Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwajowe podarunki dla Lwowa. Tatry z Berlina już jeżdżą, teraz czas na wagony z Berna i Bazylei

infotram
16.01.2025 13:30
0 Komentarzy

14 stycznia na trasę we Lwowie wyjechał dwunasty tramwaj przekazany przez Berlin. Tym samym wszystkie tramwaje, które w ubiegłym roku zostały podarowane przez niemiecką stolicę, są już w użytku na liniach miejskich.

Kursują one na trasach numer 1, 3, 6 i 7. Informację o tym przekazało Lwowskie Przedsiębiorstwo Transportu Elektrycznego (LKP „Lwiwelektrotrans”).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla miasta przyniosły tramwaje podarowane przez Berlin, szczególnie w kontekście oszczędności energii?
  2. Jakie działania podjęto w warsztatach LKP „Lwiwelektrotrans” w celu dostosowania tramwajów KT4D do eksploatacji we Lwowie?
  3. Jakie są plany rozwoju transportu publicznego we Lwowie na 2025 rok, w tym w zakresie nowych tramwajów z Bazylei?
Tatra we Lwowie/foto: UM Lwów

Energooszczędne tramwaje na lwowskich ulicach

Podarowane przez Berlin tramwaje wyróżniają się wysoką efektywnością energetyczną – zużywają od 2 do 2,5 razy mniej energii elektrycznej niż starsze pojazdy eksploatowane w mieście. Dzięki temu Lwów nie tylko wzmacnia swoje linie tramwajowe dodatkowymi jednostkami, ale również oszczędza na kosztach energii.

Historia podarunku

Berlińska firma transportowa bezpłatnie przekazała Lwowowi 12 wagonów tramwajowych typu KT4D wraz z zapasowymi częściami. Pierwszy z nich dotarł do miasta pod koniec maja, a ostatni – na początku lipca ubiegłego roku. Po przybyciu do Lwowa tramwaje zostały poddane gruntownym modyfikacjom w warsztatach remontowych LKP „Lwiwelektrotrans”. Przebudowano je tak, by pasowały do szerokości torów lwowskiej kolei, wymieniono niektóre podzespoły, a następnie przemalowano i stopniowo wprowadzano do eksploatacji.

Nowe tramwaje z Berna i planowane dostawy z Bazylei

Lwów w ubiegłym roku otrzymał także sześć niskopodłogowych tramwajów z Berna. Obecnie trwają prace nad ich przygotowaniem do użytku na miejskich trasach. Oczekuje się, że pozostałe pięć jednostek trafi do Lwowa w marcu 2025 roku.

Dodatkowo w 2025 roku Lwów otrzyma kolejne tramwaje, tym razem z Bazylei. Tamtejsze przedsiębiorstwo transportowe przekaże miastu 23-25 używanych tramwajów marki „Schindler Be” z niskopodłogową sekcją. Ponadto miasto pozyska 10 mniejszych jednostek, które będą służyć jako źródło części zamiennych.

Inwestycje w rozwój transportu publicznego

Ostatnie lata były okresem intensywnej modernizacji taboru elektrycznego we Lwowie. W latach 2021-2024, w ramach projektu „Miejski transport publiczny Ukrainy” finansowanego z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, miasto zakupiło 10 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów marki „Electron”.

Te inwestycje podkreślają zaangażowanie Lwowa w rozwój nowoczesnego, przyjaznego dla środowiska i energooszczędnego systemu transportu publicznego, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości życia mieszkańców.

Komentarze