwukierunkową drogę wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami
  • torowisko, trakcję tramwajową na całej długości ul. Sosabowskiego z połączeniem w ulicę Żołnierską
  • rondo na skrzyżowaniu Szerokiej i Żniwnej
  • skrzyżowanie Sosabowskiego z Żołnierską
  • trzy przystanki autobusowo-tramwajowe
  • jeden przystanek tramwajowy
  • dwie zatoki autobusowe

Na nowo wybudowanym odcinku wprowadzono stałą organizację ruchu:

  • otwarto wszystkie cztery pasy dla ruchu kołowego
  • odblokowano przejazdy z ulic Żołnierskiej i Klonowica w stronę Sosabowskiego
  • uruchomiono sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach Sosabowskiego - Żołnierska, Sosabowskiego – Żniwna.

W czerwcu ub. roku – jeszcze w warunkach placu budowy – dla ruchu tramwajowego zostało otwarte nowe torowisko w ciągu ulic Żołnierska, Sosabowskiego, Szafera. Stara, niefunkcjonalna pętla na Krzekowie została zlikwidowana, a „piątka” i „siódemka” dzięki nowemu połączeniu torowemu dojeżdżają do pętli os. Zawadzkiego. W tym samym miesiącu dla ruchu kołowego otwarto po jednej nitce nowej części ulicy Sosabowskiego,

II i III etap przebudowy ulicy Szafera (oficjalna nazwa inwestycji) kosztował 105 mln zł brutto. Połowę tej kwoty Gmina Szczecin pozyskała z rządowego funduszu Polski Ład. Wykonawca: Konsorcjum firm TORMEL Sp. z o.o. i STANLED I Sp. z o.o. Projekt realizowany na zlecenie Gminy Miasto Szczecin. Inwestor zastępczy: Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W związku z oddaniem do użytku układu drogowego powstałego wraz z budową ul. Sosabowskiego z dniem 1 marca 2025 (dla linii nocnych od nocy 1/2.03.2025) nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu linii 5, 7, 60, 222, 225, 227, 527 i 535.

Tramwaje linii 5 i 7 będą zatrzymywać się na przystankach „Krzekowo” (nr 30121 w kierunku Osiedla Zawadzkiego i 30122 w kierunku centrum).

Na linii 5 nastąpi korekta powszednich i sobotnich rozkładów jazdy (przesunięcie kursów o 1 min w obu kierunkach przy 15-minutowej częstotliwości).

Autobusy linii 60 kursować będą na stałej trasie:

w kierunku pętli „Cukrowa” od przystanku „Wernyhory” przez ul. Żołnierską, ul. Szeroką, ul. Sosabowskiego do przystanku „Łukasińskiego” i dalej bez zmian. Nie będą obsługiwane przystanki „Reduty Ordona” i „Kleeberga”. Uruchomione zostaną przystanki:

  • „Żołnierska” (wspólny z linią 225, nr 30210),
  • „Krzekowo” (na torowisku tramwajowym, nr 30121),
  • „Krzekowo Kościół” (na żądanie, w ciągu ul. Szerokiej za rondem Prymy, nr 32532),
  • „Jerzyka” (na żądanie, w ciągu ul. Szerokiej przed skrzyżowaniem z ul. Jerzyka, nr 36711),
  • „Żniwna” (na żądanie, w ciągu ul. Sosabowskiego za skrzyżowaniem z ul. Szeroką, nr 38121).

w kierunku pętli „Stocznia Szczecińska” od przystanku „Taczaka” przez ul. Taczaka, ul. Sosabowskiego, ul. Szeroką, ul. Żołnierską, ul. Klonowica do przystanku „Zawadzkiego Kościół” i dalej bez zmian. Nie będą obsługiwane przystanki „Łukasińskiego” (w ciągu ul. Taczaka przed skrzyżowaniem z ul. Łukasińskiego), „Kleeberga”, „Reduty Ordona”, „Wernyhory” i „Klonowica Zajezdnia” (w ciągu ul. Wernyhory przed skrzyżowaniem z ul. Klonowica). Uruchomione zostaną przystanki:

  • „Łukasińskiego” (w ciągu ul. Sosabowskiego za skrzyżowaniem z ul. Łukasińskiego, nr 33511),
  • „Jerzyka” (na żądanie, w ciągu ul. Szerokiej przed skrzyżowaniem z ul. Jerzyka, 36712),
  • „Krzekowo Kościół” (na żądanie, w ciągu ul. Szerokiej przed rondem Prymy, nr 32531),
  • „Krzekowo” (na torowisku tramwajowym, nr 30122),
  • „Klonowica Zajezdnia” (w ciągu ul. Klonowica przed skrzyżowaniem z ul. Wernyhory, nr 32631).

Autobusy linii 222, 225, 227, 527 i 535 w obu kierunkach zatrzymywać się będą na przystankach „Krzekowo” zlokalizowanych na torowisku tramwajowym (nr 30121 i 30122).

Dla kursów linii 527 wykonywanych w relacji SKM Dworzec Główny (Kolumba) → Klonowica Zajezdnia autobusy zatrzymywać się będą na przystanku „Krzekowo” zlokalizowanym w ciągu ul. Żołnierskiej przed skrzyżowaniem z ul. Klonowica (nr 30141, zmiana numeru z 30120).

Likwidacji ulegną tymczasowe przystanki „Krzekowo”, zlokalizowane w ciągu ul. Klonowica (nr 30191 i 30192).

I etap przebudowy ulicy Szafera

I etap przebudowy ulicy Szafera zakończył się w 2021 roku. Inwestycja objęła odcinek od Al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Romera – długość ok. 1,2 km. Powstały drogi o dwóch dwupasmowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym dwukierunkowym,

zabudowanym umożliwiającym poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej.  Wzdłuż jezdni zbudowano chodniki i drogi rowerowe..

Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera w pobliżu hali widowiskowo-sportowej ma cztery perony tramwajowe długości 90 metrów każdy. Przy pętli powstał parking na 141 samochodów.

I etap przebudowy ul. Szafera został wykonany w ramach projektu „Budowa nowych tras tramwajowych w Szczecinie”. Koszt: 125 mln zł brutto. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

Komentarze