Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sześć ofert na przedłużenie wrocławskiej linii tramwajowej nr 3

infotram
10.04.2025 09:30
0 Komentarzy

Jedna z najdłuższych linii tramwajowych – numer 3 – może zostać wydłużona o niemal dwa kilometry i zyskać cztery nowe przystanki. Łącznie będzie ich mieć aż 40 kursując między Księżem Wielkim a Leśnicą. Czy tak będzie kursować „trójka”, to się okaże za kilka lat.

Na razie dowiedzieliśmy się, kto i za ile chce podjąć się zaprojektowania nie tylko nowego torowiska, ale całej ulicy Opolskiej wraz z chodnikami i drogami rowerowymi.

Rozkład jazdy:

  1. O ile kilometrów może zostać wydłużona linia tramwajowa numer 3?
  2. Ile łącznie przystanków będzie mieć linia numer 3 po planowanym wydłużeniu?
  3. Między jakimi punktami kursuje obecnie tramwaj linii 3?
Linia nr 3 we Wrocławiu
Linia tramwajowa we Wrocławiu

Oferty

Jedna z sześciu firm będzie mieć 1,5 roku na przygotowanie dokumentacji. A oto chętni, którzy wystartowali w przetargu:

  • Dolnośląska Pracownia Projektowa – 2 060 250 zł
  • Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem – 3 346 276 zł
  • Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS-PROJEKT – 3 463 065 zł
  • SAFEGE – 3 537 480 zł
  • Highway – 3 653 100 zł
  • BIPROGEO-PROJEKT – 3 799 470 zł

Pierwsze trzy oferty mieszczą się w zakładanym budżecie, więc z wyborem wykonawcy nie powinno być poważniejszych problemów. Teraz Wrocławskie Inwestycje rozpoczną analizę ofert i wyłonią tę najkorzystniejszą, która jednocześnie spełnia wszystkie wymogi formalne.

Inwestycje odmienią nie tylko Księże – duże zmiany na Przedmieściu Oławskim

Przebudowa ulicy Opolskiej wraz z budową torowiska to wielkie zadanie, które odmieni zapuszczony wjazd do Wrocławia od strony Oławy i Opola, ale  – co ważne – powiązane z dwoma innymi inwestycjami. Jedną z nich jest przebudowa ulicy Pułaskiego na odcinku od Małachowskiego do Kościuszki wraz z wlotem torowiska w Kościuszki. Trwa projektowanie tego przedsięwzięcia. 

Drugim zadaniem jest przebudowa ulicy Kościuszki wraz z reaktywacją znajdujących się na niej torów tramwajowych, co umożliwi tworzenie nowych połączeń z Księża do centrum z pominięciem ulicy Traugutta. 

Odcinek Kościuszki, od Pułaskiego do Krakowskiej, zmieni się istotnie nie tylko za sprawą powrotu tramwajów. Przebudowa obejmie całą ulicę łącznie z placem Trójkątnym. Powstać ma droga dla rowerów, chodniki i w miarę możliwości drzewa oraz inna zieleń.

Tramwaj na Księże – co trzeba zaprojektować?

Jezdnia na Opolskiej zostanie przebudowana na długości około trzech kilometrów. Nowe drogi rowerowe powstaną nie tylko na Opolskiej, ale zaprojektowana zostanie również infrastruktura na Krakowskiej tak, aby od alei Wielkiej Wyspy do końca Opolskiej powstała spójna, wygodna trasa. 

Torowisko będzie mieć około dwóch kilometrów, a pętla autobusowo-tramwajowa z parkingiem P+R zostanie zlokalizowana między ul. Brochowską a granicą miasta.

– Na pętli mają w przyszłości zatrzymywać się autobusy elektryczne, stąd projektant ma zaplanować rezerwę miejsca dla trafostacji i dla kanałów prowadzących przewody do pantografów – dodaje Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Na Opolskiej po torowisku mają jeździć również autobusy – będzie to TAT, czyli trasa autobusowo-tramwajowa.  

Między obecną pętlą „Księże Małe” a planowaną „Księże Wielkie” powstać mają przystanki w pobliżu ulic Sosnowieckiej, Zagłębiowskiej i Brochowskiej. Natomiast między istniejącymi przystankami „Głubczycka” a „Księże Małe” zostanie dobudowany drugi tor, bowiem obecnie na tym odcinku tramwaje jeżdżą jednym na przemian.

Według szacunku magistratu, po wydłużeniu trasy z tramwajów będzie mogło skorzystać o 6,4 tys. mieszańców więcej.

Linia tramwajowa we Wrocławiu
Linia tramwajowa we Wrocławiu

Przebudowa Opolskiej – okolice są tu już mocno zaludnione

Ulica Opolska jest ważną ulicą zarówno dla wrocławian, jak i przyjeżdżających spoza miasta. To droga krajowa nr 94, którą codziennie dojeżdża do pracy czy szkół tysiące mieszkańców Radwanic, Siechnic czy Oławy. Dodatkowo osiedle Księże zostało odkryte przez deweloperów i powstało tam wiele osiedli. Buduje tu również TBS. Na tak zatłoczonej drodze autobusy stoją w korku razem z autami i przy wyborze środka transportu nie są ciekawą opcją.

Komentarze