Prezydent Warszawy przedstawia 100 projektów na nową kadencję. Co z tramwajami i metrem?
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ponownie przedstawia 100 priorytetowych inicjatyw. Na nową kadencję.
Sprawdzamy co z tramwajami i metrem.
Spis treści:
- Kiedy planowane jest ukończenie budowy linii tramwajowej do Wilanowa?
- Jakie dzielnice połączy trasa tramwajowa do Wilanowa?
- Ile nowych stacji metra oddano do użytku od początku obecnej kadencji prezydenta Warszawy?
Budowa linii tramwajowej do Wilanowa
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to największy projekt tramwajowy w Polsce. Realizowana etapami inwestycja połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Zapewni szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.
W sierpniu 2022 r. rozpoczęliśmy prace nad trasą łączącą Mokotów z Wilanowem. 7,5-kilometrowa trasa poprowadzi od ul. Puławskiej, przez Goworka, Spacerową, Belwederską i Sobieskiego aż do terminala u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. Po ukończeniu tej części inwestycji mieszkańcy Wilanowa będą mogli dotrzeć tramwajem do centrum miasta w ok. 25 minut.
Budowa tramwaju do Wilanowa to także okazja do zapewnienia nowej, wygodnej i bezpiecznej infrastruktury dla innych użytkowników ruchu – w tym pieszych i rowerzystów, którzy zyskają nowe chodniki, drogi rowerowe, a także przejścia dla pieszych i bezpieczne przejazdy dla rowerów.
Do Wilanowa tramwaje dotrą na początku roku szkolnego 2024/2025 r. Planowany koszt inwestycji (odcinki D2, D4, D5, E) to ponad 1 mld zł.
Tramwaj do Dworca Zachodniego
W 2026 r. gotowa będzie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Według szacunków z trasy będzie korzystać ponad 1 mln 200 tys. pasażerów rocznie.
Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe.
Tramwaj na Zieloną Białołękę
Po latach oczekiwania na decyzję środowiskową rozpoczynamy projektowanie tramwaju na Zieloną Białołękę. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.
Trasa tramwaju na Zieloną Białołekę będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza.
Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Tramwaj na Rakowieckiej
Mieszkańcy Mokotowa otrzymają wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie z Wolą i Wilanowem.
Same prace po rozpoczęciu budowy mają potrwać dwa lata. To krótka, ale ważna część projektu „Tramwaj do Wilanowa”. Trasa tramwajowa na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy ul. Puławską z al. Niepodległości. Oznacza to, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z ul. Dolnej – mniej niż 10 minut.
Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. Zaplanowano też zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie sadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza, że będą sięgać drugiego piętra. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3 tys. bylin, traw i cebulek kwiatowych.
Dokończenie budowy linii M2 oraz stacji postojowych
Od początku obecnej kadencji do użytku oddaliśmy aż 11 nowych stacji II linii metra. Dzięki temu szybkie połączenie z centrum miasta zyskali mieszkańcy Bemowa i Targówka.
Obecnie trwają prace na bemowskim odcinku M2, gdzie powstają stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz stacja techniczno-postojowa Karolin. Rozbudowa metra to kluczowa inwestycja w rozwój transportu publicznego w Warszawie. Od 2018 r. oddaliśmy do użytku następujące stacje: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka (2019) Płocka, Młynów, Księcia Janusza (2020) Bemowo, Ulrychów (2022) Zacisze, Kondratowicza, Bródno (2022) To oznacza, że w poprzedniej kadencji do dyspozycji warszawianek i warszawiaków oddaliśmy 11 spośród 39 stacji, które łącznie liczą obecnie linie M1 i M2. Przed nami budowa stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz stacji techniczno-postojowej na zachodnim odcinku. Kiedy oddamy je do użytku, II linia metra będzie ukończona. Zakończenie prac na linii M2 planowane jest na 2026 rok. Kluczową rolę w inwestycjach w metro w Warszawie odgrywają fundusze europejskie.
Kontynuacja prac nad budową trzeciej linii metra
Ruszają prace projektowe nad III linią metra. Podziemna kolejka połączy kolejne dzielnice, co znacząco ułatwi szybkie i sprawne poruszanie się po stolicy.
Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później. Linia M3 zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Koszty i korzyści wynikające z różnych wariantów trasy metra oszacowane zostaną w studium transportowym, co pozwoli na wybór przebiegu kolejnych linii i docelowego kształtu sieci metra w Warszawie.
Przygotowania do budowy czwartej linii metra
Rada m.st. Warszawy przyznała 56 milionów zł na prace przedprojektowe (koncepcyjne) nad linią M4.
Będą one prowadzone równocześnie z przygotowaniami do budowy 3. linii metra w Warszawie. 19 marca rozpoczął się przetarg na wybór firmy, która wykona prace przedprojektowe. Ten etap prac nad M4 potrwa do 2027 roku. 4 linia metra w Warszawie połączy oba brzegi Wisły. Powstanie do 2050 roku. Do tej daty zamierzamy zrealizować 5 linii metra. IV linia przebiegać będzie w osi północ-południe i łączyć Tarchomin z Wilanowem. Po drodze M4 będzie oferować możliwość przesiadki na wszystkie pozostałe linie metra. Linia istotnie odciąży M1 zapewniając po lewej stronie Wisły alternatywny korytarz szybkiego transportu do centrum.
Komentarze