Sieci metra w USA
infotram
16.02.2010 18:58
0 Komentarzy
Sieci metra w USA
Na naszych łamach prezentowaliśmy już zestawienia sieci tramwajowych we Francji oraz metra tramwajów i kolejek miejskich w Kanadzie. W niniejszym artykule po dłuższej przerwie powracamy do tych zestawień, tym razem z porównaniem systemów metra w USA, natomiast kolejki miejskie oraz tramwaje zostaną przedstawione w kolejnym artykule.
USA było na czele krajów, które gorliwie likwidowały sieci tramwajowe snując plany ich zastąpienia systemami typu metro. Niestety pomimo tych deklaracji oraz dużej zamożności społeczeństwa ilość systemów tego typu wydaje się być nader skromna, a ostatnie otwarcia systemów tramwajowych pozwalają skorygować twierdzenia o możliwości szybkiej budowy systemów metra.
Systemy metra w USA
Miasto, stan
|
Populacja miasta / aglomeracji (w mln)
|
Operator / rok otwarcia
|
Aktualna długość sieci (km)
|
Linie w budowie i projektowane (km)
|
Tabor w ruchu
|
Tabor zamówiony lub planowany
|
Atlanta / Georgia
|
0,5 / 4
|
MARTA / 1979
|
77
|
0
|
338
|
0
|
Baltimore / Maryland
|
0,65 / 2,5
|
MTA / 1972
|
24,5
|
0
|
100
|
0
|
Boston / Massachusetts
|
0,569 / 4,42
|
MBTA / 1897
|
60,5
|
0
|
444
|
220
|
2,8 / 9,391
|
„L”/ 1892
|
170,6
|
15
|
1190
|
406 + 300 opcja
|
|
Cleavlend / Ohio
|
0,478 / 2,5
|
RTA / 1968
|
31
|
0
|
60
|
0
|
4,065 / 12,925
|
MTA / 1993
|
23,6
|
14
|
104
|
0
|
|
Miami / Floryda
|
0,413 / 5,413
|
MDTA / 1984
|
36
|
3,6
|
136
|
144 +54 opcja
|
Nowy Jork / Nowy Jork
|
10,89 / 19,815
|
MTA / 1868
|
386
|
10,9
|
6738
|
382
|
10,89 / 19,815
|
PATH / 1908
|
22,2
|
0
|
333
|
340
|
|
Filadelfia / Pennsylvania
|
1,436 / 5,832
|
SEPTA i PATCO / 1907
|
62
|
0
|
466
|
0
|
0,8 / 3,524
|
BART / 1972
|
167
|
26
|
669
|
700
|
|
Waszyngton / D. C.
|
0,599 / 5,3
|
WMATA / 1976
|
169,5
|
37
|
1126
|
748
|
W sumie
|
|
|
1229,9
|
106,5
|
11704
|
3294
|
Jak można się przekonać w USA jest jedynie 12 systemów, które możemy określić mianem metra. Dane w tabelce zawierają jedynie linie typowo metra, z pominięciem innych środków transportu określanych jako metro. Przykładowo w Nowym Jorku została zaliczona jedynie sieć faktycznego metra bez linii kolejowych Metro North oraz LIRR. Z drugiej strony znalazł się system PATH. Podobnie wydzielone zostały systemy kolejki miejskiej oraz tramwajowe, które z różnych przyczyn noszą miano metro.
Systemy metra w USA były budowane z reguły w dwóch okresach. Najstarsze z nich zostały zainaugurowane jeszcze w XIX wieku. Takie znajdują się w miastach Boston, Chicago, Nowy Jork i częściowo Filadelfia. Drugim okresem były lata 1960-te i 1970-te, czyli okres w którym zorientowano się, że miasto bez transportu zbiorowego nie jest w stanie funkcjonować. Wówczas zainaugurowano metro w Atlancie, Baltimore, Cleavlend, San Francisco oraz w Waszyngtonie. Po tym okresie nowe systemy powstały jedynie w Miami (1984) oraz ostatni w Los Angeles (1993 rok). Od tego momentu w USA rozpoczął się okres rozbudowy kolejek miejskich i systemów tramwajowych o których wspomnimy w jednym z kolejnych artykułów.
Oczywiście od czasu budowy pierwszych linii poszczególne systemy były rozbudowywane i ciągle udoskonalane, jednak dogonienie miast mających systemy jeszcze z XIX wieku przez późniejsze mogło się powieść jedynie w przypadku dużej determinacji władz miejskich. Dlatego nie powinno dziwić, że najrozleglejszy system metra występuje w Nowym Jorku oraz w Chicago. W obu przypadkach istnieją dalsze plany rozbudowy oraz zakup nowego taboru. Jedynie San Francisco oraz Waszyngton w stosunkowo krótkim czasie stworzyły dosyć rozległą sieć metra (zważywszy na ich populację).
Na tle tych danych bardzo kiepsko prezentuje się mero w Los Angeles. Jedna i ogryzek drugiej linii to wobec populacji miasta (2 co do wielkości w USA) nastraja pesymistycznie. Dodatkowo plany rozbudowy systemu są równie skromne, choć nie obejmują one planów dotyczących kolejek miejskich, jednak przepustowość tych drugich może się w niedalekiej przyszłości okazać poważnym problemem systemu.
