Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z PESĄ
infotram
				01.06.2009 21:41
															0 Komentarzy
					
							
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z PESĄ
								W ostatni piątek maja Tramwaje Warszawskie, reprezentowane przez Prezesa Zarządu Krzysztofa Karosa podpisały umowę z firmą PESA, w imieniu której wystąpił Prezes Tomasz Taboklicki, na dostawę z 186 wagonów tramwajowych. To jeden z największych kontraktów tramwajowych w Europie, opiewający na kwotę 1,5 mld złotych. Zakup ten pozwoli na wymianę ponad 40% taboru – w większości wagonów 13N oraz części 105Na. Pierwsze nowe tramwaje pojawią się w stolicy już za 15 miesięcy, a więc jesienią 2010 roku. Do Euro 2012 dotrze 120 pojazdów, a wszystkie 186 będzie woziło Warszawiaków w grudniu 2013 roku. Część z tego taboru skierowana zostanie na trasę Mostu Północnego. Przypomnijmy, iż spośród czterech ofert, jakie złożono w przetargu na dostawę nowych, niskopodłogowych tramwajów, oferta PESY była najkorzystniejsza cenowo i jako jedyna spełniała wymagania określone w warunkach przetargu.  Dwóch uczestników przetargu znacznie przekroczyło założoną kwotę zamówienia. W czwartej ofercie podano ceny w euro, a specyfikacja zamówienia wymagała podania cen w złotych. 29 maja 2009 to bardzo ważny dzień w historii stołecznej komunikacji. Myślę, że wszyscy mamy poczucie, że umowa, która za chwilę zostanie podpisana tworzy historię warszawskiej komunikacji. Na początku XX wieku pierwszy tramwaj elektryczny na zawsze zmienił sposób poruszania się po Warszawie. Ten kontrakt ma podobne znaczenie, gdyż w rewolucyjnym stopniu zmieni wygląd stołecznych tramwajów – –powiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. 
Nowe tramwaje będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w monitoring wizyjny. Wagony pomieszczą 201 pasażerów w tym 40 na miejscach siedzących. W każdym tramwaju znajdzie się też nowoczesny wyświetlacz LCD z informacją pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów. Nieco inaczej niż w jeżdżących dziś po Warszawie 15 wagonach 120N rozwiązane zostanie układ siedzeń. Zastosowany będzie mianowicie znany ze starszych pojazdów schemat – po jednym rzędzie siedzeń przy każdej ścianie tramwaju. 40 składów posiadać będzie dodatkowo system monitorowania liczby przewożonych pasażerów, co pozwoli na bieżące badanie zainteresowania mieszkańców poszczególnymi liniami. Każdy pojazd wyposażony będzie ponadto w zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłaniania energii zderzenia, a kabina motorniczego tworzyć ma tak zwaną klatkę bezpieczeństwa, co znacznie zmniejsza zagrożenie w czasie kolizji. Nowoczesny układ napędowy pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, co zmniejszy koszty eksploatacji. To wielkie wydarzenie dla naszej firmy –powiedział po podpisaniu umowy Tomasz Zaboklicki. Zadowolenia nie krył również Krzysztof Karos, który mówił o zmianie jakościowej, która już niebawem nastąpi w tramwajowym transporcie w stolicy. – To największy kontrakt w Europie. Praga się chwali, że zakupi aż 250 tramwajów, ale ja w to nie do końca wierzę. Tamto zamówienie ma być na trzy partie –dodał szef Tramwajów Warszawskich. 
Realizacja zakupu będzie możliwa dzięki podpisaniu 6 sierpnia 2008 r. umowy wieloletniej przez Prezydent m. st. Warszawy Panią Hannę Gronkiewicz –Waltz a Zarządem Tramwajów Warszawskich na świadczenie usług przewozowych. Umowa ta gwarantuje stabilizację finansową spółce i stwarza możliwość zaciągania kredytów bankowych na zakupy inwestycyjne.
Na piątkowym spotkaniu Prezes PESY –Tomasz Zaboklicki zaprezentował również dane techniczne nowych tramwajów. Prezentujemy je w poniższej tabelce. 
| 
 Model 
 | 
 120Na 
 | 
| 
 Długość (bez sprzęgów) 
 | 
 30120 mm 
 | 
| 
 Szerokość 
 | 
 2350 mm 
 | 
| 
 Wysokość 
 | 
 3400 mm 
 | 
| 
 Wysokość podłogi w strefie drzwi  
 | 
 350 mm (od poziomu główki szyny) 
 | 
| 
 Ilość członów 
 | 
 5 
 | 
| 
 Ilość miejsc 
 | 
 201 
 | 
| 
 Ilość miejsc siedzących  
 | 
 40 
 | 
| 
 V max 
 | 
 70 km/h (prędkość eksploatacyjna) 
 | 
| 
 Moc silników 
 | 
 4x105kW (silniki asynchroniczne) 
 | 
| 
 Układ osi 
 | 
 Bo’2’Bo’ 
 | 
| 
 Klimatyzacja 
 | 
 Tak 
 | 
Tramwaje z PESY zostały już zakupione m.in. przez Elbląg, Łódź i Bydgoszcz. Firma w najbliższej przyszłości chce zaoferować swe produkty władzom Poznania i Gdańska. Dla samej PESY przetarg oznacza ustabilizowanie sytuacji na najbliższe lata i wzrost zatrudnienia. Firma w ostatnich tygodniach musiała zwolnić 250 osób w związku ze wstrzymaniem remontów wagonów PKP.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! 
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok 
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej tramwajów MPK Łódź przed Wszystkimi Świętymi
Pasażerza darmo
				
					25.10.2025				
			Warszawa: Tramwajowe linie cmentarne ruszają na tory
Pasażerza darmo
				
					20.10.2025				
			Warszawa: Tramwaje wracają na Marszałkowską i Grójecką
Pasażerza darmo
				
					09.10.2025				
			Awaria w Poznaniu. Duże utrudnienia w kursowaniu tramwajów
Pasażerza darmo
				
					18.09.2025				
			MPK Wrocław rusza z kolejnym remontem. Sporo zmian dla pasażerów
Pasażerza darmo
				
					25.07.2025				
			Warszawa: Od 7 lipca tramwaje nie jeżdżą przez Pl. Zawiszy
Pasażerza darmo
				
					07.07.2025				
			Tramwaje MPK Łódź wracają na dw. Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
				
					04.07.2025				
			Warszawa: Ruch w metrze na linii M1 przywrócony na kolejnych odcinkach
Pasażerza darmo
				
					02.07.2025				
			Uszkodzenia po pożarze metra poważne. WTP koryguje komunikację zastępczą
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
				
					30.06.2025				
			Więcej z Działu Prawo
Wrocławska Policja szuka świadków zderzenia tramwaju z autobusem
Prawoza darmo
				
					14.06.2025				
			Wybili szybę w wagonie Tramwajów Szczecińskich. Teraz szuka ich policja
Prawoza darmo
				
					06.06.2025				
			Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
					27.12.2024				
			Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
					23.08.2024				
			Więcej z Działu Przewoźnicy
Dostawy tramwajów PESA Twist dla MPK Wrocław znowu ruszyły
Przewoźnicyza darmo
				
					22.10.2025				
			15 lat tramwajów Škoda 15T w Pradze
					05.10.2025				
			Zderzenie tramwaju z autobusem w Łodzi. Jedna osoba w szpitalu
Przewoźnicyza darmo
				
					27.09.2025				
			Poznań: Ostatni wakacyjny weekend z zabytkowymi tramwajami
Przewoźnicyza darmo
				
					30.08.2025				
			Wyjątkowe pojazdy na poznańskich tramwajowych liniach turystycznych
Przewoźnicyza darmo
				
					23.08.2025				
			Budapeszt uruchamia expressową linię tramwajową. Współpraca BKK i MAV
Przewoźnicyza darmo
				
					22.08.2025				
			Pojazd jak z filmów science-fiction. Trafił do MPK-Łódź
Przewoźnicyza darmo
				
					26.07.2025				
			Więcej z Działu Producenci
Sofia jak Warszawa. Z metrem od Skody
					01.10.2025				
			38 tramwajów CAF Urbos dla miasta Grenoble
Producenciza darmo
				
					14.07.2025				
			Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
				
					20.02.2025				
			Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
					20.02.2025				
			Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tramwaje wróciły na ul. Słomińskiego
Infrastrukturaza darmo
				
					29.09.2025				
			Kolejny etap prac przy metrze na Bemowie
Infrastrukturaza darmo
				
					24.09.2025				
			





                            
                            
                            





			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Komentarze