Toruń szykuje nową zajezdnię tramwajową. Będzie też nowa linia
Miasto Toruń rozwija komunikację miejską oraz Strefę Toruń-Zachód. Władze miasta, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji, ogłosiły przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowej oraz nowej linii tramwajowej.
Toruń konsekwentnie inwestuje w rozwój miejskiego transportu publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem szybkiego i ekologicznego transportu tramwajowego. Miasto rozbudowuje istniejącą sieć tramwajową oraz planuje nową siatkę połączeń, która będzie wymagała nowoczesnego taboru oraz odpowiedniego zaplecza technicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki zadecydowały o konieczności budowy nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu?
- W jaki sposób nowa zajezdnia tramwajowa będzie wspierała zrównoważony rozwój i ekologię?
- Jakie są główne założenia dotyczące przebiegu nowej linii tramwajowej na zachód Torunia?
Zajezdnia z 1891 roku
Obecna zajezdnia tramwajowa powstała w 1891 roku, a jej wiek jest tożsamy z historią toruńskiej komunikacji miejskiej. Współczesne wymagania eksploatacyjne przekraczają możliwości tej zajezdni, która ze względu na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie może być rozbudowana w sposób dostosowany do obecnych potrzeb. Brakuje w niej nowoczesnych urządzeń, takich jak tokarka podtorowa czy myjnia, które są niezbędne do codziennej eksploatacji oraz prac remontowych. Ich instalacja w istniejącym obiekcie skutkowałaby koniecznością redukcji liczby torów, co wpłynęłoby negatywnie na efektywność funkcjonowania infrastruktury. W związku z tym zdecydowano o budowie nowej zajezdni tramwajowej, a w dalszej perspektywie także autobusowej.
Nowa zajezdnia zostanie zlokalizowana w zachodniej części Torunia, w obszarze tzw. Strefy Toruń-Zachód, wyznaczonej w ramach kierunków rozwoju przestrzennego miasta na lata 2024-2029+. Obiekt powstanie przy granicy miasta, na przedłużeniu ulicy Łukasiewicza, pomiędzy Castoramą a lotniskiem, na terenie o powierzchni około 11,5 hektara. Zajezdnia będzie przystosowana do obsługi nowoczesnego taboru i obejmie halę naprawczo-warsztatową, wyposażoną w tokarkę podtorową oraz stanowisko do oceny stanu kół, a także halę odstawczą.
Podczas realizacji inwestycji szczególny nacisk zostanie położony na aspekty ekologiczne. Obiekt zostanie zaprojektowany w sposób energooszczędny, z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii oraz systemu jej magazynowania i dalszego wykorzystania. Przewiduje się również wdrożenie systemu retencji wód opadowych, a w myjni tramwajowej zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, co pozwoli na znaczne zmniejszenie jej zużycia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa przez Szosę Bydgoską oraz od wschodu poprzez ulicę Łukasiewicza, w korytarzu planowanej trasy średnicowej.
Planowana realizacja inwestycji przewidziana jest na okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 roku a pierwszym kwartałem 2029 roku.
Nowa, dwutorowa linia tramwajowa prowadząca na zachód Torunia będzie miała długość 3500 metrów toru pojedynczego. Na początkowym odcinku, o długości 100 metrów, trasa będzie przebiegała od pętli Motoarena w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ulicę Pera Jonssona i poprowadzi wzdłuż niej, w bezpośrednim sąsiedztwie Motoareny Toruń. Kolejny fragment trasy będzie przebiegał na północny zachód wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ulicy Łukasiewicza, aż do nowej zajezdni. Na trasie przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych. Większość nowego torowiska zostanie wykonana w technologii zielonej.
Budowa zarówno nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii tramwajowej, jest planowana w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu". Inwestycja ma być współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Aktualnie wniosek o dofinansowanie znajduje się w fazie oceny.
Przetarg na projektowanie nowej linii tramwajowej oraz nowej zajezdni tramwajowej ogłoszono 20 stycznia 2025 roku. Termin składania ofert upływa 18 lutego 2025 roku.
Komentarze