Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA wygrywa kontrakt na 90 tramwajów dla MPK Kraków Historia zatacza koło

infotram
04.03.2025 16:45
0 Komentarzy

4 marca 2025 roku MPK Kraków ogłosiło wyniki kluczowego przetargu ramowego na dostawę 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski.

Po wielomiesięcznym postępowaniu, największy kontrakt tramwajowy w historii Krakowa trafił w ręce PESA Bydgoszcz SA, która została wybrana do realizacji wszystkich trzech części zamówienia – zarówno na tramwaje jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe, w dwóch różnych długościach. W pokonanym polu została czeska Skoda.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych tramwajów maksymalnie obejmuje przetarg ramowy MPK Kraków ogłoszony 4 marca 2025 roku?
  2. Jaka firma została wybrana do realizacji zamówienia?
  3. Na jakiej platformie technicznej będą bazować nowe tramwaje dla Krakowa?
Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków
Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków

Historyczny kontrakt

Zamówienie obejmuje dostawę do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m, do 30 tramwajów Oferta firmy PESA Bydgoszcz została wybrana w trzech przetargach na dostawę do 90 nowych tramwajów dla MPK w Krakowie. O kontrakty ubiegało się dwóch oferentów, a polski producent przedstawił propozycje we wszystkich postępowaniach; jego oferta jest też tańsza od konkurenta.

Jak przypomniał we wtorek rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, oprócz Pesy w jednym z przetargów wystartowała także firma Skoda Transportation.

W ramach trzech przetargów krakowski przewoźnik zamierza zakupić do 90 nowych pojazdów w trzech rodzajach:

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów,
  • do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów,
  • o 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów.

Wartość wagonu jednokierunkowego została wyceniona przez bydgoską Pesę na 17,313 mln zł netto, a wartość wagonu dwukierunkowego na 18,618 mln zł netto. Z kolei cena za tramwaj jednokierunkowy o długości 42-45 metrów została określona przez tego producenta na 23,055 mln zł netto.

Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków
Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków

Strefa finansów

Według przedstawiciela MPK decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, przewoźnik brał pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie.

„Równie ważne są możliwości finansowe przewoźnika. To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli” - wyjaśnił Gancarczyk.

Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku, a MPK złożyło już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS).

Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finasowania, w tym z Krajowego Programu Odbudowy.

Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto.

Zgodnie z zapowiedziami podpisanie umowy ramowej na dostawę do 90 nowych tramwajów z 4-letnim okresem obowiązywania uzależnione jest jeszcze od pozytywnej kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych.

Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków
Nowe tramwaje w Krakowie: MPK wybrało ofertę firmy PESA / fot. MPK Kraków

Powrót do współpracy

Historia relacji MPK Kraków i Pesy jest długa i nie zawsze usłana różami. W 2015 roku Pesa dostarczyła do stolicy Małopolski 36 tramwajów typu Krakowiak, jednak realizacja tego kontraktu obfitowała w problemy. Teraz ma być inaczej – MPK liczy, że nowa platforma Twist 3.0 jest po prostu lepsza, a bydgoski producent zrealizuje kontrakt zgodnie z harmonogramem.

A generalny plan jest taki: po dostawie pierwszej partii 30 tramwajów, MPK wycofa z ruchu wszystkie pojazdy bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu cała flota tramwajowa Krakowa stanie się w pełni niskopodłogowa, klimatyzowana i dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Dokumentacja przetargowa oraz szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej dostępne są na stronie:
https://mpk.krakow.pl/pl/przetargi

Komentarze