Tramwaje MPK Kraków wróciły na pętlę Mistrzejowice. Ale nie do końca…

Od dziś (25 listopada 2024 roku) tramwaje linii nr 14 ponownie dojeżdżają do pętli Mistrzejowice. Pasażerowie mogą korzystać z przystanku „Miśnieńska”, który stanowi punkt początkowy i końcowy obsługi pasażerskiej tej linii.
Na dalszym odcinku trasy, pomiędzy przystankiem Miśnieńska a pętlą Mistrzejowice, odbywają się wyłącznie techniczne przejazdy tramwajów, bez możliwości przewozu pasażerów.
Spis treści:
- Dlaczego na odcinku Miśnieńska – Mistrzejowice odbywają się jedynie techniczne przejazdy tramwajów bez pasażerów?
- Jakie korzyści dla mieszkańców przynosi powrót linii nr 14 do pętli Mistrzejowice?
- Jak często kursuje tramwaj linii nr 14 w dni robocze i w weekendy?
Rozkład kursowania
Linia nr 14 kursuje regularnie, oferując pasażerom dogodne połączenia:
- W dni robocze tramwaje kursują co 15 minut przez cały dzień,
- W weekendy częstotliwość kursów wynosi co 20 minut.
Powrót linii nr 14 do Mistrzejowic stanowi ważny element poprawy dostępności komunikacyjnej w tej części miasta, umożliwiając mieszkańcom szybsze przemieszczanie się i korzystanie z komunikacji miejskiej na dotychczasowych zasadach.
Pierwotnie tramwaje miały powrócić na trasę do Mistrzejowic w sobotę, 23 listopada. Jednakże z powodu niekorzystnych warunków pogodowych odbiór techniczny trakcji na pętli „Mistrzejowice” nie mógł się odbyć zgodnie z planem – poinformowała firma Gülermak, która jest odpowiedzialna za budowę nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
– Obecne warunki atmosferyczne skutecznie utrudniły prace związane z trakcją – roboty były prowadzone zarówno w dzień, jak i w nocy, jednak prace wykonywane ręcznie przy niskich temperaturach, w dodatku przy opadach deszczu i śniegu, okazały się bardzo trudne do realizacji. Istotne dla nas jest zachowanie standardów bezpieczeństwa, co również miało wpływ na brak możliwości przeprowadzenia wymaganych testów technicznych – podkreślił wykonawca inwestycji.
Zakres prac w liczbach
Prace rozpoczęły się w czerwcu 2024 roku i obejmowały:
- Budowę 1300 metrów sieci trakcyjnej na 32 słupach i 5 bramkach,
- Ułożenie 1013 metrów pojedynczego toru,
- Wykorzystanie 1400 ton kruszywa pod torowisko,
- Montaż 179 prefabrykowanych płyt torowych oraz wzmocnienie torowiska za pomocą 320 metrów prefabrykowanych belek betonowych.
Prefabrykowane elementy umożliwiły szybsze i bardziej precyzyjne wykonanie prac, co zapewnia stabilność i trwałość torowiska.
Wstrzymanie prac przez niewybuchy
Harmonogram prac uległ opóźnieniu z powodu odkrycia licznych niewybuchów z czasów wojny. Podczas budowy znaleziono ponad 100 sztuk materiałów wybuchowych, które zostały zabezpieczone i przewiezione na poligon pod nadzorem patrolu saperskiego.
– Nasze plany pokrzyżowały liczne niewybuchy. Musieliśmy sprawdzać teren metr po metrze, co opóźniło realizację inwestycji – podkreślił Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu firmy Gülermak.
Nowoczesna infrastruktura dla Krakowa
Pętla w Mistrzejowicach to przykład nowoczesnego podejścia do rozbudowy infrastruktury miejskiej, uwzględniający zarówno obecne, jak i przyszłe potrzeby mieszkańców. Dzięki tej inwestycji podróżowanie tramwajem stanie się wygodniejsze i bardziej efektywne, a Kraków zyska kolejną ważną inwestycję wspierającą rozwój ekologicznego transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze