Polscy producenci mówią „nie” Tramwajom Warszawskim. Dwie drogie oferty na dostawę nowych wagonów
Dwie zagraniczne firmy – Škoda Transportation i Hyundai Rotem – złożyły oferty w przetargu ogłoszonym przez Tramwaje Warszawskie na dostawę nawet 160 niskopodłogowych tramwajów.
Jednak przedstawione ceny znacznie przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia podstawowego. Więcej o przetargu pisaliśmy m.in. w InfoTram.pl tutaj.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Tramwaje Warszawskie nie przewidziały wyższych kosztów w budżecie na zamówienie podstawowe, mimo wysokich cen rynkowych tramwajów?
- Czy zamawiający planuje zwiększenie budżetu lub negocjacje z oferentami w celu dopasowania ofert do możliwości finansowych?
- Jakie konsekwencje dla warszawskiego transportu publicznego może mieć ewentualne unieważnienie przetargu?
Przedmiot zamówienia
Tramwaje Warszawskie prowadzą postępowanie o numerze DEZ/001/2025 w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę tramwajów niskopodłogowych. Umowa ma charakter ramowy i obejmuje dwa zakresy:
- Zakres podstawowy: dostawa 20 wieloczłonowych, jednokierunkowych tramwajów (Tramwaje typu 1) wraz z pakietem wyposażenia, dokumentacją techniczną, licencjami, pakietem naprawczym i eksploatacyjnym oraz realizacją szkoleń i napraw powypadkowych w okresie gwarancji.
- Prawo opcji: możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 140 tramwajów, z czego 44 to pojazdy jednokierunkowe (typ 1), a 96 – dwukierunkowe (typ 2).
W ramach całego zamówienia przewidziano m.in. dostawę elementów do symulatora, plan utrzymania taboru i spełnienie wielu kryteriów jakościowych, takich jak poziom hałasu, zużycie energii czy rozwiązania konstrukcyjne drzwi i podłóg.
Złożone oferty i budżet zamawiającego
W postępowaniu oferty złożyły dwie firmy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- ŠKODA Transportation a.s. (Czechy) – łączna wartość oferty: 4 950 134 613,00 zł brutto, z czego zamówienie podstawowe wyceniono na 578 483 820,00 zł.
- Hyundai Rotem Company (Korea Południowa) – łączna wartość oferty: 5 749 617 258,48 zł brutto, z czego zamówienie podstawowe wyceniono na 714 565 977,27 zł.
Tymczasem Tramwaje Warszawskie przeznaczyły na sfinansowanie zakresu podstawowego zamówienia kwotę 427 234 350,00 zł brutto, co oznacza, że obie złożone oferty przekraczają budżet odpowiednio o ponad 151 mln zł (Škoda) i 287 mln zł (Hyundai).
Co dalej?
Jeśli Tramwaje Warszawskie zdecydują się na rozstrzygnięcie przetargu mimo przekroczenia budżetu, będzie to jedna z największych inwestycji taborowych w historii spółki. W przeciwnym wypadku możliwe jest unieważnienie postępowania lub zmiana jego warunków.
Komentarze