Sieci metra w USA
infotram
16.02.2010 18:58
0 Komentarzy
Sieci metra w USA
Na naszych łamach prezentowaliśmy już zestawienia sieci tramwajowych we Francji oraz metra tramwajów i kolejek miejskich w Kanadzie. W niniejszym artykule po dłuższej przerwie powracamy do tych zestawień, tym razem z porównaniem systemów metra w USA, natomiast kolejki miejskie oraz tramwaje zostaną przedstawione w kolejnym artykule.
USA było na czele krajów, które gorliwie likwidowały sieci tramwajowe snując plany ich zastąpienia systemami typu metro. Niestety pomimo tych deklaracji oraz dużej zamożności społeczeństwa ilość systemów tego typu wydaje się być nader skromna, a ostatnie otwarcia systemów tramwajowych pozwalają skorygować twierdzenia o możliwości szybkiej budowy systemów metra.
Systemy metra w USA
Miasto, stan
|
Populacja miasta / aglomeracji (w mln)
|
Operator / rok otwarcia
|
Aktualna długość sieci (km)
|
Linie w budowie i projektowane (km)
|
Tabor w ruchu
|
Tabor zamówiony lub planowany
|
Atlanta / Georgia
|
0,5 / 4
|
MARTA / 1979
|
77
|
0
|
338
|
0
|
Baltimore / Maryland
|
0,65 / 2,5
|
MTA / 1972
|
24,5
|
0
|
100
|
0
|
Boston / Massachusetts
|
0,569 / 4,42
|
MBTA / 1897
|
60,5
|
0
|
444
|
220
|
2,8 / 9,391
|
„L”/ 1892
|
170,6
|
15
|
1190
|
406 + 300 opcja
|
|
Cleavlend / Ohio
|
0,478 / 2,5
|
RTA / 1968
|
31
|
0
|
60
|
0
|
4,065 / 12,925
|
MTA / 1993
|
23,6
|
14
|
104
|
0
|
|
Miami / Floryda
|
0,413 / 5,413
|
MDTA / 1984
|
36
|
3,6
|
136
|
144 +54 opcja
|
Nowy Jork / Nowy Jork
|
10,89 / 19,815
|
MTA / 1868
|
386
|
10,9
|
6738
|
382
|
10,89 / 19,815
|
PATH / 1908
|
22,2
|
0
|
333
|
340
|
|
Filadelfia / Pennsylvania
|
1,436 / 5,832
|
SEPTA i PATCO / 1907
|
62
|
0
|
466
|
0
|
0,8 / 3,524
|
BART / 1972
|
167
|
26
|
669
|
700
|
|
Waszyngton / D. C.
|
0,599 / 5,3
|
WMATA / 1976
|
169,5
|
37
|
1126
|
748
|
W sumie
|
|
|
1229,9
|
106,5
|
11704
|
3294
|
Jak można się przekonać w USA jest jedynie 12 systemów, które możemy określić mianem metra. Dane w tabelce zawierają jedynie linie typowo metra, z pominięciem innych środków transportu określanych jako metro. Przykładowo w Nowym Jorku została zaliczona jedynie sieć faktycznego metra bez linii kolejowych Metro North oraz LIRR. Z drugiej strony znalazł się system PATH. Podobnie wydzielone zostały systemy kolejki miejskiej oraz tramwajowe, które z różnych przyczyn noszą miano metro.
Systemy metra w USA były budowane z reguły w dwóch okresach. Najstarsze z nich zostały zainaugurowane jeszcze w XIX wieku. Takie znajdują się w miastach Boston, Chicago, Nowy Jork i częściowo Filadelfia. Drugim okresem były lata 1960-te i 1970-te, czyli okres w którym zorientowano się, że miasto bez transportu zbiorowego nie jest w stanie funkcjonować. Wówczas zainaugurowano metro w Atlancie, Baltimore, Cleavlend, San Francisco oraz w Waszyngtonie. Po tym okresie nowe systemy powstały jedynie w Miami (1984) oraz ostatni w Los Angeles (1993 rok). Od tego momentu w USA rozpoczął się okres rozbudowy kolejek miejskich i systemów tramwajowych o których wspomnimy w jednym z kolejnych artykułów.
Oczywiście od czasu budowy pierwszych linii poszczególne systemy były rozbudowywane i ciągle udoskonalane, jednak dogonienie miast mających systemy jeszcze z XIX wieku przez późniejsze mogło się powieść jedynie w przypadku dużej determinacji władz miejskich. Dlatego nie powinno dziwić, że najrozleglejszy system metra występuje w Nowym Jorku oraz w Chicago. W obu przypadkach istnieją dalsze plany rozbudowy oraz zakup nowego taboru. Jedynie San Francisco oraz Waszyngton w stosunkowo krótkim czasie stworzyły dosyć rozległą sieć metra (zważywszy na ich populację).
Na tle tych danych bardzo kiepsko prezentuje się mero w Los Angeles. Jedna i ogryzek drugiej linii to wobec populacji miasta (2 co do wielkości w USA) nastraja pesymistycznie. Dodatkowo plany rozbudowy systemu są równie skromne, choć nie obejmują one planów dotyczących kolejek miejskich, jednak przepustowość tych drugich może się w niedalekiej przyszłości okazać poważnym problemem systemu.
Bardzo wymownym może być dokonanie porównania ilości planowanych nowych linii w stosunku do już eksploatowanych. Za wyjątkiem systemów, które funkcjonują już od wielu lat i swoim zasięgiem obejmują znaczną część obszaru zabudowanego można wyróżnić dużą ilość krótkich systemów (czasem jedynie pojedynczych linii), które nijak nie pokrywają zapotrzebowania. Niestety za wyjątkiem Los Angeles i Miami (gdzie inwestycje są itak zbyt skromne) pozostałe się nie rozrastają, a przynajmniej nie w formie metra.
Ponieważ inwestycje w systemy metra odbywały się w okresie lat 1960-tych i 1970-tych, więc obecnie pilącym problemem staje się konieczność dokonania wymiany znacznej ilości używanego taboru. W tabeli zostały zestawione ilości wagonów, które tworzą kilku wagonowe pociągi. Duże inwestycje w tabor metra zamierza poczynić Boston, Chicago, Miami, Nowy Jork, San Fracisco oraz Waszyngton. Z tego MDTA planuje wymianę wszystkich starych pojazdów na nowe, podobnie jak BART, natomiast WMATA wymieni prawie 2/3 używanych składów.
Reasumując metro przestało być w USA odpowiedzią na problemy transportowe. Owszem systemy tego typu mają dużą przepustowość i są szybsze od innych miejskich środków transportu, jednak olbrzymie koszty budowy nowych tuneli oraz bardzo długo czas realizacji inwestycji skutecznie zniechęcają do dalszych rozbudów. Odpowiedzią na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców dużych miast upatruje się obecnie w systemach tramwajowych, które bardzo szybko pojawiają się w kolejnych miastach. Jak już wcześniej zostało wzmiankowane w kolejnych artykułach prześledzimy systemy kolejek miejskich oraz tramwajowe.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Komentarze