Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
19 lutego 2025 roku w Rostocku odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego tramwaju z nowej serii TINA, co stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju transportu publicznego miasta. TINA, czyli skrót od „Total Integrierter Niederflur-Antrieb”, to innowacyjne i wyjątkowo przyjazne dla pasażerów rozwiązanie, zaprojektowane przez szwajcarskiego producenta pojazdów szynowych – firmę Stadler.
Pierwszy z 29 zamówionych tramwajów dotarł już do Rostocku i został zaprezentowany lokalnym mediom, przedstawicielom miasta, pracownikom oraz zaproszonym gościom.
Rozkład jazdy:
- Co oznacza skrót TINA i jakie innowacje wprowadza w nowych tramwajach w Rostocku?
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wprowadzenie nowych tramwajów TINA na liniach komunikacyjnych w Rostocku
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie regularnych kursów pierwszego tramwaju TINA i ile pojazdów zostanie dostarczonych do 2027 roku?
Nowoczesność i komfort dla pasażerów
Nowe tramwaje TINA to synonim nowoczesności, komfortu oraz ekologicznych rozwiązań. Pasażerowie mogą liczyć na klimatyzowane, przestronne wnętrza, bezprzewodowy internet oraz pełną dostępność dla osób niepełnosprawnych. Yvette Hartmann i Jan Bleis, członkowie zarządu Rostocker Straßenbahn AG (RSAG), wyrazili zadowolenie z możliwości wprowadzenia nowoczesnych tramwajów do miejskiej floty, zapowiadając, że pierwsze pojazdy zostaną oddane do użytku publicznego pod koniec 2025 roku.
Staatssekretärin Ines Jesse z Ministerstwa Gospodarki, Infrastruktury, Turystyki i Pracy podkreśliła, że inwestycja w nowe tramwaje jest istotnym krokiem w kierunku przyszłościowego transportu publicznego w regionie Mecklenburg-Vorpommern. W ramach tej inicjatywy lokalne władze wsparły zakup nowoczesnych pojazdów kwotą blisko dziesięciu milionów euro.
Eva-Maria Kröger, burmistrzyni Rostocku, zaznaczyła, że zmiany w mobilności mieszkańców, częściowo spowodowane pandemią oraz wprowadzeniem ogólnokrajowego biletu Deutschlandticket, wpłynęły na wzrost popularności komunikacji publicznej. Podkreśliła jednak, że rosnące koszty energii oraz większe zainteresowanie transportem publicznym wymagają dalszego wsparcia finansowego ze strony rządu landowego oraz przyszłego rządu federalnego.
Nowoczesna technologia i bezpieczeństwo
Martin Alge, dyrektor ds. realizacji zamówień w firmie Stadler, zwrócił uwagę na innowacyjny charakter nowego pojazdu, podkreślając, że wprowadzenie TINA w Rostocku jest efektem ścisłej współpracy z RSAG. Tramwaje TINA to nie tylko komfort i nowoczesny design, ale również zaawansowane technologie zwiększające bezpieczeństwo oraz ekologiczność transportu.
Nowe tramwaje charakteryzują się trójczłonową konstrukcją o długości 32 metrów i szerokości 2,65 metra, mieszczącą 216 pasażerów, w tym 75 na miejscach siedzących. Dzięki w pełni niskopodłogowej konstrukcji oraz czterem przestronnym strefom wielofunkcyjnym, tramwaje te są wyjątkowo przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi.
Komfort podróży podnoszą panoramiczne okna, które zapewniają doskonały widok oraz maksymalną przestrzeń wewnątrz pojazdu. Nowoczesne monitory TFT dostarczają czytelnych informacji pasażerskich, a wbudowane porty USB umożliwiają ładowanie urządzeń mobilnych podczas jazdy. Dla większego komfortu podróżnych wszystkie tramwaje zostaną wyposażone w bezpłatne Wi-Fi oraz nowoczesne automaty biletowe z możliwością płatności bezgotówkowych.
Cztery specjalnie zaprojektowane wózki jezdne gwarantują wyjątkową płynność jazdy oraz minimalizują zużycie torów i kół. Innowacyjne systemy wspomagania kierowcy, w tym zaawansowany system ochrony przed kolizjami, podnoszą poziom bezpieczeństwa użytkowników.
Proces wdrożenia i plany na przyszłość
Pierwsza TINA przechodzi obecnie fazę wdrażania, która jest niezbędna przed rozpoczęciem regularnych kursów w niemieckiej sieci tramwajowej. W tym okresie tramwaj będzie regularnie testowany na liniach RSAG, przechodząc szereg prób technicznych, w tym testy hamulców i jazdy próbne. Równocześnie prowadzone będą szkolenia dla motorniczych. Planowane jest, że pierwszy tramwaj z serii TINA zacznie przewozić pasażerów pod koniec 2025 roku, wspierając zieloną transformację transportu w Rostocku.
Produkcja wszystkich 29 tramwajów odbywa się w Polsce, a kolejne dwa pojazdy mają dotrzeć do zajezdni RSAG w Rostocku do połowy 2025 roku. Pozostałe pojazdy zostaną dostarczone do połowy 2027 roku. Nowe tramwaje będą sukcesywnie zastępować starsze modele typu 6N1, które po niemal 30 latach eksploatacji zostaną wycofane z ruchu.
Łączna wartość zamówienia wynosi około 100 milionów euro, z czego 9,45 miliona euro pochodzi z dofinansowania od landu Mecklenburg-Vorpommern. Nowoczesne tramwaje będą kursować na wszystkich liniach RSAG, ze szczególnym uwzględnieniem głównych linii 1 i 5.
Zrównoważona mobilność i przyszłość transportu publicznego
Wprowadzenie tramwajów TINA jest częścią szerszej strategii modernizacji transportu publicznego w Rostocku, mającej na celu zwiększenie komfortu pasażerów, poprawę bezpieczeństwa oraz zmniejszenie emisji CO2. Dzięki nowym pojazdom miasto kontynuuje proces modernizacji taboru komunikacyjnego, jednocześnie przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Dla osób zainteresowanych szczegółami dotyczącymi nowych tramwajów i dalszych planów rozwoju komunikacji publicznej w Rostocku, RSAG prowadzi blog poświęcony komunikacji miejskiej, dostępny pod adresem: RSAG-Straßenbahn-Blog.
Znaczenie inwestycji dla Rostocku
Wprowadzenie nowoczesnych tramwajów TINA do floty RSAG to nie tylko znaczący krok w kierunku modernizacji transportu publicznego w Rostocku, ale również istotny element strategii zrównoważonego rozwoju miejskiego. Inwestycja ta wspiera realizację celów związanych z ochroną środowiska oraz poprawą jakości życia mieszkańców. Dzięki zaawansowanej technologii oraz wysokiemu komfortowi podróży, TINA ma szansę stać się symbolem nowoczesnej mobilności w Rostocku, podnosząc standardy komunikacji publicznej w regionie.
Nowa generacja tramwajów, zainspirowana innowacyjnym podejściem Stadlera oraz wsparciem lokalnych władz, przyczynia się do dalszego rozwoju infrastruktury miejskiej i stanowi krok w przyszłość zrównoważonego transportu w Niemczech.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze