Tramwaj do Lutomierska – czy wróci na trasę? Sprawa nadal otwarta
Los zawieszonej linii tramwajowej do Lutomierska wciąż budzi emocje. W odpowiedzi na interwencję poselską Pauliny Matysiak, posłanki partii Razem z województwa łódzkiego, swoje stanowisko przedstawiły trzy samorządy: województwo łódzkie, Lutomiersk i Konstantynów Łódzki.
Choć żadna z gmin nie zamyka drogi do odbudowy trasy, problemem pozostają fundusze i brak jednoznacznej decyzji, co dalej z nieczynnym torowiskiem.
Rozkład jazdy:
- Jakie stanowisko wobec przyszłości linii tramwajowej do Lutomierska zajęły władze województwa łódzkiego?
- Jakie są główne przeszkody w realizacji inwestycji tramwajowej według władz Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego?
- Jakie działania podjęła posłanka Paulina Matysiak w sprawie przywrócenia tramwaju do Lutomierska?
Województwo łódzkie: analiza zamiast decyzji
Samorząd województwa łódzkiego poinformował, że trwają jedynie analizy dotyczące możliwości budowy ścieżki pieszo-rowerowej w miejscu dawnej linii tramwajowej. Kluczowe jest jednak zastrzeżenie, że to nie województwo odpowiada za organizację przewozów tramwajowych — inicjatywa musi wyjść od lokalnych samorządów.
Lutomiersk: tramwaj nadal priorytetem
Władze Lutomierska podkreślają, że nie rezygnują z idei przywrócenia tramwaju. Inwestycja traktowana jest jako strategiczna, ale miasto nie dysponuje środkami własnymi na tak duże przedsięwzięcie. Szacowany poziom potrzebnego dofinansowania to aż 95%. Co ciekawe, władze rozważają kompromisowy wariant, w którym torowisko współistnieje ze ścieżką pieszo-rowerową. Z przeprowadzonej sondy wynika, że lokalna społeczność jest podzielona niemal po równo — część mieszkańców opowiada się za powrotem tramwaju, inni wolą ścieżkę rowerową.
Konstantynów Łódzki: chęci są, pieniędzy brak
Podobnie jak Lutomiersk, także Konstantynów Łódzki nie wyklucza odbudowy linii. Miasto przyznaje jednak, że obecnie nie ma dostępnych źródeł finansowania, a koszt inwestycji może sięgnąć nawet 120 milionów złotych. Nadzieja tkwi w przyszłych programach rządowych i unijnych, które mogłyby umożliwić realizację projektu.
Interwencja w Ministerstwie Infrastruktury
W odpowiedzi na te stanowiska Paulina Matysiak skierowała zapytanie do ministra infrastruktury. Pyta w nim m.in. o dostępne formy wsparcia dla takich inwestycji, możliwości dofinansowania oraz rolę rządu w przywracaniu lokalnych połączeń tramwajowych. Jak podkreśla, tramwaj do Lutomierska to nie tylko element dziedzictwa, ale również realna potrzeba nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu zbiorowego, który nie będzie zależny od korków na drodze do Łodzi.
Nadzieja na powrót tramwaju
Choć przyszłość tramwaju do Lutomierska nie jest jeszcze przesądzona, aktywność samorządów i interwencje parlamentarzystów wskazują, że temat żyje i nie został porzucony. Potrzebna jest jednak determinacja polityczna i przede wszystkim – źródła finansowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze