Pierwsza zmodernizowana Skoda 19T w MPK Wrocław. Z napędem Medcom
Wrocław szykuje się na powrót pierwszej zmodernizowanej Skody 19T – jednego z najbardziej rozpoznawalnych tramwajów w stolicy Dolnego Śląska.
Jak zapowiedział prezydent Jacek Sutryk, pojazd może wrócić na torowiska jeszcze w tym miesiącu. Modernizacja to część dużego programu odnowy taboru, obejmującego 30 tramwajów Skoda 19T, o łącznej wartości blisko 200 milionów złotych. Dodajmy, że wszystkie pojazdy otrzymają napęd od warszawskiej firmy Medcom.
Rozkład jazdy:
- Jakie modernizacje techniczne i wizualne przeszła pierwsza zmodernizowana Skoda 19T we Wrocławiu?
- Dlaczego tramwaje dwukierunkowe, takie jak Skoda 19T, są szczególnie ważne dla funkcjonowania wrocławskiej komunikacji miejskiej?
- Jakie nowoczesne technologie i udogodnienia zastosowano, by zwiększyć komfort pasażerów i motorniczych w zmodernizowanych tramwajach?
Nowe życie dla dwukierunkowych Skód
Tramwaje Skoda 19T mają wyjątkowe znaczenie dla wrocławskiej komunikacji miejskiej – są dwukierunkowe, co pozwala im obsługiwać linie bez klasycznych pętli końcowych, takie jak te kursujące na Gaj czy Tarczyński Arena. Po kilkunastu latach intensywnej eksploatacji każdy z nich przejechał już ponad 800 tysięcy kilometrów, dlatego – zgodnie z cyklem życia pojazdu wynoszącym około 30 lat – nadszedł czas na generalny remont.
Prezydent Wrocławia podkreśla, że odnowiona Skoda to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.
„Piękna i zmysłowa – znamy ją dobrze i kochamy. To nasza pierwsza Skoda 19T po modernizacji, w klasycznych wrocławskich barwach. Wkrótce powitamy ją wspólnie” – napisał Sutryk w mediach społecznościowych.
Zakres modernizacji: komfort, technologia i ekologia
Modernizację prowadzi firma SAATZ, która wcześniej odnowiła wrocławskie tramwaje Skoda 16T. W ramach prac gruntownych tramwaje przechodzą remont konstrukcji, poszycia i szyb, a także naprawę wózków napędowych i tocznych. Wymienione zostaną silniki trakcyjne oraz układ napędowy, który będzie oparty na nowoczesnej, energooszczędnej technologii SiC (węglik krzemu) – rozwiązaniu, które pozwala zmniejszyć zużycie energii i wydłużyć żywotność podzespołów.
Zmodernizowane tramwaje zyskają też nowe oświetlenie LED, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej oraz ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej. Przewidziano także dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym lepsze oznaczenia, szersze przestrzenie manewrowe i system liczenia pasażerów.
Nie zapomniano o motorniczych – ich kabiny zostaną wyposażone w ergonomiczne, regulowane fotele, nowe szyby i zmodernizowane pulpity sterownicze. W wybranych pojazdach pojawi się także dodatkowe miejsce dla instruktora lub patrona, którzy towarzyszą nowym kierowcom podczas pierwszych dni pracy.
Nowoczesny design i przyszłość bez sieci trakcyjnej
Poza techniczną modernizacją, Skody 19T przejdą również lifting wizualny – elementy czoła tramwaju zostaną odświeżone, co nada pojazdom nowoczesny wygląd, spójny z nowymi tramwajami Moderus i Pesa kursującymi po Wrocławiu.
Podczas modernizacji inżynierowie sprawdzą także możliwość montażu akumulatorowych zasobników energii lub superkondensatorów. Takie rozwiązania pozwoliłyby tramwajom na przejazd krótkich odcinków bez zasilania z sieci trakcyjnej, co może okazać się przydatne w przypadku awarii lub modernizacji torowisk.
Projekt modernizacji 30 tramwajów Skoda 19T to element szerszego programu odnowy taboru MPK Wrocław, mającego na celu zwiększenie niezawodności, komfortu i ekologiczności miejskiego transportu. Dzięki inwestycji o wartości blisko 200 mln zł, stolica Dolnego Śląska zyska tabor, który nie tylko dorówna nowym pojazdom, ale w wielu aspektach będzie jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie.
Pierwsza zmodernizowana Skoda 19T to zapowiedź nowego rozdziału w historii wrocławskich tramwajów – połączenia tradycji, nowoczesności i dbałości o pasażera, które coraz wyraźniej definiują kierunek rozwoju komunikacji miejskiej w tym mieście.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze