Tramwaje i metro w Lille
infotram
16.12.2008 16:51
0 Komentarzy
Tramwaje i metro w Lille
W naszych podróżach po systemach tramwajowych Francji czas najwyższy przedstawić sieć tramwajową, która niczym specjalnym się nie wyróżnia. Niczym za wyjątkiem pokracznych tramwajów AnsaldoBreda oraz faktu, że jest to jedna z trzech sieci tramwajowych, które przetrwały okres zamykania tego środka transportu we Francji.
Pierwsze tramwaje w Lille ruszyły w 1874 roku, jeszcze jako tramwaje konne, jednak w już w 1897 roku ruszyła masowa elektryfikacja. Istniejące obecnie linie tramwajowe zostały wybudowane w 1909 roku przez Alfreda Mongy i w przeciwieństwie do linii wewnątrzmiejskich, które zostały zamknięte w latach 1950-tych te pozostały w służbie jako szkielet systemu komunikacyjnego. Liniom tym groziła likwidacja podczas rozbudowy systemu metra, jednak mimo tego udało się je zachować. Powodem ku temu stała się budowa w 1983 roku tunelu z nowym przystankiem końcowym na stacji Lille-Flandres, która zastąpiła dotychczasową pętlę przed operą. Jednak stan techniczny obecnej sieci po wielu latach zaniedbań inwestycyjnych wymagał gruntownej modernizacji co spowodowało zamknięcie systemu od 1991 do 1994 roku. Po przebudowie linia nadal zachowała swój metrowy rozstaw szyn, jednak napięcie w sieci trakcyjnej zostało zwiększone do 750 V prądu stałego.
Dla potrzeb zmodernizowanej linii zakupiono 23 nowoczesne jak na owe czasy tramwaje włoskiej produkcji AnsaldoBreda. Oczywiście nie obyło się bez problemów technicznych z nowym nabytkiem, które jednak szybko rozwiązano. Tramwaje te nie wyglądają dziś zbyt ekscytującą, lecz reprezentują pewien rozdział w dziejach odradzania się komunikacji tramwajowej na zachodzie. Za nowoczesny uważano wówczas autobus i dlatego chcąc sprawić tramwaj bardziej atrakcyjnym stylistyka pojazdu została dostosowana do autobusowej. Wygląd pojazdów z Lille zaproponował znany włoski stylista Pininfarina. Jednak już kilka lat później tramwaje zaczęły powracać do swojej indywidualnej stylistyki, a obecnie styliści starają się upodobnić autobus do tramwaju. W efekcie tego tramwaje w Lille wyglądają mało atrakcyjnie.
Po stronie technicznej pojazdu mamy do czynienia z czteroczłonowym tramwajem dwukierunkowym, dwustronnym. Skrajne wózki są napędowe, a aparatura trakcyjna jest zabudowana pomiędzy kabiną motorniczego a przestrzenią pasażerską znacznie zmniejszając pojemność pojazdu. Z drugiej strony przestrzeń pasażerska jest w pełni niskopodłogowa, co w tamtym czasie było rozwiązaniem bardzo nowoczesnym.
Obecna sieć tramwajowa składa się z dwóch linii potocznie określanych Mongy (od nazwiska ich twórcy). Linie R (10,9 km) i T (11,5 km) tworzą sieć mającą 45 przystanków. Obie trasy zaczynają się na przystanku podziemnym dworca kolejowego Lille-Flandres i prowadzą wspólnym torowiskiem do przystanku CroiséLaroche, gdzie się rozłączają. Linia T prowadzi do Tourcoing, natomiast R do Roubaix. Ponieważ wraz z budową tych linii wybudowano drogi prowadzące obok nich, więc obecnie trasy te prowadzą w większości po wydzielonym torowisku. Na obecnej trasie linii tramwajowej znajdują się cztery podziemne przystanki. Pierwszy na wspomnianym już wyżej dworcu Lille-Flandres, drugi na nowym dworcu obsługującym pociągi Eurostar oraz TGV czyli Lille-Europe, trzeci na Saint Maur (trzy przystanki za Europe) oraz czwarty na Clemenceau-Hippodrome (trzy przystanki za Saint Maur).
Epoka Metra
Po likwidacji tramwajów w centrum miasta szybko okazało się, że autobusy nie są wystarczająco wydajnym środkiem transportu. Jednak samo miasto liczące 200 000 mieszkańców, choć stanowiło centrum konurbacji liczącej 1,2 miliona osób, niezbyt nadawało się do budowy pełnowymiarowego metra. Dlatego też w 1978 roku rozpoczęto prace nad budową lekkiego innowacyjnego metra, kursującego bez maszynistów. Metro to stało się pierwszym z systemów VAL (véhicule automatique léger –pojazd automatyczny lekki) zakładających krótkie lekkie pojazdy poruszające się automatycznie (bez maszynisty). Drugą innowacją było zastosowanie gumowych kół dla zmniejszenia emitowanego hałasu. Dodatkowo dla zapobieżenia wtargnięciom ludzi przed jadący pojazd zastosowano drzwi peronowe. Pierwszy odcinek pierwszej linii został otwarty w kwietniu 1983 roku, natomiast pozostała część do 1984 roku. Obecnie linie ta liczy 13,3 km długości, ma 18 przystanków i prowadzi z CHR B-Calmette do 4 Cantons. Budowa linii drugiej rozpoczęła się znacznie później i dopiero w 1989 roku został otwarty pierwszy odcinek długości 11,1 km z Saint-Philibert do Gare Lille-Flandres. W 1994 roku linię przedłużono o jeden przystanek do nowego dworca Lille-Europe. Następne przedłużenia miały miejsce w latach 1995, 1999 oraz 2000, kiedy to osiągnięto obecny kształt linii drugiej. Ma ona długość 31,7 km, 43 przystanki i łączy Saint-Philibert z CH Dron.
Dla innowacyjnego systemu konieczne było zaprojektowanie odpowiednich pojazdów. Dwa połączone wagony mają długość 26 metrów i szerokość zaledwie 2 metry. Jeden skład może przewozić 156 pasażerów. Jak już zostało wcześniej wspomniane pojazdy mają wózki z gumowymi kołami w celu redukcji emitowanego hałasu. Pierwotnie budowano perony o długości 26 metrów, jednak obecnie są one przedłużane do 52 metrów aby zmieścić dwa składy. Pociągi kursują w godzinach szczytu co 1 minutę, natomiast poza nim co 6-8 minut. W weekend częstotliwość wynosi 4-6 minut. Jednak pierwotne plany budowy czterech linii metra tak naprawdę nigdy nie zostały zrealizowane, a obecnie mówi się jedynie o przedłużeniu linii 1 z C.H.R. B Calmette do Wattignies, oraz linii 2 z St. Philibert do Perenchies oraz z C.H. Dron do Mouscron w Belgii. W sferze rozważań jest również linia boczna z Roubaix do Hem oraz Wattrelos. Jednak jedynym realnym obecnie projektem jest zakończenie wydłużania peronów na linii 1 do docelowej długości 52 metry.
Lille to kolejne miasto we Francji, które po nierealnych planach budowy rozległej sieci metra zrewidowało swoje postrzeganie i obecnie władze miasta rozważają możliwość rozbudowy sieci tramwajowej. Jednak na chwilę obecną bark jest przełożenia tych deklaracji na bardziej materialne świadectwa w formie prowadzonych prac budowlanych. Jednak mimo wszystko istnieje nadzieja, że miasto to będzie kolejnym, które powróci do rozbudowy sieci tramwajowej.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze