Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań z rekordowym dofinansowaniem na nowe tramwaje w ramach KPO. Wycofa wszystkie tramwaje wysokopodłogowe

infotram
14.01.2025 09:30
0 Komentarzy

Poznań otrzymał ponad 215,6 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na zakup 30 nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma – poinformował prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.

Kwota ta stanowi aż 85% kosztów całego projektu i jest najwyższym dofinansowaniem przyznanym w tym konkursie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są najważniejsze korzyści dla mieszkańców Poznania wynikające z modernizacji taboru tramwajowego, w tym wymiany na pojazdy niskopodłogowe?
  2. Jakie czynniki wpłynęły na przyznanie Poznaniowi maksymalnej liczby punktów w konkursie KPO i najwyższego dofinansowania?
  3. Czy zakup używanych tramwajów z Bonn jest częścią długoterminowej strategii miasta, czy rozwiązaniem tymczasowym w oczekiwaniu na nowe pojazdy?
Moderus Gamma w Poznaniu
Moderus Gamma w Poznaniu/foto: poznan.pl

Strategia rozwoju komunikacji miejskiej

Prezydent Poznania podkreślił, że miasto uzyskało maksymalną liczbę punktów w procesie konkursowym. „Dzięki temu, że decyzję o zamówieniu kolejnych tramwajów podjęliśmy ponad rok temu – wierzyliśmy, że po zmianie rządu środki z KPO zostaną odblokowane – nowe Gammy są już w fazie produkcji” – dodał Jaśkowiak. Produkcją zajmuje się lokalna spółka Modertrans, która ma na realizację zamówienia niecałe 1,5 roku.

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe, dwukierunkowe, co zapewni większą wygodę pasażerów oraz lepsze wykorzystanie infrastruktury torowej, zwłaszcza podczas remontów i modernizacji tras.

Modernizacja poznańskiego taboru

Dofinansowanie pozwoli na znaczące odmłodzenie poznańskiego taboru tramwajowego. Wraz z zakupem 24 tramwajów z niemieckiego Bonn, MPK Poznań planuje wycofać z eksploatacji najstarsze, wysokopodłogowe tramwaje typu 105Na. „Oznacza to, że w czerwcu 2026 roku poznański tabor będzie w 100% całkowicie lub częściowo niskopodłogowy” – podkreślił prezydent.

Zakupy uzupełniające

Poznań realizuje także dodatkowe inwestycje w tabor. W grudniu 2023 roku miasto zakupiło od niemieckiego przewoźnika używane tramwaje typu NGT6D wyprodukowane przez Duewag/Siemens. Te 29-metrowe, trójczłonowe pojazdy z częściowo niską podłogą są już włączane do obsługi poznańskich tras.

Obecnie MPK Poznań dysponuje niemal 230 tramwajami, z czego 33 dwukierunkowe są wykorzystywane m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz linii wahadłowych w trakcie remontów.

Wyniki konkursu KPO

W ramach konkursu organizowanego przez KPO wsparcie mogły uzyskać samorządy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Spośród 12 zgłoszonych projektów pozytywnie oceniono cztery, w tym projekt MPK Poznań, który uzyskał najwyższe dofinansowanie:

  • MPK Poznań Sp. z o.o. – 215 686 740,89 zł na zakup 30 tramwajów Moderus Gamma (całkowity koszt: 312 111 401,52 zł).
  • MPK Wrocław – 202 987 447,60 zł na zakup 34 tramwajów (całkowity koszt: 293 833 177,11 zł).
  • Miasto Bydgoszcz – 43 887 642,28 zł na zakup 6 tramwajów (całkowity koszt: 63 968 350,00 zł).
  • MPK Kraków – 127 931 256,00 zł na zakup 18 tramwajów (całkowity koszt: 508 482 000,00 zł).

Łączna wartość wsparcia wyniosła 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowoczesnych tramwajów.

Projekty niezakwalifikowane

Z powodu ograniczeń budżetowych wsparcia nie uzyskało osiem innych projektów, mimo że spełniały kryteria konkursowe. Wśród nich znalazły się m.in. inicjatywy Tramwajów Szczecińskich, MZK Toruń, Gminy Olsztyn czy MPK Łódź. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Znaczenie inwestycji

Dofinansowanie w ramach KPO pozwoli na rozwój złożonego i ekologicznego systemu transportu publicznego w Poznaniu. Nowoczesne tramwaje poprawią komfort pasażerów, ułatwią dostęp do komunikacji osobom z ograniczeniami ruchowymi oraz przyczynią się do zmniejszenia emisji spalin w mieście. To krok w stronę bardziej zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska transportu miejskiego.

Komentarze