Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tarragona z umową ze Stadlerem na nowe tramwaje

infotram
02.10.2025 12:30
0 Komentarzy

2 października 2025 roku Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya poinformowało o wyborze oferty i podpisaniu umowy na budowę, dostawę oraz utrzymanie 7 nowych tramwajów dla przyszłej linii tramwaju w Tarragonie, kursującej pomiędzy Vila-seca a Cambrils.

Katalońskie zamówienie zostało ogłoszone w marcu 2025 roku, a decyzję o wyborze zwycięskiej oferty podjęto 3 września 2025 roku. Kontrakt obejmuje zarówno budowę i dostawę taboru, jak i jego pełne utrzymanie przez 15 lat.

Rozkład jazdy:

  1. Kto wygrał przetarg na budowę, dostawę i utrzymanie nowych tramwajów dla przyszłej linii w Tarragonie i jaka jest łączna wartość podpisanych kontraktów?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano przy wyborze wykonawcy oraz jakie elementy zadecydowały o zwycięstwie firmy Stadler Rail Valencia?
  3. Jakie rozwiązania techniczne i ekologiczne zostaną zastosowane w nowych tramwajach przeznaczonych do obsługi trasy Tarragona – Vila-seca – Cambrils?
Stadler Tramlink

Analiza ofert i budżetu

Celem jest uruchomienie nowego połączenia tramwajowego obsługującego kluczowe miejscowości turystyczne Costa Daurada, co ma zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego i ograniczyć ruch samochodowy w regionie. Do przetargu wpłynęły dwie oferty, z których najwyżej oceniono propozycję firmy Stadler Rail Valencia S.A.U. Wartość zamówienia podzielono na dwie części: kontrakt na budowę i dostawę pojazdów oraz kontrakt na kompleksowe utrzymanie.

Zwycięska propozycja Stadlera została rozliczona w dwóch zadaniach. Kontrakt na budowę i dostawę tramwajów opiewa na kwotę 37.922.500 EUR netto, natomiast kontrakt utrzymaniowy wyceniono na 21.798.000 EUR netto. Łączna wartość obu umów wynosi 59.790.500 EUR netto, co jest kwotą niższą od planowanej wartości zamówienia, szacowanej wcześniej na 60.550.000 EUR netto. Przekłada się to na średni koszt jednostkowy jednego tramwaju (bez utrzymania) na poziomie około 5.417.500 EUR netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 60.550.000 EUR netto, co oznacza, że oferta zwycięzcy mieści się w budżecie.

Teraz czekamy na formalne wdrożenie umowy, a zamawiający zapowiedział, że decyzja została podjęta w oparciu o przetargowe kryteria oceny:
✅ cena – 37,5 pkt (budowa i dostawa)
✅ cena – 12,5 pkt (utrzymanie)
✅ cena – 3 pkt (utrzymanie bez gwarancji)
✅ cena – 9,5 pkt (utrzymanie z gwarancją)
✅ jakość techniczna dostawy – 32 pkt
✅ aspekty środowiskowe – 13 pkt
✅ jakość techniczna utrzymania – 5 pkt

Szczegóły techniczne

Nowe tramwaje będą wyposażone w system wspomagania eksploatacji, co oznacza integrację nowoczesnych rozwiązań telematycznych i systemów diagnostyki pokładowej. Konstrukcja uwzględnia wysokie standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz zoptymalizowaną efektywność energetyczną, w tym rekuperację energii hamowania. Zamawiający podkreślił także wymagania środowiskowe – nowe pojazdy mają obniżyć emisję hałasu i zużycie energii w codziennej eksploatacji. Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone do końca 2026 roku, a następnie włączone do obsługi nowej linii tramwajowej Tarragona – Vila-seca – Cambrils.

Komentarze