Poznań: Poznaniacy zadowoleni z tramwaju na Rataje

– Tramwaje kursują punktualnie i bez zakłóceń – zgodnie przyznają pasażerowie. Na kłopoty nie narzeka również MPK. Tramwaje jeżdżą na razie z ograniczoną prędkością, ale już od września przyspieszą. Chociaż uroczyste otwarcie nowej trasy na Rataje odbyło się we wtorek, to dopiero od środy tramwaje kursują na niej regularnie. I co ważniejsze – bez żadnych problemów. Tramwaje kursują bez opóźnień, a pasażerowie są naprawdę zadowoleni: – Teraz dojadę do pracy nie w 25, a w 15 minut. Jak dla mnie to spora różnica – mówi Karina, mieszkanka os. Lecha. – To wielkie udogodnienie dla ludzi. Wreszcie dojadę do domu w dziesięć minut – cieszy się Marta, licealistka, która mieszka na Ratajach. Nie brakuje jednak osób, którym przeszkadza hałas powodowany przez tramwaje, ale nawet one przyznają, że nowa trasa to bardzo dobre rozwiązanie dla Poznania. Na nowej trasie z centrum do Rataj, o którą od kilku lat upominała się ,,Gazeta’, jeżdżą na razie tramwaje linii 5, 13 i 16. Może być ich więcej, jeśli tylko pasażerowie będą chętnie korzystali z trasy. A warto to robić, bo podróż na nowym odcinku torowiska jest rzeczywiście bardzo szybka i sprawna. Trasę z os. Lecha do przystanku przy ul. Wrocławskiej tramwaj pokonuje w zaledwie dziesięć minut, m.in. dzięki zastosowaniu dla niego tzw. priorytetu na skrzyżowaniach z sygnalizacjami świetlnymi. A podróż może być jeszcze szybsza: – Do końca sierpnia tramwaje mają przymusowe ograniczenie prędkości do 30 km/godz. Od 1 września będą jeździć już z normalną prędkością, czyli 50 km/godz. Wtedy czas podróży będzie jeszcze krótszy – mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK. Budowa nowej trasy tramwajowej, którą prowadził Zarząd Dróg Miejskich, była pierwszą tak dużą inwestycją w komunikacji miejskiej od czasu uruchomienia popularnej Pestki (Poznańskiego Szybkiego Tramwaju). Cała trasa (wraz z mostem Św. Rocha) kosztowała 150 mln zł, z czego ponad 27 mln zł dała Unia Europejska. Drogowcy zaznaczają, że poprawi ona jakość centrum miasta. – Do budowy użyto po raz pierwszy w Polsce najnowocześniejszych technologii i wielu nowatorskich rozwiązań, np. elastycznych podkładów do szyn, dzięki czemu tramwaje będą mniej hałasować. Zastosowano również inteligentne rozwiązania na skrzyżowaniach dróg, co bardzo usprawni przejazd – dodaje Firlik.