Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław przebuduje halę nr 1 w zajezdni tramwajowej Gaj. Ruszają prace

infotram
14.07.2025 11:30
0 Komentarzy

MPK Wrocław nie zwalnia inwestycyjnego tempa – remontowane są tory, ale miejski przewoźnik kontynuuje rozbudowę także infrastrukturę zajezdniową.

Po modernizacji Zajezdni Borek, czas na kolejne duże przedsięwzięcie – gruntowną przebudowę Hali nr 1 w Zajezdni Tramwajowej Gaj przy ul. Kamiennej. To strategiczna inwestycja dla rozwoju zaplecza technicznego wrocławskiej komunikacji miejskiej. Wartość prac to ponad 16,6 mln zł brutto.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne zmiany obejmuje przebudowa Hali nr 1 w Zajezdni Tramwajowej Gaj?
  2. Jakie nowoczesne urządzenia warsztatowe zostaną zainstalowane w ramach inwestycji?
  3. Jakie są długofalowe cele modernizacji zajezdni według przedstawicieli MPK Wrocław?

Kompleksowa przebudowa – nowoczesność i bezpieczeństwo

W ramach inwestycji przebudowana zostanie niemal cała Hala nr 1, a także fragmenty Hal nr 2 i 3. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę torowisk i kanałów rewizyjnych, budowę nowego magazynu, przebudowę instalacji oraz dostawę nowoczesnych urządzeń warsztatowych.

– To kolejny krok w kierunku stworzenia nowoczesnego, bezpiecznego i w pełni funkcjonalnego zaplecza do obsługi tramwajów we Wrocławiu. Dzięki tej modernizacji poprawią się zarówno warunki pracy, jak i możliwości techniczne utrzymania taboru – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Zakres robót – zaprojektuj i wybuduj

W ramach inwestycji przebudowane zostaną fragmenty infrastruktury torowej wewnątrz hali, co pozwoli na bardziej efektywne przemieszczanie się tramwajów i sprawniejszą obsługę techniczną. Dzięki temu hala zyska nową funkcjonalność i będzie mogła przyjąć więcej składów na bieżące przeglądy i naprawy.

Nowoczesne urządzenia warsztatowe

Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie wyposażenie hali w nowoczesny sprzęt:

  • tokarka podtorowa do obróbki kół i tarcz hamulcowych (bez konieczności demontażu wózków),
  • żuraw kolumnowy o udźwigu 0,5 tony i sterowaniu przewodowym,
  • podnośnik 8-kolumnowy, zapewniający bezpieczne podnoszenie całych wagonów,
  • podest roboczy jednostronny o długości ok. 35 m,
  • prasy hydrauliczne, piaskarka kabinowa, odciągi przemysłowe oraz wózek widłowy.

Całość zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie – przewidziano m.in. odłączanie napięcia w sieci trakcyjnej podczas pracy urządzeń.

Najpierw projekt, później ciężkie roboty

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Zakład Sieci i Zasilania Sp. z o.o. (lider) oraz Gut Budownictwo Sp. z o.o. (partner). Prace rozpoczną się od etapu projektowego
i potrwają łącznie do 18 miesięcy od podpisania umowy – z czego maksymalnie 6 miesięcy przeznaczono na opracowanie dokumentacji, a 10 miesięcy na realizację robót po uzyskaniu pozwolenia na budowę.

Długofalowe korzyści

Celem inwestycji jest nie tylko poprawa techniczna hali, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa, efektywności pracy oraz wydłużenie żywotności taboru MPK Wrocław. Modernizacja umożliwi również bardziej kompleksową obsługę pojazdów bez konieczności zlecania kosztownych prac na zewnątrz.

– Modernizacja Hali nr 1 to coś więcej niż remont – to strategiczny krok w stronę nowoczesnej, niezawodnej komunikacji miejskiej. Dzięki tej inwestycji unowocześniamy zaplecze techniczne i podnosimy standardy obsługi taboru, co bezpośrednio przełoży się na punktualność, bezpieczeństwo i komfort pasażerów – mówi Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.

Komentarze