Skoda przegrywa z Pesą w przetargu MPK Kraków na 30 tramwajów
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram.pl MPK Kraków ogłosiło wyniki trzech przetargów na dostawę nowych tramwajów, w których to polski producent Pesa okazał się zwycięzcą.
Czeska Škoda Group, która rywalizowała o dostawę do 30 tramwajów, przegrała z Pesą zarówno pod względem ceny, jak i oceny końcowej.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki zadecydowały o przegranej Škody w przetargu MPK Kraków na nowe tramwaje?
- Jakie korzyści dla MPK Kraków i pasażerów przyniesie wybór tramwajów Pesa Twist 3.0?
- Czy przegrana Škody w tym przetargu może wpłynąć na jej przyszłe działania na rynku polskiego transportu publicznego?
Przetarg i wyniki
MPK Kraków przeprowadziło przetargi na dostawę łącznie 90 tramwajów. Škoda Group brała udział w jednym z nich, obejmującym 30 tramwajów o długości 42–45 metrów. Ostatecznie Pesa wygrała, oferując cenę około 5,1 miliarda koron czeskich, podczas gdy Škoda zaproponowała prawie 5,4 miliarda koron. Ostateczna punktacja wskazała wyraźnego faworyta – Pesa zdobyła 92 na 100 możliwych punktów, a Škoda jedynie 77,72.
Pesa zaoferowała tramwaje z nowej platformy Twist 3.0, co mogło wpłynąć na decyzję MPK Kraków. Dodatkowo, polski producent zwyciężył także w dwóch pozostałych przetargach na tramwaje o długości 32 metrów, w których był jedynym oferentem.
Dlaczego Škoda przegrała?
Kluczowym czynnikiem była różnica cenowa. Pesa zaproponowała korzystniejsze warunki finansowe, co w warunkach publicznych zamówień ma decydujące znaczenie. Tramwaje z rodziny Twist 3.0 to mogą być nowoczesne pojazdy spełniające wysokie standardy technologiczne. Polska firma wyceniła dostawę jednego tramwaju jednokierunkowego na 17,3 mln zł, a tramwaju dwukierunkowego na 18,6 mln zł.
Co dalej?
Jeśli nie pojawią się odwołania, MPK Kraków podpisze z Pesą czteroletnie umowy ramowe na dostawę łącznie 90 tramwajów. Oznacza to kolejne zamówienia dla polskiego producenta i dalszy rozwój jego obecności na rynku tramwajowym.
Dla Škody przegrana w Krakowie jest sygnałem, że konkurencja na rynku transportu publicznego w Polsce jest coraz bardziej wymagająca. Możliwe, że czeski producent będzie musiał dostosować swoją strategię cenową i produktową, aby w przyszłości skuteczniej konkurować z lokalnymi dostawcami.
Decyzja MPK Kraków pokazuje również, że wybór dostawcy nie opiera się wyłącznie na cenie, ale także na innych kryteriach, takich jak jakość, innowacyjność i lokalne uwarunkowania. Pesa, dzięki konsekwentnemu rozwijaniu swojej oferty, umocniła swoją pozycję na polskim rynku tramwajowym, a dla Škody to sygnał do dalszego doskonalenia swojej oferty.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze