Od 20 stycznia remont torowiska przy alei Wielkopolskiej w Poznaniu. Sporo utrudnień
W poniedziałek, 20 stycznia, rozpoczął się kompleksowy remont torowiska na alei Wielkopolskiej w Poznaniu, powodując znaczące zmiany w komunikacji.
Utrudnienia rozpoczęły się już w weekend 18 i 19 stycznia, kiedy przeprowadzono naprawę rozjazdu na zjeździe z ul. Roosevelta na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne powody przeprowadzenia remontu torowiska na alei Wielkopolskiej w Poznaniu?
- Jakie zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej zostały wprowadzone na czas remontu?
- W jaki sposób zabezpieczono zabytkową aleję kasztanowców podczas prac remontowych?
Po co remont?
Urząd Miasta Poznania poinformował, że remont wynikał z konieczności ochrony zabytkowej alei kasztanowców oraz uwzględnienia standardów ochrony drzew obowiązujących w Poznaniu. W związku z tym główne prace przy torowisku nie mogły być wykonywane w okresie wegetacyjnym i musiały zakończyć się na przełomie marca i kwietnia. Zgodnie z operatem dendrologicznym przygotowanym na potrzeby remontu, kasztanowce musiały zostać zabezpieczone i utrzymane w jak najlepszej kondycji. Wyznaczono również strefę ochrony drzew.
Stan torowiska był zły i wymagał natychmiastowego remontu. Wymieniono nawierzchnię torową, szyny, podkłady i podsypkę tłuczniową. Odnowione zostały także przystanki Klin, gdzie dokonano wymiany krawędzi peronowych, wiat, nawierzchni przejścia przez tory tramwajowe oraz błotochronu oddzielającego jezdnię od przystanku. Ponadto utworzono przejście dla pieszych w rejonie przystanku Klin. Zmodernizowany został również przejazd tramwajowy w ulicy Nad Wierzbakiem, gdzie wymieniono nawierzchnię wraz z płytą podtorową.
Odnowiona została także cała trakcja, której znaczna część była projektowana i budowana w latach 70. XX wieku. W ramach tych prac wymieniono cztery słupy trakcyjne.
Z powodu zamknięcia trasy do pętli Piątkowska, w weekend 18 i 19 stycznia dokonano również naprawy wyeksploatowanego rozjazdu przy zjeździe z ulicy Roosevelta na trasę PST. Wprowadzone zmiany w komunikacji dotknęły nie tylko linii do Piątkowskiej, ale całego układu transportu tramwajowego na północ Poznania. Natomiast od poniedziałku 20 stycznia zakres zmian został zmniejszony i obejmował jedynie linie tramwajowe 9 i 11.
W weekend 18-19 stycznia prowadzone były prace torowe na ul. Roosevelta, pomiędzy mostem Teatralnym a ul. Poznańską. Wstrzymano komunikację tramwajową do ul. Piątkowskiej, Połabskiej i Błażeja. Zmieniono trasy linii tramwajowych nr 3, 7, 10, 11, 15, 16 i 202, zawieszono linię nr 9, a wzmocniono linię nr 19. Uruchomiono tramwajową linię wahadłową nr 90 oraz zastępczą komunikację autobusową: linie T3 i T9.
Zmiany w komunikacji obowiązywały przez około trzy miesiące. W tym czasie pętla Piątkowska została zamknięta, co spowodowało zawieszenie linii nr 9 oraz zmianę trasy linii nr 11, której tramwaje kursowały z mostu Teatralnego przez PST na Os. Sobieskiego. Komunikację w rejonie ulicy Piątkowskiej, Winiar, Bonina, Wojska Polskiego i Sołacza do centrum zapewnił autobus "za tramwaj" T9.
W zależności od dnia i jego pory T9 kursował co 10, 15, 20 lub 30 minut. Na trasie przejazdu utworzono dodatkowy przystanek "Fredry" na ul. Fredry po skręcie z al. Niepodległości. Mieszkańcom Winiar i Sołacza chcącym dojechać do trasy PST zalecano korzystanie ze stałych linii autobusowych 170, 182, 183, 190, 191 i 193, a przy dojazdach do centrum także z linii 160 i 164.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmiany w komunikacji od 20 stycznia 2025 przez około 3 miesiące
Pętla Piątkowska zostanie zamknięta, w związku z czym linia nr 9 będzie zawieszona, a tramwaj na linii nr 11 pojedzie zmienioną trasą z mostu Teatralnego przez PST na Os. Sobieskiego. Komunikację w rejonie ulicy Piątkowskiej, Winiar i Bonina, ulicy Wojska Polskiego i Sołacza do centrum zapewni autobus „za tramwaj” T9.
Linia nr 9 – zawieszona
Linia nr 11 – zmieniona trasa
UNII LUBELSKIEJ – … – Roosevelta – Trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 19 – zwiększona częstotliwość do standardowej linii, trasa bez zmian
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Aleje Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Aleje Solidarności – POŁABSKA
Linia autobusowa „za tramwaj” T9 – zastępcza linia za tramwaj
PIĄTKOWSKA – Solidarności – Witosa – Wojska Polskiego – Nad Wierzbakiem – Wielkopolska – Nowowiejskiego – Niepodległości – Fredry – MOST TEATRALNY – Roosevelta – Pułaskiego – Wielkopolska – Nad Wierzbakiem – Wojska Polskiego – Witosa – Solidarności – PIĄTKOWSKA
Na trasie przejazdu utworzony zostanie dodatkowy przystanek Fredry na ul. Fredry po skręcie z al. Niepodległości.
Komentarze