Pierwszy dwusystemowy tramwaj eCitylink już w Chemnitz. Od Stadlera
W grudniu br. do Chemnitz dotarł pierwszy egzemplarz nowej generacji Stadler Citylink eCitylink, który otwiera kolejny rozdział w rozwoju unikalnego systemu Chemnitzer Modell, łączącego kolej regionalną i komunikację tramwajową w jeden spójny system transportu publicznego.
Pierwszy z 19 zamówionych pojazdów przyjechał do miasta we wtorkowy wieczór, 17 grudnia 2025 roku, w asyście pojazdów technicznych i został wprowadzony na teren dworca głównego w Chemnitz. Teraz przed nowym tramwajem etap homologacji, jazd testowych i prób eksploatacyjnych, a regularny przewóz pasażerów zaplanowano od 2027 roku.
Rozkład jazdy:
- Czym różni się nowy eCitylink od dotychczasowych Citylinków w Chemnitz?
- Na jakich liniach Chemnitzer Modell pojawią się nowe pojazdy?
- Jakie parametry techniczne oferują nowe tramwaje kolejowe Stadlera?
eCitylink dla Chemnitzer Modell
Nowe pojazdy Stadler Citylink eCitylink powstają w zakładzie Stadler Rail w Walencji w Hiszpanii. Pierwsza wyprodukowana jednostka została na początku grudnia przetransportowana drogą morską przez Kanał La Manche do Antwerpii, a następnie koleją do Saksonii. To początek dostaw całej serii 19 dwusystemowych tramwajów, które w kolejnych latach całkowicie zmienią oblicze transportu publicznego w regionie Chemnitz.
Jak podkreśla Mathias Korda, dyrektor zarządzający VMS GmbH:
„Nowy pojazd będzie w nadchodzących miesiącach szczegółowo testowany zarówno w sieci tramwajowej Chemnitz, jak i na liniach kolejowych. Przed nami jazdy dopuszczeniowe oraz liczne próby eksploatacyjne. Od 2027 roku nowe pojazdy wraz z pozostałymi eCitylinkami będą obsługiwać sieć Chemnitzer Modell” – powiedział Mathias Korda.
Kluczową różnicą w porównaniu do eksploatowanych obecnie 12 pojazdów Citylink pierwszej generacji jest całkowita rezygnacja z napędu spalinowego. Nowe eCitylink drugiej generacji są pojazdami podwójnie elektrycznymi – w centrum miasta korzystają z tramwajowego zasilania 600/750 V DC, a na liniach kolejowych z klasycznego napięcia kolejowego 15 kV AC. To rozwiązanie wpisuje się w europejskie trendy zeroemisyjnego transportu publicznego.
Gdzie pojadą nowe tramwaje kolejowe?
Od 2027 roku City-Bahn Chemnitz planuje skierować nowe Stadler Citylink eCitylink na relacje Chemnitz – Stollberg oraz Chemnitz – Mittweida/Döbeln. W kolejnych latach pojazdy trafią również na nowo elektryfikowane linie w ramach kolejnych etapów Chemnitzer Modell, w tym Chemnitz – Limbach-Oberfrohna (etap 4) oraz Stollberg – St. Egidien (etap 5), a także na inne trasy przewidziane do elektryfikacji.
Dzięki temu pasażerowie zyskają bezpośrednie połączenia między centrum miasta a regionem, bez konieczności przesiadek między autobusem, tramwajem i koleją – dokładnie tak, jak zakłada idea tramwaju kolejowego.
Dane techniczne Stadler Citylink eCitylink
Nowe pojazdy mają 37,1 metra długości i oferują 88 miejsc siedzących, przy całkowitej pojemności 227 pasażerów. Każda strona pojazdu została wyposażona w cztery pary podwójnych drzwi, dostosowanych do peronów o wysokości 38 cm i 55 cm, typowych dla infrastruktury Chemnitzer Modell. Na pokładzie znalazły się przestrzenie wielofunkcyjne dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toaleta oraz dynamiczny system informacji pasażerskiej. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 100 km/h, co pozwala na sprawną obsługę zarówno miejskich, jak i regionalnych odcinków trasy.
Pod względem komfortu i układu wnętrza nowe eCitylinki odpowiadają sprawdzonym rozwiązaniom znanym z Citylinków pierwszej generacji, eksploatowanych w Chemnitz od 2016 roku.
Kontrakt za ponad 230 mln euro
Decyzję o realizacji całego pakietu inwestycyjnego Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen (ZVMS) podjął już w marcu 2022 roku. Wartość przedsięwzięcia wynosi 234,56 mln euro i obejmuje nie tylko dostawę 19 pojazdów Stadler Citylink eCitylink, ale także budowę nowego zaplecza technicznego przy dworcu głównym w Chemnitz oraz wieloletnie utrzymanie taboru. Projekt finansowany jest z kredytów inwestycyjnych, środków własnych ZVMS oraz dotacji Wolnego Państwa Saksonii, współfinansowanych z budżetu landu.
Dostawa pierwszego Stadler Citylink eCitylink to ważny kamień milowy dla Chemnitz i jednego z najbardziej zaawansowanych systemów tramwaju kolejowego w Europie. Całkowite przejście na napęd elektryczny oraz konsekwentna rozbudowa Chemnitzer Modell pokazują, że integracja kolei i komunikacji miejskiej może być realną alternatywą dla samochodu w regionach miejskich. Doświadczenia Chemnitz od lat są punktem odniesienia także dla polskich samorządów planujących rozwój nowoczesnego transportu publicznego.









Komentarze