Sieci metra w USA
infotram
				16.02.2010 18:58
															0 Komentarzy
					
							
Sieci metra w USA
								Na naszych łamach prezentowaliśmy już zestawienia sieci tramwajowych we Francji oraz metra tramwajów i kolejek miejskich w Kanadzie. W niniejszym artykule po dłuższej przerwie powracamy do tych zestawień, tym razem z porównaniem systemów metra w USA, natomiast kolejki miejskie oraz tramwaje zostaną przedstawione w kolejnym artykule.
USA było na czele krajów, które gorliwie likwidowały sieci tramwajowe snując plany ich zastąpienia systemami typu metro. Niestety pomimo tych deklaracji oraz dużej zamożności społeczeństwa ilość systemów tego typu wydaje się być nader skromna, a ostatnie otwarcia systemów tramwajowych pozwalają skorygować twierdzenia o możliwości szybkiej budowy systemów metra.
Systemy metra w USA
| 
 Miasto, stan 
 | 
 Populacja miasta / aglomeracji (w mln) 
 | 
 Operator / rok otwarcia 
 | 
 Aktualna długość sieci (km) 
 | 
 Linie w budowie i projektowane (km) 
 | 
 Tabor w ruchu  
 | 
 Tabor zamówiony lub planowany 
 | 
| 
 Atlanta / Georgia 
 | 
 0,5 / 4 
 | 
 MARTA / 1979 
 | 
 77 
 | 
 0 
 | 
 338 
 | 
 0 
 | 
| 
 Baltimore / Maryland 
 | 
 0,65 / 2,5 
 | 
 MTA / 1972 
 | 
 24,5 
 | 
 0 
 | 
 100 
 | 
 0 
 | 
| 
 Boston / Massachusetts 
 | 
 0,569 / 4,42 
 | 
 MBTA / 1897 
 | 
 60,5 
 | 
 0 
 | 
 444 
 | 
 220 
 | 
| 
 2,8 / 9,391 
 | 
 „L”/ 1892 
 | 
 170,6 
 | 
 15 
 | 
 1190 
 | 
 406 + 300 opcja 
 | 
|
| 
 Cleavlend / Ohio 
 | 
 0,478 / 2,5 
 | 
 RTA / 1968 
 | 
 31 
 | 
 0 
 | 
 60 
 | 
 0 
 | 
| 
 4,065 / 12,925 
 | 
 MTA / 1993 
 | 
 23,6 
 | 
 14 
 | 
 104 
 | 
 0 
 | 
|
| 
 Miami / Floryda 
 | 
 0,413 / 5,413 
 | 
 MDTA / 1984 
 | 
 36 
 | 
 3,6 
 | 
 136 
 | 
 144 +54 opcja 
 | 
| 
 Nowy Jork / Nowy Jork 
 | 
 10,89 / 19,815 
 | 
 MTA / 1868 
 | 
 386 
 | 
 10,9 
 | 
 6738 
 | 
 382 
 | 
| 
 10,89 / 19,815 
 | 
 PATH / 1908 
 | 
 22,2 
 | 
 0 
 | 
 333 
 | 
 340 
 | 
|
| 
 Filadelfia / Pennsylvania 
 | 
 1,436 / 5,832 
 | 
 SEPTA i PATCO / 1907 
 | 
 62 
 | 
 0 
 | 
 466 
 | 
 0 
 | 
| 
 0,8 / 3,524 
 | 
 BART / 1972 
 | 
 167 
 | 
 26 
 | 
 669 
 | 
 700 
 | 
|
| 
 Waszyngton / D. C. 
 | 
 0,599 / 5,3 
 | 
 WMATA / 1976 
 | 
 169,5 
 | 
 37 
 | 
 1126 
 | 
 748 
 | 
| 
 W sumie 
 | 
 | 
 | 
 1229,9 
 | 
 106,5 
 | 
 11704 
 | 
 3294 
 | 
Jak można się przekonać w USA jest jedynie 12 systemów, które możemy określić mianem metra. Dane w tabelce zawierają jedynie linie typowo metra, z pominięciem innych środków transportu określanych jako metro. Przykładowo w Nowym Jorku została zaliczona jedynie sieć faktycznego metra bez linii kolejowych Metro North oraz LIRR. Z drugiej strony znalazł się system PATH. Podobnie wydzielone zostały systemy kolejki miejskiej oraz tramwajowe, które z różnych przyczyn noszą miano metro.
Systemy metra w USA były budowane z reguły w dwóch okresach. Najstarsze z nich zostały zainaugurowane jeszcze w XIX wieku. Takie znajdują się w miastach Boston, Chicago, Nowy Jork i częściowo Filadelfia. Drugim okresem były lata 1960-te i 1970-te, czyli okres w którym zorientowano się, że miasto bez transportu zbiorowego nie jest w stanie funkcjonować. Wówczas zainaugurowano metro w Atlancie, Baltimore, Cleavlend, San Francisco oraz w Waszyngtonie. Po tym okresie nowe systemy powstały jedynie w Miami (1984) oraz ostatni w Los Angeles (1993 rok). Od tego momentu w USA rozpoczął się okres rozbudowy kolejek miejskich i systemów tramwajowych o których wspomnimy w jednym z kolejnych artykułów. 
Oczywiście od czasu budowy pierwszych linii poszczególne systemy były rozbudowywane i ciągle udoskonalane, jednak dogonienie miast mających systemy jeszcze z XIX wieku przez późniejsze mogło się powieść jedynie w przypadku dużej determinacji władz miejskich. Dlatego nie powinno dziwić, że najrozleglejszy system metra występuje w Nowym Jorku oraz w Chicago. W obu przypadkach istnieją dalsze plany rozbudowy oraz zakup nowego taboru. Jedynie San Francisco oraz Waszyngton w stosunkowo krótkim czasie stworzyły dosyć rozległą sieć metra (zważywszy na ich populację).
Na tle tych danych bardzo kiepsko prezentuje się mero w Los Angeles. Jedna i ogryzek drugiej linii to wobec populacji miasta (2 co do wielkości w USA) nastraja pesymistycznie. Dodatkowo plany rozbudowy systemu są równie skromne, choć nie obejmują one planów dotyczących kolejek miejskich, jednak przepustowość tych drugich może się w niedalekiej przyszłości okazać poważnym problemem systemu.
Bardzo wymownym może być dokonanie porównania ilości planowanych nowych linii w stosunku do już eksploatowanych. Za wyjątkiem systemów, które funkcjonują już od wielu lat i swoim zasięgiem obejmują znaczną część obszaru zabudowanego można wyróżnić dużą ilość krótkich systemów (czasem jedynie pojedynczych linii), które nijak nie pokrywają zapotrzebowania. Niestety za wyjątkiem Los Angeles i Miami (gdzie inwestycje są itak zbyt skromne) pozostałe się nie rozrastają, a przynajmniej nie w formie metra.
Ponieważ inwestycje w systemy metra odbywały się w okresie lat 1960-tych i 1970-tych, więc obecnie pilącym problemem staje się konieczność dokonania wymiany znacznej ilości używanego taboru. W tabeli zostały zestawione ilości wagonów, które tworzą kilku wagonowe pociągi. Duże inwestycje w tabor metra zamierza poczynić Boston, Chicago, Miami, Nowy Jork, San Fracisco oraz Waszyngton. Z tego MDTA planuje wymianę wszystkich starych pojazdów na nowe, podobnie jak BART, natomiast WMATA wymieni prawie 2/3 używanych składów.
Reasumując metro przestało być w USA odpowiedzią na problemy transportowe. Owszem systemy tego typu mają dużą przepustowość i są szybsze od innych miejskich środków transportu, jednak olbrzymie koszty budowy nowych tuneli oraz bardzo długo czas realizacji inwestycji skutecznie zniechęcają do dalszych rozbudów. Odpowiedzią na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców dużych miast upatruje się obecnie w systemach tramwajowych, które bardzo szybko pojawiają się w kolejnych miastach. Jak już wcześniej zostało wzmiankowane w kolejnych artykułach prześledzimy systemy kolejek miejskich oraz tramwajowe.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! 
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok 
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej tramwajów MPK Łódź przed Wszystkimi Świętymi
Pasażerza darmo
				
					25.10.2025				
			Warszawa: Tramwajowe linie cmentarne ruszają na tory
Pasażerza darmo
				
					20.10.2025				
			Warszawa: Tramwaje wracają na Marszałkowską i Grójecką
Pasażerza darmo
				
					09.10.2025				
			Awaria w Poznaniu. Duże utrudnienia w kursowaniu tramwajów
Pasażerza darmo
				
					18.09.2025				
			MPK Wrocław rusza z kolejnym remontem. Sporo zmian dla pasażerów
Pasażerza darmo
				
					25.07.2025				
			Warszawa: Od 7 lipca tramwaje nie jeżdżą przez Pl. Zawiszy
Pasażerza darmo
				
					07.07.2025				
			Tramwaje MPK Łódź wracają na dw. Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
				
					04.07.2025				
			Warszawa: Ruch w metrze na linii M1 przywrócony na kolejnych odcinkach
Pasażerza darmo
				
					02.07.2025				
			Uszkodzenia po pożarze metra poważne. WTP koryguje komunikację zastępczą
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
				
					01.07.2025				
			Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
				
					30.06.2025				
			Więcej z Działu Prawo
Wrocławska Policja szuka świadków zderzenia tramwaju z autobusem
Prawoza darmo
				
					14.06.2025				
			Wybili szybę w wagonie Tramwajów Szczecińskich. Teraz szuka ich policja
Prawoza darmo
				
					06.06.2025				
			Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
					27.12.2024				
			Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
					23.08.2024				
			Więcej z Działu Przewoźnicy
Dostawy tramwajów PESA Twist dla MPK Wrocław znowu ruszyły
Przewoźnicyza darmo
				
					22.10.2025				
			15 lat tramwajów Škoda 15T w Pradze
					05.10.2025				
			Zderzenie tramwaju z autobusem w Łodzi. Jedna osoba w szpitalu
Przewoźnicyza darmo
				
					27.09.2025				
			Poznań: Ostatni wakacyjny weekend z zabytkowymi tramwajami
Przewoźnicyza darmo
				
					30.08.2025				
			Wyjątkowe pojazdy na poznańskich tramwajowych liniach turystycznych
Przewoźnicyza darmo
				
					23.08.2025				
			Budapeszt uruchamia expressową linię tramwajową. Współpraca BKK i MAV
Przewoźnicyza darmo
				
					22.08.2025				
			Pojazd jak z filmów science-fiction. Trafił do MPK-Łódź
Przewoźnicyza darmo
				
					26.07.2025				
			Więcej z Działu Producenci
Sofia jak Warszawa. Z metrem od Skody
					01.10.2025				
			38 tramwajów CAF Urbos dla miasta Grenoble
Producenciza darmo
				
					14.07.2025				
			Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
				
					20.02.2025				
			Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
					20.02.2025				
			Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tramwaje wróciły na ul. Słomińskiego
Infrastrukturaza darmo
				
					29.09.2025				
			Kolejny etap prac przy metrze na Bemowie
Infrastrukturaza darmo
				
					24.09.2025				
			





                            
                            
                            






			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Komentarze