Pięć ofert na projekt linii tramwajowej na warszawski Gocław. Trzy w budżecie
Tramwaje Warszawskie wykonały kolejny istotny krok w kierunku realizacji nowej trasy tramwajowej na Gocław. 8 maja 2025 roku otwarto oferty w przetargu na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji dla tego przedsięwzięcia.
W postępowaniu wystartowało pięć firm projektowych, z czego trzy oferty mieszczą się w planowanym budżecie.
Rozkład jazdy:
- Które firmy złożyły oferty w przetargu na opracowanie projektów wykonawczych dla trasy tramwajowej na Gocław i jakie były ich propozycje cenowe?
- Jak przebiegać będzie trasa tramwajowa na Gocław i jakie osiedla oraz miejsca będzie obsługiwać?
- Kiedy planowane jest uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych oraz ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji?
Oferty
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert, swoje propozycje przedstawiły następujące firmy:
- PROGREG sp. z o.o. (lider konsorcjum) oraz TRANSPROJEKT – WARSZAWA sp. z o.o. – wartość oferty: 12 915 000,00 zł
- Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. – wartość oferty: 11 623 500,00 zł
- CONE AMG sp. z o.o. – wartość oferty: 20 959 200,00 zł
- Voessing Polska sp. z o.o. – wartość oferty: 15 901 243,20 zł
- DATABOUT sp. z o.o. – wartość oferty: 9 003 600,00 zł
Zamawiający, Tramwaje Warszawskie, zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 15 129 796,51 zł, z czego część podstawowa to 12 557 731,10 zł, a kwota przeznaczona na opcję wynosi 2 572 065,41 zł. W związku z tym trzy oferty – Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o., PROGREG sp. z o.o. (w konsorcjum z TRANSPROJEKT – WARSZAWA sp. z o.o.) oraz DATABOUT sp. z o.o. – mieszczą się w przewidzianym budżecie.
Przyszłe plany inwestycyjne
Zadaniem wybranego wykonawcy będzie opracowanie projektów wykonawczych, korekta i aktualizacja dokumentacji oraz – w ramach opcji – opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii tramwajowej. Ta decyzja umożliwi dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane, co jest kluczowe do rozpoczęcia prac budowlanych.
Zakłada się, że odpowiednie decyzje umożliwiające realizację robót budowlanych zostaną uzyskane do 2027 roku. Po zabezpieczeniu środków finansowych w tym samym roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę nowej trasy.
Nowa trasa tramwajowa – układ i znaczenie
Nowa linia tramwajowa na Gocław liczyć będzie około 3,6 km długości. Jej początek znajdować się będzie w al. Waszyngtona, w rejonie Kanału Wystawowego, a następnie poprowadzona zostanie wzdłuż Kanału, przez wiadukt nad al. Stanów Zjednoczonych oraz w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Końcowym punktem ma być projektowana pętla tramwajowo-autobusowa Gocław, zlokalizowana przy ul. Bora-Komorowskiego.
Tramwaj znacząco poprawi komunikację dla 60-tysięcznego osiedla Gocław, które obecnie nie posiada dostępu do efektywnej komunikacji szynowej. Przejazd nową trasą od pętli Gocław do stacji metra Centrum ma trwać jedynie 20 minut.
Perspektywa realizacji
Obecnie trwa proces oceny złożonych ofert, który według Tramwajów Warszawskich potrwa około dwóch miesięcy. Po zakończeniu tego etapu i podpisaniu umowy z wybranym wykonawcą, ruszą prace projektowe, które przybliżą Warszawę do nowoczesnego rozwiązania komunikacyjnego, jakim będzie tramwaj na Gocław.
Nowa trasa nie tylko usprawni komunikację w tej części miasta, ale także otworzy nowe możliwości inwestycyjne wzdłuż wytyczonej trasy. To kluczowy projekt, który wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego stolicy.
Komentarze