Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje na Trako 2007

infotram
16.10.2007 16:07
0 Komentarzy
118N - jedyny tramwaj zaprezentowany na Trako 2007
Siódma edycja targów kolejowych TRAKO, które w 2007 roku odbywały się w dniach 10 – 12 października, była w pewien sposób szczególna z co najmniej jednego powodu. Po raz pierwszy w historii w Gdańsku zaprezentowane zostały produkty z sektora tramwajowego. Chorobę wieku dziecięcego dało się zauważyć nie wchodząc nawet do wnętrza targowych hal. Patrząc na ekspozycję taborową, którą wystawcy przygotowali na bocznicy Międzynarodowych Targów Gdańskich oraz na stacji Gdańsk Oliwa, szybko można było się zorientować, że impreza została zdominowana przez kolej. Zaprezentowany został bowiem tylko jeden tramwaj –118N, wyprodukowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania, pieszczotliwie zwany „PUMĄ”. Miłośnicy tego rodzaju pojazdów szynowych mogą czuć zatem pewien niedosyt, choć z drugiej strony należy cieszyć się z samego faktu, że formuła targów została rozszerzona o sektor tramwajowy. Zastanawiać może jednak fakt nie wystawienia żadnego tramwaju przez chociażby bydgoską PESĘ, która śmiało może rywalizować z FPS, a i do Gdańska nie ma przecież tak daleko. Warto było może zatem pokusić się o ściągnięcie któregoś z tramwajów, znajdujących się w już przecież całkiem bogatej ofercie. Cóż może za 2 lata będzie lepiej…
Produkty pozostałych wystawców można było poznawać zatem w inny sposób. Katalog, prezentacja czy model –to właśnie te metody na zaznajomienie się z wagonami tramwajowymi takich firm jak wspomniana PESA, Siemens, Alstom, Bombardier, Stadler, Skoda czy wreszcie Modertrans. Ich oferty będziemy przedstawiać w kolejnych wydaniach InfoBusa. Na pewno warto szerzej zaznajomić się z nimi, gdyż gama dostępnych na rynku wagonów tramwajowych jest coraz szersza, a same pojazdy coraz ciekawsze. Zdecydowana większość z nich to tramwaje nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane, spełniające najwyższe europejskie standardy. Nie do końca znamy odpowiedź na pytanie czy polscy przewoźnicy tramwajowi będą zainteresowani zakupem pojazdów z najwyższej półki czy jednak postawią na wagony uboższe ale tańsze. Niewątpliwie na rynku tramwajowym coś drgnęło, a przewoźnicy cały czas myślą o wymianie taboru, który w większości przypadków stanowią konstalowskie wagony wysokopodłogowe 105 N i pochodne. Świadczy o tym najlepiej fakt, że na gdańskich targach TRAKO pojawili się prezesi takich spółek jak chociażby Tramwaje Warszawskie czy MPK Kraków. Są to dwaj przewoźnicy którzy w ostatnim czasie poczynili znaczne inwestycje taborowe. Przypomnijmy, że do stolicy trafiły fabrycznie nowe wagony 123N z poznańskiej FPS i 120N z bydgoskiej PESY, w grodzie Kraka zaś stopniowo na linie wyjeżdżać będą kolejne Bombardiery.      
Tramwaje to nie tylko tabor, to również komponenty –siedzenia, klimatyzacja, systemy informacji pasażerskiej czy sterowania ruchem. Na TRAKO pokazano wszystkie te elementy wyposażenia wagonów tramwajowych i sieci tramwajowych. Każdy z ich producentów prezentował też elementy mające zastosowanie w pociągach czy wagonach kolejowych. Z tego powodu ich oferty będą opisywane także w dziale kolejowym.      
Pewnym akcentem tramwajowym był ponadto prezentowany przez miejscowy ZTM Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej II. Jego celem jest stworzenie nowoczesnej i spełniającej najwyższe standardy komunikacji publicznej. Jak mówił nam Piotr Michalski wiąże się z tym m.in. rozbudowa sieci tramwajowej oraz zakup trzech niskopodłogowych tramwajów Bombardier. Szerzej na temat samego projektu, jak również działalności istniejącego od przeszło 2 lat ZTM-u napiszemy w kolejnych wydaniach InfoBusa. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na to zagadnienie, że plany rozbudowy gdańskich torowisk są dość ambitne. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej III, który jest obecnie w trakcie planowania, zakłada nie tylko dalsze rozszerzenie zasięgu transportu tramwajowego, ale również modernizacje istniejącej infrastruktury i taboru –powiedział nam Piotr Michalski.         
Jako że w InfoBusie dział tramwajowy obejmuje swoim zainteresowaniem także metro warto wspomnieć właśnie o podziemnych kolejkach na TRAKO 2007. Nikt się chyba nie spodziewał, że na ekspozycji taboru pojawi się jakikolwiek pociąg metra. Zaskoczenia nie było. Zainteresowanie tym środkiem transportu w Polsce jest raczej niewielkie z tego prostego powodu, że podziemną kolejką może pochwalić się jedynie nasza stolica. Pewne nadzieje związane z budową jej drugiej linii wiąże firma Alstom, która jak wiadomo dostarczyła już pewną część pociągów będących w posiadaniu Spółki Metro Warszawskie, a kursujących na ciągle niedokończonej pierwszej linii z Kabat do Młocin. Jak powiedział nam dyrektor handlowy Alstom Konstal S.A. –AndréMasek, firma jest żywotnie zainteresowana dostarczeniem pociągów, które mogłyby zostać zbudowane w jej chorzowskiej fabryce.
Zachęcamy do regularnego czytania portalu InfoBus. W najbliższych tygodniach będziemy systematycznie prezentować oferty poszczególnych wystawców, którzy zaprezentowali się na gdańskich targach TRAKO 2007.               

Komentarze