Bardzo wymownym może być dokonanie porównania ilości planowanych nowych linii w stosunku do już eksploatowanych. Za wyjątkiem systemów, które funkcjonują już od wielu lat i swoim zasięgiem obejmują znaczną część obszaru zabudowanego można wyróżnić dużą ilość krótkich systemów (czasem jedynie pojedynczych linii), które nijak nie pokrywają zapotrzebowania. Niestety za wyjątkiem Los Angeles i Miami (gdzie inwestycje są itak zbyt skromne) pozostałe się nie rozrastają, a przynajmniej nie w formie metra.
Ponieważ inwestycje w systemy metra odbywały się w okresie lat 1960-tych i 1970-tych, więc obecnie pilącym problemem staje się konieczność dokonania wymiany znacznej ilości używanego taboru. W tabeli zostały zestawione ilości wagonów, które tworzą kilku wagonowe pociągi. Duże inwestycje w tabor metra zamierza poczynić Boston, Chicago, Miami, Nowy Jork, San Fracisco oraz Waszyngton. Z tego MDTA planuje wymianę wszystkich starych pojazdów na nowe, podobnie jak BART, natomiast WMATA wymieni prawie 2/3 używanych składów.
Reasumując metro przestało być w USA odpowiedzią na problemy transportowe. Owszem systemy tego typu mają dużą przepustowość i są szybsze od innych miejskich środków transportu, jednak olbrzymie koszty budowy nowych tuneli oraz bardzo długo czas realizacji inwestycji skutecznie zniechęcają do dalszych rozbudów. Odpowiedzią na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców dużych miast upatruje się obecnie w systemach tramwajowych, które bardzo szybko pojawiają się w kolejnych miastach. Jak już wcześniej zostało wzmiankowane w kolejnych artykułach prześledzimy systemy kolejek miejskich oraz tramwajowe.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
MPK Wrocław rusza z kolejnym remontem. Sporo zmian dla pasażerów
Pasażerza darmo
25.07.2025
Warszawa: Od 7 lipca tramwaje nie jeżdżą przez Pl. Zawiszy
Pasażerza darmo
07.07.2025
Tramwaje MPK Łódź wracają na dw. Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
04.07.2025
Warszawa: Ruch w metrze na linii M1 przywrócony na kolejnych odcinkach
Pasażerza darmo
02.07.2025
Uszkodzenia po pożarze metra poważne. WTP koryguje komunikację zastępczą
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
01.07.2025
Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.06.2025
Warszawa przypomina o remoncie torów na ul. Słomińskiego
Pasażerza darmo
26.06.2025
Wakacyjne remonty torowisk w Łodzi. Jak pojadą tramwaje?
Pasażerza darmo
25.06.2025
Warszawa: Od soboty tramwaje nowej linii 19 pojadą na Stegny
Pasażerza darmo
24.06.2025
Historyczne tramwaje powracają na szczecińskie tory. Start już 6 lipca
Pasażerza darmo
22.06.2025
Tymczasowe zmiany na liniach tramwajowych w Gdańsku
Pasażerza darmo
10.06.2025
8 czerwca w Krakowie rusza linia tramwajowa nr 40
Pasażerza darmo
07.06.2025
Wykolejenie tramwaju na Woli. Duże utrudnienia dla pasażerów i kierowców
Pasażerza darmo
06.06.2025
Przypominamy. Olbrzymie utrudnienia dla pasażerów warszawskich tramwajów
Pasażerza darmo
29.05.2025
Gdańsk: Tymczasowe zmiany na trasach linii 8, 9, 60 i T8
Pasażerza darmo
28.05.2025
Awaria wodociągowa zatrzymała tramwaje MPK Wrocław
Pasażerza darmo
22.05.2025
Więcej z Działu Prawo
Wrocławska Policja szuka świadków zderzenia tramwaju z autobusem
Prawoza darmo
14.06.2025
Wybili szybę w wagonie Tramwajów Szczecińskich. Teraz szuka ich policja
Prawoza darmo
06.06.2025
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Krakowska stodwójka w Warszawie
08.05.2025
Literacki tramwaj pojedzie przez Warszawę
Przewoźnicyza darmo
22.04.2025
MPK Kraków i MPK Poznań ponownie wymienią się tramwajami
Przewoźnicyza darmo
19.04.2025
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Więcej z Działu Producenci
38 tramwajów CAF Urbos dla miasta Grenoble
Producenciza darmo
14.07.2025
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Tramwaj na Gocław. Jest wykonawca projektów
Infrastrukturaza darmo
25.07.2025
Tramwajowe remonty w Warszawie potrwają dłużej
Infrastrukturaza darmo
10.07.2025
Łódź: Naprawa nawierzchni i prace sieciowe na Pomorskiej
Infrastrukturaza darmo
07.07.2025
Szczeciński Szybki Tramwaj zwolnił do 10 km/h. Pękają szyny
Infrastrukturaza darmo
27.06.2025
Komentarze