PESA wygrywa kontrakt na 90 tramwajów dla MPK Kraków Historia zatacza koło
4 marca 2025 roku MPK Kraków ogłosiło wyniki kluczowego przetargu ramowego na dostawę 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski.
Po wielomiesięcznym postępowaniu, największy kontrakt tramwajowy w historii Krakowa trafił w ręce PESA Bydgoszcz SA, która została wybrana do realizacji wszystkich trzech części zamówienia – zarówno na tramwaje jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe, w dwóch różnych długościach. W pokonanym polu została czeska Skoda.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych tramwajów maksymalnie obejmuje przetarg ramowy MPK Kraków ogłoszony 4 marca 2025 roku?
- Jaka firma została wybrana do realizacji zamówienia?
- Na jakiej platformie technicznej będą bazować nowe tramwaje dla Krakowa?
Historyczny kontrakt
Zamówienie obejmuje dostawę do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m, do 30 tramwajów Oferta firmy PESA Bydgoszcz została wybrana w trzech przetargach na dostawę do 90 nowych tramwajów dla MPK w Krakowie. O kontrakty ubiegało się dwóch oferentów, a polski producent przedstawił propozycje we wszystkich postępowaniach; jego oferta jest też tańsza od konkurenta.
Jak przypomniał we wtorek rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, oprócz Pesy w jednym z przetargów wystartowała także firma Skoda Transportation.
W ramach trzech przetargów krakowski przewoźnik zamierza zakupić do 90 nowych pojazdów w trzech rodzajach:
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów,
- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów,
- o 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów.
Wartość wagonu jednokierunkowego została wyceniona przez bydgoską Pesę na 17,313 mln zł netto, a wartość wagonu dwukierunkowego na 18,618 mln zł netto. Z kolei cena za tramwaj jednokierunkowy o długości 42-45 metrów została określona przez tego producenta na 23,055 mln zł netto.
Strefa finansów
Według przedstawiciela MPK decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, przewoźnik brał pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Równie ważne są możliwości finansowe przewoźnika. To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli” - wyjaśnił Gancarczyk.
Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku, a MPK złożyło już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS).
Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finasowania, w tym z Krajowego Programu Odbudowy.
Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto.
Zgodnie z zapowiedziami podpisanie umowy ramowej na dostawę do 90 nowych tramwajów z 4-letnim okresem obowiązywania uzależnione jest jeszcze od pozytywnej kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych.
Powrót do współpracy
Historia relacji MPK Kraków i Pesy jest długa i nie zawsze usłana różami. W 2015 roku Pesa dostarczyła do stolicy Małopolski 36 tramwajów typu Krakowiak, jednak realizacja tego kontraktu obfitowała w problemy. Teraz ma być inaczej – MPK liczy, że nowa platforma Twist 3.0 jest po prostu lepsza, a bydgoski producent zrealizuje kontrakt zgodnie z harmonogramem.
A generalny plan jest taki: po dostawie pierwszej partii 30 tramwajów, MPK wycofa z ruchu wszystkie pojazdy bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu cała flota tramwajowa Krakowa stanie się w pełni niskopodłogowa, klimatyzowana i dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Dokumentacja przetargowa oraz szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej dostępne są na stronie:
https://mpk.krakow.pl/pl/przetargi
Komentarze