Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy Moderus Gamma dotarł do Poznania. Uwagę zwraca nowy wygląd tramwaju

infotram
22.01.2025 13:30
0 Komentarzy

Minionej nocy do zajezdni tramwajowej Franowo dotarł pierwszy dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma LF 04 AC BD. To początek realizacji dużego zamówienia MPK Poznań, które obejmuje 30 nowoczesnych pojazdów.

Nowy tramwaj to konstrukcja w pełni niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Ma niemal 32 metry długości i może pomieścić 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przestronne wnętrze jest w pełni klimatyzowane, a ergonomiczne rozmieszczenie siedzeń i poręczy zapewnia komfort podróżującym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązania zostały zastosowane w tramwaju Moderus Gamma LF 04 AC BD w porównaniu do wcześniejszych modeli?
  2. W jaki sposób MPK Poznań finansuje zakup nowych tramwajów i jakie dofinansowania udało się uzyskać?
  3. Jakie są długoterminowe plany MPK Poznań dotyczące modernizacji floty tramwajowej i autobusowej?

Zmiany w porównaniu do wcześniejszych modeli

Pojazd wyposażono w dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach (łącznie 12). Dzięki czterem rampom, osoby na wózkach inwalidzkich i matki z wózkami dziecięcymi mogą bez przeszkód dostać się do wnętrza pojazdu.

Design przedniej ściany tramwaju wyróżnia się dużymi przeszkleniami, które nie tylko poprawiają estetykę, ale również zwiększają pole widzenia motorniczego, podnosząc tym samym bezpieczeństwo. Nowoczesne systemy pokładowe i zaawansowane komponenty technologiczne dodatkowo podnoszą standardy eksploatacyjne.

W porównaniu do wcześniej eksploatowanych Moderusów Gamma, w nowym modelu wprowadzono modyfikacje obejmujące m.in. zabudowę portali drzwiowych, nowe siedzenia i ulepszone oświetlenie wnętrza. Dodatkowo, z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku, zamontowano zewnętrzne tablice informacyjne wyświetlające dane w kolorze białym.

Testy i wprowadzenie do eksploatacji

Obecnie tramwaj przechodzi testy dynamiczne oraz proces integracji z systemem MPK Poznań. Od poniedziałku ruszą badania homologacyjne oraz szkolenia dla pracowników. Plan zakłada, że pierwsze tramwaje Moderus Gamma LF 04 rozpoczną regularne kursy wiosną tego roku. Kolejne pojazdy są już w fazie produkcyjnej w zakładach Modertrans w Biskupicach.

Finansowanie i przyszłe plany

Zakup 30 tramwajów został objęty dofinansowaniem w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało najwyższą ocenę w naborze, co pozwoliło na otrzymanie wsparcia w wysokości ponad 215,5 mln zł (85% wartości zakupu). Dodatkowo, trwa ocena kolejnego projektu zakładającego zakup 30 dodatkowych tramwajów. Finansowanie tego przedsięwzięcia planowane jest w wysokości 175 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

MPK Poznań podpisało również umowę z przewoźnikiem z Bonn na zakup używanych tramwajów NGT6D. Są to dwukierunkowe pojazdy, z ok. 70% niskiej podłogi. Planowany zakup obejmuje 24 tramwaje, a ich dostawy przewidziane są na 2025 rok. Wprowadzenie nowych pojazdów umożliwi stopniowe wycofywanie wysokopodłogowych tramwajów, które obecnie stanowią 22% taboru MPK Poznań.

Inwestycje w zeroemisyjny transport

Oprócz zakupu tramwajów, MPK Poznań inwestuje także w ekologiczne autobusy. Obecnie spółka dysponuje flotą 330 pojazdów, z czego 58 to elektryczne autobusy bateryjne, a 25 to pojazdy z wodorowym ogniwem paliwowym. Dzięki dofinansowaniom zewnętrznym MPK realizuje kolejne zakupy zeroemisyjnych pojazdów, co wpisuje się w strategię rozwoju transportu przyjaznego dla środowiska.

W grudniu 2023 r. podpisano umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu 9 autobusów wodorowych oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych. Dostawy nowych pojazdów wraz z budową infrastruktury do ich ładowania mają zakończyć się w połowie 2026 roku. Wartość tego projektu wynosi 99,5 mln zł.

Dzięki tym inwestycjom MPK Poznań konsekwentnie modernizuje flotę, dążąc do zwiększenia dostępności transportu publicznego i ograniczenia emisji spalin. Planowane zmiany przyczynią się do poprawy komfortu podróży mieszkańców oraz lepszego dostosowania komunikacji miejskiej do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Komentarze