Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Skoda przegrywa z Pesą w przetargu MPK Kraków na 30 tramwajów

infotram
06.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram.pl MPK Kraków ogłosiło wyniki trzech przetargów na dostawę nowych tramwajów, w których to polski producent Pesa okazał się zwycięzcą.

Czeska Škoda Group, która rywalizowała o dostawę do 30 tramwajów, przegrała z Pesą zarówno pod względem ceny, jak i oceny końcowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki zadecydowały o przegranej Škody w przetargu MPK Kraków na nowe tramwaje?
  2. Jakie korzyści dla MPK Kraków i pasażerów przyniesie wybór tramwajów Pesa Twist 3.0?
  3. Czy przegrana Škody w tym przetargu może wpłynąć na jej przyszłe działania na rynku polskiego transportu publicznego?
Tramwaj Skoda
Tramwaj Skoda

Przetarg i wyniki

MPK Kraków przeprowadziło przetargi na dostawę łącznie 90 tramwajów. Škoda Group brała udział w jednym z nich, obejmującym 30 tramwajów o długości 42–45 metrów. Ostatecznie Pesa wygrała, oferując cenę około 5,1 miliarda koron czeskich, podczas gdy Škoda zaproponowała prawie 5,4 miliarda koron. Ostateczna punktacja wskazała wyraźnego faworyta – Pesa zdobyła 92 na 100 możliwych punktów, a Škoda jedynie 77,72.

Pesa zaoferowała tramwaje z nowej platformy Twist 3.0, co mogło wpłynąć na decyzję MPK Kraków. Dodatkowo, polski producent zwyciężył także w dwóch pozostałych przetargach na tramwaje o długości 32 metrów, w których był jedynym oferentem.

Dlaczego Škoda przegrała?

Kluczowym czynnikiem była różnica cenowa. Pesa zaproponowała korzystniejsze warunki finansowe, co w warunkach publicznych zamówień ma decydujące znaczenie. Tramwaje z rodziny Twist 3.0 to mogą być nowoczesne pojazdy spełniające wysokie standardy technologiczne. Polska firma wyceniła dostawę jednego tramwaju jednokierunkowego na 17,3 mln zł, a tramwaju dwukierunkowego na 18,6 mln zł.

Co dalej?

Jeśli nie pojawią się odwołania, MPK Kraków podpisze z Pesą czteroletnie umowy ramowe na dostawę łącznie 90 tramwajów. Oznacza to kolejne zamówienia dla polskiego producenta i dalszy rozwój jego obecności na rynku tramwajowym.

Dla Škody przegrana w Krakowie jest sygnałem, że konkurencja na rynku transportu publicznego w Polsce jest coraz bardziej wymagająca. Możliwe, że czeski producent będzie musiał dostosować swoją strategię cenową i produktową, aby w przyszłości skuteczniej konkurować z lokalnymi dostawcami.

Decyzja MPK Kraków pokazuje również, że wybór dostawcy nie opiera się wyłącznie na cenie, ale także na innych kryteriach, takich jak jakość, innowacyjność i lokalne uwarunkowania. Pesa, dzięki konsekwentnemu rozwijaniu swojej oferty, umocniła swoją pozycję na polskim rynku tramwajowym, a dla Škody to sygnał do dalszego doskonalenia swojej oferty.

Komentarze