Skody za Tatry. W Brnie
W nocy z 25 na 26 marca do Brna dotarła pierwsza z piętnastu nowych tramwajów Škoda ForCity Smart 45T. To początek większego procesu modernizacji taboru komunikacji miejskiej.
Nowe pojazdy, produkowane przez firmę Škoda Transportation, charakteryzują się nowoczesną konstrukcją, klimatyzacją, niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach. Każdy tramwaj ma 31 metrów długości, 2,5 metra szerokości i może pomieścić aż 233 pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne i udogodnienia posiadają nowe tramwaje Škoda ForCity Smart 45T?
- Dlaczego miasto Brno zapłaci więcej za nowe tramwaje, niż pierwotnie zakładano w przetargu?
- Jakie starsze modele tramwajów będą stopniowo zastępowane przez nowe pojazdy Škoda 45T?
Zmiana pokoleniowa
Tramwaje te stopniowo zastępują wysłużone modele KT8D5 oraz T6A5 z lat 80. i 90., które zbliżają się do końca swojego okresu eksploatacji. Obecnie w Brnie jeździ już pięć tramwajów Škoda 45T, a najczęściej można je spotkać na linii nr 8 oraz podczas weekendowych objazdów związanych z remontem wiaduktu przy głównym dworcu kolejowym.
Pierwszy z nowych pojazdów został przekazany Dopravnímu podniku města Brna (DPMB) w zajezdni Medlánky. Obecnie przechodzi testy hamulców i jazdy próbne, a już w drugiej połowie kwietnia ma rozpocząć regularne kursy z pasażerami.
Szef DPMB Miloš Havránek podkreśla, że nowe tramwaje sprawdzają się zarówno pod względem eksploatacyjnym, jak i komfortu podróżnych. Zwraca również uwagę na ich wszechstronność – dzięki możliwości jazdy w obu kierunkach są niezwykle przydatne podczas wszelkich ograniczeń w ruchu, jak obecna przebudowa infrastruktury kolejowej w centrum miasta.
Choć DPMB podpisał ramową umowę na dostawę aż 40 tramwajów już na początku 2021 roku, początkowo zamówił tylko pięć pojazdów z powodu braku wystarczającego finansowania ze strony miasta. Kolejne zamówienia składano stopniowo w ciągu ostatnich trzech lat. Niestety, opóźnienia te okazały się kosztowne – w wyniku wzrostu cen surowców cena jednego tramwaju wzrosła z pierwotnych 59 mln CZK do 75 mln CZK. W rezultacie całkowity koszt wzrósł o 560 mln CZK.
Obecna dostawa piętnastu tramwajów kosztować będzie łącznie 1,129 miliarda koron. Na zakup dziesięciu z nich DPMB uzyskał już 420 milionów koron dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. O dotację na kolejne pięć pojazdów będzie jeszcze wnioskować.
Nowe tramwaje Škoda ForCity Smart 45T zostały zaprojektowane specjalnie dla Brna i są jednym z elementów modernizacji i zwiększenia komfortu miejskiego transportu publicznego. W przyszłym roku do miasta ma trafić jeszcze dwadzieścia takich pojazdów, co znacząco odświeży i unowocześni flotę tramwajową stolicy Moraw.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze