Tramwaje i metro w Lille
infotram
16.12.2008 16:51
0 Komentarzy
Tramwaje i metro w Lille
W naszych podróżach po systemach tramwajowych Francji czas najwyższy przedstawić sieć tramwajową, która niczym specjalnym się nie wyróżnia. Niczym za wyjątkiem pokracznych tramwajów AnsaldoBreda oraz faktu, że jest to jedna z trzech sieci tramwajowych, które przetrwały okres zamykania tego środka transportu we Francji.
Pierwsze tramwaje w Lille ruszyły w 1874 roku, jeszcze jako tramwaje konne, jednak w już w 1897 roku ruszyła masowa elektryfikacja. Istniejące obecnie linie tramwajowe zostały wybudowane w 1909 roku przez Alfreda Mongy i w przeciwieństwie do linii wewnątrzmiejskich, które zostały zamknięte w latach 1950-tych te pozostały w służbie jako szkielet systemu komunikacyjnego. Liniom tym groziła likwidacja podczas rozbudowy systemu metra, jednak mimo tego udało się je zachować. Powodem ku temu stała się budowa w 1983 roku tunelu z nowym przystankiem końcowym na stacji Lille-Flandres, która zastąpiła dotychczasową pętlę przed operą. Jednak stan techniczny obecnej sieci po wielu latach zaniedbań inwestycyjnych wymagał gruntownej modernizacji co spowodowało zamknięcie systemu od 1991 do 1994 roku. Po przebudowie linia nadal zachowała swój metrowy rozstaw szyn, jednak napięcie w sieci trakcyjnej zostało zwiększone do 750 V prądu stałego.
Dla potrzeb zmodernizowanej linii zakupiono 23 nowoczesne jak na owe czasy tramwaje włoskiej produkcji AnsaldoBreda. Oczywiście nie obyło się bez problemów technicznych z nowym nabytkiem, które jednak szybko rozwiązano. Tramwaje te nie wyglądają dziś zbyt ekscytującą, lecz reprezentują pewien rozdział w dziejach odradzania się komunikacji tramwajowej na zachodzie. Za nowoczesny uważano wówczas autobus i dlatego chcąc sprawić tramwaj bardziej atrakcyjnym stylistyka pojazdu została dostosowana do autobusowej. Wygląd pojazdów z Lille zaproponował znany włoski stylista Pininfarina. Jednak już kilka lat później tramwaje zaczęły powracać do swojej indywidualnej stylistyki, a obecnie styliści starają się upodobnić autobus do tramwaju. W efekcie tego tramwaje w Lille wyglądają mało atrakcyjnie.
Po stronie technicznej pojazdu mamy do czynienia z czteroczłonowym tramwajem dwukierunkowym, dwustronnym. Skrajne wózki są napędowe, a aparatura trakcyjna jest zabudowana pomiędzy kabiną motorniczego a przestrzenią pasażerską znacznie zmniejszając pojemność pojazdu. Z drugiej strony przestrzeń pasażerska jest w pełni niskopodłogowa, co w tamtym czasie było rozwiązaniem bardzo nowoczesnym.
Obecna sieć tramwajowa składa się z dwóch linii potocznie określanych Mongy (od nazwiska ich twórcy). Linie R (10,9 km) i T (11,5 km) tworzą sieć mającą 45 przystanków. Obie trasy zaczynają się na przystanku podziemnym dworca kolejowego Lille-Flandres i prowadzą wspólnym torowiskiem do przystanku CroiséLaroche, gdzie się rozłączają. Linia T prowadzi do Tourcoing, natomiast R do Roubaix. Ponieważ wraz z budową tych linii wybudowano drogi prowadzące obok nich, więc obecnie trasy te prowadzą w większości po wydzielonym torowisku. Na obecnej trasie linii tramwajowej znajdują się cztery podziemne przystanki. Pierwszy na wspomnianym już wyżej dworcu Lille-Flandres, drugi na nowym dworcu obsługującym pociągi Eurostar oraz TGV czyli Lille-Europe, trzeci na Saint Maur (trzy przystanki za Europe) oraz czwarty na Clemenceau-Hippodrome (trzy przystanki za Saint Maur).
Epoka Metra
Po likwidacji tramwajów w centrum miasta szybko okazało się, że autobusy nie są wystarczająco wydajnym środkiem transportu. Jednak samo miasto liczące 200 000 mieszkańców, choć stanowiło centrum konurbacji liczącej 1,2 miliona osób, niezbyt nadawało się do budowy pełnowymiarowego metra. Dlatego też w 1978 roku rozpoczęto prace nad budową lekkiego innowacyjnego metra, kursującego bez maszynistów. Metro to stało się pierwszym z systemów VAL (véhicule automatique léger –pojazd automatyczny lekki) zakładających krótkie lekkie pojazdy poruszające się automatycznie (bez maszynisty). Drugą innowacją było zastosowanie gumowych kół dla zmniejszenia emitowanego hałasu. Dodatkowo dla zapobieżenia wtargnięciom ludzi przed jadący pojazd zastosowano drzwi peronowe. Pierwszy odcinek pierwszej linii został otwarty w kwietniu 1983 roku, natomiast pozostała część do 1984 roku. Obecnie linie ta liczy 13,3 km długości, ma 18 przystanków i prowadzi z CHR B-Calmette do 4 Cantons. Budowa linii drugiej rozpoczęła się znacznie później i dopiero w 1989 roku został otwarty pierwszy odcinek długości 11,1 km z Saint-Philibert do Gare Lille-Flandres. W 1994 roku linię przedłużono o jeden przystanek do nowego dworca Lille-Europe. Następne przedłużenia miały miejsce w latach 1995, 1999 oraz 2000, kiedy to osiągnięto obecny kształt linii drugiej. Ma ona długość 31,7 km, 43 przystanki i łączy Saint-Philibert z CH Dron.
Dla innowacyjnego systemu konieczne było zaprojektowanie odpowiednich pojazdów. Dwa połączone wagony mają długość 26 metrów i szerokość zaledwie 2 metry. Jeden skład może przewozić 156 pasażerów. Jak już zostało wcześniej wspomniane pojazdy mają wózki z gumowymi kołami w celu redukcji emitowanego hałasu. Pierwotnie budowano perony o długości 26 metrów, jednak obecnie są one przedłużane do 52 metrów aby zmieścić dwa składy. Pociągi kursują w godzinach szczytu co 1 minutę, natomiast poza nim co 6-8 minut. W weekend częstotliwość wynosi 4-6 minut. Jednak pierwotne plany budowy czterech linii metra tak naprawdę nigdy nie zostały zrealizowane, a obecnie mówi się jedynie o przedłużeniu linii 1 z C.H.R. B Calmette do Wattignies, oraz linii 2 z St. Philibert do Perenchies oraz z C.H. Dron do Mouscron w Belgii. W sferze rozważań jest również linia boczna z Roubaix do Hem oraz Wattrelos. Jednak jedynym realnym obecnie projektem jest zakończenie wydłużania peronów na linii 1 do docelowej długości 52 metry.
Lille to kolejne miasto we Francji, które po nierealnych planach budowy rozległej sieci metra zrewidowało swoje postrzeganie i obecnie władze miasta rozważają możliwość rozbudowy sieci tramwajowej. Jednak na chwilę obecną bark jest przełożenia tych deklaracji na bardziej materialne świadectwa w formie prowadzonych prac budowlanych. Jednak mimo wszystko istnieje nadzieja, że miasto to będzie kolejnym, które powróci do rozbudowy sieci tramwajowej.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
01.07.2025
Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.06.2025
Warszawa przypomina o remoncie torów na ul. Słomińskiego
Pasażerza darmo
26.06.2025
Wakacyjne remonty torowisk w Łodzi. Jak pojadą tramwaje?
Pasażerza darmo
25.06.2025
Warszawa: Od soboty tramwaje nowej linii 19 pojadą na Stegny
Pasażerza darmo
24.06.2025
Historyczne tramwaje powracają na szczecińskie tory. Start już 6 lipca
Pasażerza darmo
22.06.2025
Tymczasowe zmiany na liniach tramwajowych w Gdańsku
Pasażerza darmo
10.06.2025
8 czerwca w Krakowie rusza linia tramwajowa nr 40
Pasażerza darmo
07.06.2025
Wykolejenie tramwaju na Woli. Duże utrudnienia dla pasażerów i kierowców
Pasażerza darmo
06.06.2025
Przypominamy. Olbrzymie utrudnienia dla pasażerów warszawskich tramwajów
Pasażerza darmo
29.05.2025
Gdańsk: Tymczasowe zmiany na trasach linii 8, 9, 60 i T8
Pasażerza darmo
28.05.2025
Awaria wodociągowa zatrzymała tramwaje MPK Wrocław
Pasażerza darmo
22.05.2025
Wydłużona trasa linii tramwajowej nr 7 w Szczecinie. Od 28 czerwca
Pasażerza darmo
22.05.2025
Powrót tramwajów MPK Łódź na Kochanówkę
Pasażerza darmo
19.05.2025
Siedem linii tramwajowych MPK Wrocław wraca na stałe trasy. Od 17 maja
Pasażerza darmo
16.05.2025
Remont węzła tramwajowego przy poznańskim AWF. Zaraz po długim weekendzie
Pasażerza darmo
05.05.2025
W Gdańsku rusza linia tramwajowa nr 60. Pierwsze kursy w majówkę
Pasażerza darmo
30.04.2025
Zabytkowe tramwaje wracają na poznańskie tory
Pasażerza darmo
26.04.2025
Wrocław: Biskupin bez tramwajów
Pasażerza darmo
25.04.2025
Wracają warszawskie turystyczne linie tramwajowe
Pasażerza darmo
24.04.2025
Trwa budowa metra na Bemowie. Tramwaje nie dojadą do pętli os. Górczewska
Pasażerza darmo
23.04.2025
ZTM wprowadza zmiany w kursowaniu 9 linii tramwajów w Katowicach
Pasażerza darmo
23.04.2025
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Krakowska stodwójka w Warszawie
08.05.2025
Literacki tramwaj pojedzie przez Warszawę
Przewoźnicyza darmo
22.04.2025
MPK Kraków i MPK Poznań ponownie wymienią się tramwajami
Przewoźnicyza darmo
19.04.2025
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Tramwaje Inekon T8M-700IT dla Bułgarii
02.06.2009
Tramwaje modułowe UKWZ
12.05.2009
Więcej z Działu Infrastruktura
Szczeciński Szybki Tramwaj zwolnił do 10 km/h. Pękają szyny
Infrastrukturaza darmo
27.06.2025
Tunel tramwajowy w Krakowie zamknięty na miesiąc
Infrastrukturaza darmo
17.06.2025
Rozjazd nakładkowy w centrum Warszawy
Infrastrukturaza darmo
16.06.2025
19 czerwca tramwaje MPK Kraków wrócą na Franciszkańską
Infrastrukturaza darmo
12.06.2025
Specjalny pociąg szlifuje tory w warszawskim metrze
Infrastrukturaza darmo
08.06.2025
Komentarze