Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Toruń szykuje nową zajezdnię tramwajową. Będzie też nowa linia

infotram
20.01.2025 17:30
0 Komentarzy

Miasto Toruń rozwija komunikację miejską oraz Strefę Toruń-Zachód. Władze miasta, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji, ogłosiły przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowej oraz nowej linii tramwajowej.

Toruń konsekwentnie inwestuje w rozwój miejskiego transportu publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem szybkiego i ekologicznego transportu tramwajowego. Miasto rozbudowuje istniejącą sieć tramwajową oraz planuje nową siatkę połączeń, która będzie wymagała nowoczesnego taboru oraz odpowiedniego zaplecza technicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki zadecydowały o konieczności budowy nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu?
  2. W jaki sposób nowa zajezdnia tramwajowa będzie wspierała zrównoważony rozwój i ekologię?
  3. Jakie są główne założenia dotyczące przebiegu nowej linii tramwajowej na zachód Torunia?

Zajezdnia z 1891 roku

Obecna zajezdnia tramwajowa powstała w 1891 roku, a jej wiek jest tożsamy z historią toruńskiej komunikacji miejskiej. Współczesne wymagania eksploatacyjne przekraczają możliwości tej zajezdni, która ze względu na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie może być rozbudowana w sposób dostosowany do obecnych potrzeb. Brakuje w niej nowoczesnych urządzeń, takich jak tokarka podtorowa czy myjnia, które są niezbędne do codziennej eksploatacji oraz prac remontowych. Ich instalacja w istniejącym obiekcie skutkowałaby koniecznością redukcji liczby torów, co wpłynęłoby negatywnie na efektywność funkcjonowania infrastruktury. W związku z tym zdecydowano o budowie nowej zajezdni tramwajowej, a w dalszej perspektywie także autobusowej.

Nowa zajezdnia zostanie zlokalizowana w zachodniej części Torunia, w obszarze tzw. Strefy Toruń-Zachód, wyznaczonej w ramach kierunków rozwoju przestrzennego miasta na lata 2024-2029+. Obiekt powstanie przy granicy miasta, na przedłużeniu ulicy Łukasiewicza, pomiędzy Castoramą a lotniskiem, na terenie o powierzchni około 11,5 hektara. Zajezdnia będzie przystosowana do obsługi nowoczesnego taboru i obejmie halę naprawczo-warsztatową, wyposażoną w tokarkę podtorową oraz stanowisko do oceny stanu kół, a także halę odstawczą.

Podczas realizacji inwestycji szczególny nacisk zostanie położony na aspekty ekologiczne. Obiekt zostanie zaprojektowany w sposób energooszczędny, z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii oraz systemu jej magazynowania i dalszego wykorzystania. Przewiduje się również wdrożenie systemu retencji wód opadowych, a w myjni tramwajowej zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, co pozwoli na znaczne zmniejszenie jej zużycia.

Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa przez Szosę Bydgoską oraz od wschodu poprzez ulicę Łukasiewicza, w korytarzu planowanej trasy średnicowej.

Planowana realizacja inwestycji przewidziana jest na okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 roku a pierwszym kwartałem 2029 roku.

Nowa, dwutorowa linia tramwajowa prowadząca na zachód Torunia będzie miała długość 3500 metrów toru pojedynczego. Na początkowym odcinku, o długości 100 metrów, trasa będzie przebiegała od pętli Motoarena w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ulicę Pera Jonssona i poprowadzi wzdłuż niej, w bezpośrednim sąsiedztwie Motoareny Toruń. Kolejny fragment trasy będzie przebiegał na północny zachód wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ulicy Łukasiewicza, aż do nowej zajezdni. Na trasie przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych. Większość nowego torowiska zostanie wykonana w technologii zielonej.

Budowa zarówno nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii tramwajowej, jest planowana w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu". Inwestycja ma być współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Aktualnie wniosek o dofinansowanie znajduje się w fazie oceny.

Przetarg na projektowanie nowej linii tramwajowej oraz nowej zajezdni tramwajowej ogłoszono 20 stycznia 2025 roku. Termin składania ofert upływa 18 lutego 2025 roku.

Komentarze