Prawie 128 mln zł dofinansowania dla MPK Kraków z KPO. Na nowe tramwaje
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otrzyma niemal 128 mln zł dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Środki te posłużą jako wkład własny do zakupu nowych tramwajów, co jest kluczowym elementem modernizacji floty i poprawy komfortu podróży komunikacją miejską.
Rozkład jazdy:
- Czy istnieje harmonogram dostaw nowych tramwajów, a jeśli tak, to jakie są planowane terminy ich wprowadzenia do eksploatacji?
- Jakie konkretne technologie lub rozwiązania ekologiczne zostaną zastosowane w nowych tramwajach, aby wpłynąć na redukcję emisji i hałasu w Krakowie?
- Czy MPK Kraków rozważa dodatkowe środki finansowania w przypadku, gdyby środki z Krajowego Planu Odbudowy i Programu FenIKS okazały się niewystarczające?
Wysoko oceniony projekt zeroemisyjny
Projekt MPK Kraków związany z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego został wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), uzyskując aż 82,5% maksymalnej oceny. Wśród czterech najlepiej ocenionych projektów w Polsce znalazł się właśnie ten dotyczący dostaw tramwajów Lajkonik II, zrealizowanych w 2023 roku. Decyzja CUPT oznacza, że MPK może liczyć na znaczące wsparcie finansowe w dalszym procesie modernizacji swojej floty.
Trzy procedury przetargowe na 90 nowych tramwajów
Krakowski przewoźnik aktualnie prowadzi trzy procedury przetargowe, które obejmują dostawę aż 90 nowych tramwajów. Wśród zamówień znajdują się:
- Tramwaje jednokierunkowe o długości 32-34 metrów.
- Tramwaje dwukierunkowe o długości 32-34 metrów.
- Tramwaje jednokierunkowe o długości 42-45 metrów.
W przetargach na dostawę 30 tramwajów jednokierunkowych i 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów swoje oferty złożyła firma PESA Bydgoszcz. Wartość jednego tramwaju jednokierunkowego została oszacowana na 17,313 mln zł netto, a tramwaju dwukierunkowego na 18,618 mln zł netto.
W przypadku przetargu na dostawę 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów zainteresowanie wyraziły dwie firmy:
- PESA Bydgoszcz, która zaproponowała cenę 23,055 mln zł netto za jeden wagon.
- Skoda Transportation, oferująca cenę 24,068 mln zł netto za jeden wagon.
Wyzwania finansowe i przyszłe inwestycje
Ostateczna liczba zamówionych tramwajów zależy od możliwości finansowych MPK Kraków oraz pozyskanych środków zewnętrznych. Spółka stara się o kolejne dofinansowania, m.in. z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS), na zakup 30 nowych tramwajów.
Modernizacja floty i eliminacja przestarzałych pojazdów
MPK Kraków przewiduje, że po dostawie przynajmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. To krok milowy w poprawie jakości usług transportowych. Po zakończeniu dostaw cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z nowoczesnych pojazdów wyposażonych w:
- Niską podłogę.
- Klimatyzację.
- System informacji pasażerskiej.
Znaczenie inwestycji dla miasta i mieszkańców
Modernizacja krakowskiej floty tramwajowej to nie tylko poprawa komfortu podróży, ale także krok w kierunku bardziej ekologicznego transportu miejskiego. Nowe tramwaje będą miały mniejszy wpływ na środowisko, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii. Inwestycje te wpisują się również w działania Krakowa na rzecz ograniczenia emisji spalin i hałasu w mieście.
Wyniki konkursu KPO
W ramach konkursu organizowanego przez KPO wsparcie mogły uzyskać samorządy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Spośród 12 zgłoszonych projektów pozytywnie oceniono cztery, w tym projekt MPK Poznań, który uzyskał najwyższe dofinansowanie:
- MPK Poznań Sp. z o.o. – 215 686 740,89 zł na zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (całkowity koszt: 312 111 401,52 zł).
- MPK Wrocław – 202 987 447,60 zł na zakup 34 tramwajów (całkowity koszt: 293 833 177,11 zł).
- Miasto Bydgoszcz – 43 887 642,28 zł na zakup 6 tramwajów (całkowity koszt: 63 968 350,00 zł).
- MPK Kraków – 127 931 256,00 zł na zakup 18 tramwajów (całkowity koszt: 508 482 000,00 zł).
Łączna wartość wsparcia wyniosła 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowoczesnych tramwajów.
Projekty niezakwalifikowane
Z powodu ograniczeń budżetowych wsparcia nie uzyskało osiem innych projektów, mimo że spełniały kryteria konkursowe. Wśród nich znalazły się m.in. inicjatywy Tramwajów Szczecińskich, MZK Toruń, Gminy Olsztyn czy MPK Łódź. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Podsumowanie i perspektywy
Dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy jest istotnym wsparciem dla krakowskiego przewoźnika w procesie modernizacji floty tramwajowej. MPK Kraków kontynuuje ambitny plan rozwoju, którego celem jest poprawa jakości transportu miejskiego, eliminacja przestarzałych pojazdów i dostosowanie oferty komunikacyjnej do rosnących potrzeb mieszkańców oraz turystów.
Dzięki środkom z KPO oraz innym potencjalnym źródłom finansowania, w tym Programowi FenIKS, MPK Kraków zmierza ku realizacji ambitnej wizji zrównoważonego, nowoczesnego i komfortowego transportu miejskiego, który stanie się wizytówką stolicy Małopolski.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze