MPK Poznań modernizuje zajezdnię Forteczna. Powstanie nowoczesny system sterowania zwrotnicami
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu kontynuuje modernizację zajezdni tramwajowej Forteczna. W ramach ogłoszonego przetargu realizowany będzie IV etap inwestycji, obejmujący wymianę nawierzchni torowej oraz – w osobnym zadaniu – kompleksową rozbudowę systemu sterowania zwrotnicami wraz z wymianą napędów najazdowych.
Zadanie II, będące częścią IV etapu modernizacji zajezdni Forteczna, obejmuje dwa główne etapy: opracowanie dokumentacji technicznej oraz dostawę i montaż nowego wyposażenia systemowego. Centralnym elementem prac jest instalacja ośmiu nowoczesnych napędów zwrotnic najazdowych, zintegrowanych z istniejącym Systemem Sterowania Zwrotnicami (SSZ) MPK.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury tramwajowej zostaną wymienione i zmodernizowane w ramach IV etapu prac na zajezdni Forteczna?
- W jaki sposób nowe napędy zwrotnic będą współpracować z systemem identyfikacji tramwajów w MPK Poznań?
- Jakie wymagania techniczne i formalne musi spełnić wykonawca, aby zrealizować zamówienie?
Sterowanie z tramwaju i identyfikacja pojazdów
Napędy zostaną zamontowane w specjalnych, stalowych skrzyniach rozjazdowych odpornych na obciążenia samochodów do 12 ton. W ramach projektu przewidziano także montaż urządzeń detekcji, skrzynek przyszynowych, grzałek zwrotnicowych, tablic informacyjnych oraz sygnalizatorów pozycji zwrotnic.
Nowe napędy będą sterowane bezpośrednio z pulpitu motorniczego poprzez system transmisji danych torowisko–pojazd działający na częstotliwości 2,4 GHz. System będzie współpracował z wyposażeniem VETRA już obecnym w pojazdach MPK. To rozwiązanie zapewni identyfikację tramwaju i umożliwi automatyczne ustawienie zwrotnicy zgodnie z trasą pojazdu.
Zadanie zakłada, że system będzie przekazywać do SSZ m.in. numer boczny pojazdu, numer linii, trasę, pozycję zwrotnicy oraz stan przełącznika w tramwaju. Urządzenia mają gwarantować dwukierunkową komunikację z poziomu serwera.
Bezpieczeństwo, trwałość i komfort eksploatacji
MPK wymaga od wykonawców zastosowania rozwiązań spełniających rygorystyczne normy techniczne – zarówno pod względem niezawodności, jak i bezpieczeństwa. Nowe napędy muszą m.in. umożliwiać ręczne przestawienie zwrotnicy, być odporne na rozprucie i zapewniać wysoką szczelność (IP67). Wbudowana pamięć zdarzeń oraz możliwość zdalnego monitorowania pracy systemu przez interfejs WWW dodatkowo podniosą efektywność utrzymania infrastruktury.
Elementy systemu muszą być kompatybilne z pełnym spektrum tramwajów eksploatowanych przez MPK Poznań – od klasycznych wagonów typu 105N po nowoczesne Moderusy Gamma.
Wymagania wobec wykonawców
Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie otwartym, poza ustawą PZP, na platformie elektronicznej MPK. Wymagana jest wpłata wadium w wysokości 350 000 zł, a termin realizacji całego zamówienia upływa 31 grudnia 2025 roku. Jednym z kluczowych warunków jest zapewnienie nieprzerwanej pracy zajezdni w trakcie wykonywania robót oraz spełnienie wszystkich norm technicznych i przepisów prawa budowlanego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze