Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie przebudują kilometr linii tramwajowej w Będzinie

infotram
29.01.2025 09:30
0 Komentarzy

Tramwaje Śląskie zamówiły przebudowę ok. 1 km linii tramwajowej w Będzinie, od tzw. ronda nerka do wiaduktu nad drogą krajową nr 86 (gdzie przebiega granica miasta z Czeladzią). Warte niespełna 9 mln zł brutto prace wykona firma ZUE.

Prace obejmą m.in. wymianę 1450 metrów toru pojedynczego na torowisku wydzielonym (odcinek jest w większości jednotorowy), budowę czterech peronów przystankowych, jednego rozjazdu oraz przejazdów do posesji. Dokumentacja ma być gotowa w pięć miesięcy, a całe zamówienie – do końca października br.

Spis treści:

  1. Jakie prace obejmuje modernizacja linii tramwajowej w Będzinie, zamówiona przez Tramwaje Śląskie?
  2. Jakie inwestycje planuje spółka Tramwaje Śląskie w ramach nowego projektu unijnego dotyczącego modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej?
  3. Jakie zmiany w strukturze własnościowej Tramwajów Śląskich nastąpiły po decyzjach władz Zabrza i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
Linia tramwajowa
Linia tramwajowa/foto: TŚ

Kolejny remont infrastruktury

Będzin, to ważne miasto w zagłębiowskiej części sieci Tramwajów Śląskich. Wiedzie przez nie jedyne połączenie rozbudowanego układu linii w Sosnowcu do Dąbrowy Górniczej, a także sąsiedniej Czeladzi. W Będzinie mieści się też jedna z czterech zajezdni spółki.

W poprzedniej perspektywie finansowej TŚ wykonały „Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem”. Zmodernizowano wówczas 3 km głównej dwutorowej linii tramwajowej przebiegającej między jezdniami ul. Małobądzkiej. Wartość tamtej inwestycji – współfinansowanej środkami unijnymi – przekroczyła 43 mln zł brutto. Był to najdłuższy nieodnowiony dotąd odcinek sieci w mieście.

Pod kątem obecnej perspektywy finansowej, jak poinformował w poniedziałek prezes TŚ Bolesław Knapik, spółka przygotowuje modernizację kolejnego blisko 3-kilometrowego dwutorowego odcinka od ronda do granicy Dąbrowy Górniczej.

Przetargi, w podziale odcinka na trzy części, mają ruszać na przełomie I i II kw. br.; roboty nie obejmą wykonanych już ostatnio za ok. 2 mln zł pięciu przejazdów drogowo-tramwajowych na tym połączeniu. Prezes Knapik wyjaśnił, że jako zadania poprzedzające tę inwestycję TŚ w uzgodnieniu z miastem przygotowała równolegle dwa mniejsze projekty, finansowane środkami własnymi spółki.

Jeden z nich, to zamówiona w poniedziałek modernizacja jednotorowego połączenia w stronę Czeladzi, drugie to modernizacja linii od ronda do ul. Piastowskiej (przy której znajduje się będzińska zajezdnia).

Szef TŚ zasygnalizował, że w ramach drugiego zadania (na którego realizację przetarg jeszcze trwa) m.in. zlikwidowany zostanie trójkąt torowy w rejonie ul. Dworskiej, a na uwolnionym projekcie spółka chce postawić – już przy wsparciu unijnym – nową podstację trakcyjną.

Obecnie projektowana podstacja pozwoli – wraz z modernizacją torowisk – na bezpieczną eksploatację nowoczesnego taboru niskopodłogowego jednocześnie poprawiając znacznie na terenie Będzina, Sosnowca i połączenia do Dąbrowy Górniczej pewność zasilania.

Prezes Knapik zaznaczył, że TŚ 22 stycznia br. zamówiły już za ponad 14 mln zł nową podstację w Rudzie Śląskiej – Wirku, dla linii nr 9 – jako pierwsze zadanie projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27.

W Rudzie Śląskiej spółka przygotowuje też (przetarg również ma zostać ogłoszony na przełomie I i II kw. br.) modernizację odcinka trasy linii nr 9 między zmodernizowaną niedawno pętlą Chebzie, a wymienionym nieco wcześniej fragmentem torowiska wzdłuż ul. Niedurnego – wraz z wydłużeniem mijanki. W tym zadaniu zmodernizowana ma też zostać podstacja na pętli Chebzie.

Ponadto nowy unijny projekt ma finansować m.in. modernizację krótkiego odcinka torowiska przy granicy Będzina w Dąbrowie Górniczej. Największym jednostkowym wydatkiem będzie natomiast zakup nowego taboru (łącznie 50 tramwajów), na który umowę TŚ chcą podpisać w najbliższych dniach.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.

TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc. (PAP)

Komentarze