Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Skody za Tatry. W Brnie

infotram
28.03.2025 13:30
0 Komentarzy

W nocy z 25 na 26 marca do Brna dotarła pierwsza z piętnastu nowych tramwajów Škoda ForCity Smart 45T. To początek większego procesu modernizacji taboru komunikacji miejskiej.

Nowe pojazdy, produkowane przez firmę Škoda Transportation, charakteryzują się nowoczesną konstrukcją, klimatyzacją, niską podłogą i możliwością jazdy w obu kierunkach. Każdy tramwaj ma 31 metrów długości, 2,5 metra szerokości i może pomieścić aż 233 pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy techniczne i udogodnienia posiadają nowe tramwaje Škoda ForCity Smart 45T?
  2. Dlaczego miasto Brno zapłaci więcej za nowe tramwaje, niż pierwotnie zakładano w przetargu?
  3. Jakie starsze modele tramwajów będą stopniowo zastępowane przez nowe pojazdy Škoda 45T?
Skoda 45T
Skoda 45T

Zmiana pokoleniowa

Tramwaje te stopniowo zastępują wysłużone modele KT8D5 oraz T6A5 z lat 80. i 90., które zbliżają się do końca swojego okresu eksploatacji. Obecnie w Brnie jeździ już pięć tramwajów Škoda 45T, a najczęściej można je spotkać na linii nr 8 oraz podczas weekendowych objazdów związanych z remontem wiaduktu przy głównym dworcu kolejowym.

Pierwszy z nowych pojazdów został przekazany Dopravnímu podniku města Brna (DPMB) w zajezdni Medlánky. Obecnie przechodzi testy hamulców i jazdy próbne, a już w drugiej połowie kwietnia ma rozpocząć regularne kursy z pasażerami.

Szef DPMB Miloš Havránek podkreśla, że nowe tramwaje sprawdzają się zarówno pod względem eksploatacyjnym, jak i komfortu podróżnych. Zwraca również uwagę na ich wszechstronność – dzięki możliwości jazdy w obu kierunkach są niezwykle przydatne podczas wszelkich ograniczeń w ruchu, jak obecna przebudowa infrastruktury kolejowej w centrum miasta.

Choć DPMB podpisał ramową umowę na dostawę aż 40 tramwajów już na początku 2021 roku, początkowo zamówił tylko pięć pojazdów z powodu braku wystarczającego finansowania ze strony miasta. Kolejne zamówienia składano stopniowo w ciągu ostatnich trzech lat. Niestety, opóźnienia te okazały się kosztowne – w wyniku wzrostu cen surowców cena jednego tramwaju wzrosła z pierwotnych 59 mln CZK do 75 mln CZK. W rezultacie całkowity koszt wzrósł o 560 mln CZK.

Obecna dostawa piętnastu tramwajów kosztować będzie łącznie 1,129 miliarda koron. Na zakup dziesięciu z nich DPMB uzyskał już 420 milionów koron dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. O dotację na kolejne pięć pojazdów będzie jeszcze wnioskować.

Nowe tramwaje Škoda ForCity Smart 45T zostały zaprojektowane specjalnie dla Brna i są jednym z elementów modernizacji i zwiększenia komfortu miejskiego transportu publicznego. W przyszłym roku do miasta ma trafić jeszcze dwadzieścia takich pojazdów, co znacząco odświeży i unowocześni flotę tramwajową stolicy Moraw.

Komentarze