Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Poznań modernizuje zajezdnię Forteczna. Powstanie nowoczesny system sterowania zwrotnicami

infotram
15.07.2025 18:30
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu kontynuuje modernizację zajezdni tramwajowej Forteczna. W ramach ogłoszonego przetargu realizowany będzie IV etap inwestycji, obejmujący wymianę nawierzchni torowej oraz – w osobnym zadaniu – kompleksową rozbudowę systemu sterowania zwrotnicami wraz z wymianą napędów najazdowych.

Zadanie II, będące częścią IV etapu modernizacji zajezdni Forteczna, obejmuje dwa główne etapy: opracowanie dokumentacji technicznej oraz dostawę i montaż nowego wyposażenia systemowego. Centralnym elementem prac jest instalacja ośmiu nowoczesnych napędów zwrotnic najazdowych, zintegrowanych z istniejącym Systemem Sterowania Zwrotnicami (SSZ) MPK.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury tramwajowej zostaną wymienione i zmodernizowane w ramach IV etapu prac na zajezdni Forteczna?
  2. W jaki sposób nowe napędy zwrotnic będą współpracować z systemem identyfikacji tramwajów w MPK Poznań?
  3. Jakie wymagania techniczne i formalne musi spełnić wykonawca, aby zrealizować zamówienie?
Nowy Moderus Gamma dla MPK Poznań
Zajezdnia MPK Poznań/foto: MPK Poznań

Sterowanie z tramwaju i identyfikacja pojazdów

Napędy zostaną zamontowane w specjalnych, stalowych skrzyniach rozjazdowych odpornych na obciążenia samochodów do 12 ton. W ramach projektu przewidziano także montaż urządzeń detekcji, skrzynek przyszynowych, grzałek zwrotnicowych, tablic informacyjnych oraz sygnalizatorów pozycji zwrotnic.

Nowe napędy będą sterowane bezpośrednio z pulpitu motorniczego poprzez system transmisji danych torowisko–pojazd działający na częstotliwości 2,4 GHz. System będzie współpracował z wyposażeniem VETRA już obecnym w pojazdach MPK. To rozwiązanie zapewni identyfikację tramwaju i umożliwi automatyczne ustawienie zwrotnicy zgodnie z trasą pojazdu.

Zadanie zakłada, że system będzie przekazywać do SSZ m.in. numer boczny pojazdu, numer linii, trasę, pozycję zwrotnicy oraz stan przełącznika w tramwaju. Urządzenia mają gwarantować dwukierunkową komunikację z poziomu serwera.

Bezpieczeństwo, trwałość i komfort eksploatacji

MPK wymaga od wykonawców zastosowania rozwiązań spełniających rygorystyczne normy techniczne – zarówno pod względem niezawodności, jak i bezpieczeństwa. Nowe napędy muszą m.in. umożliwiać ręczne przestawienie zwrotnicy, być odporne na rozprucie i zapewniać wysoką szczelność (IP67). Wbudowana pamięć zdarzeń oraz możliwość zdalnego monitorowania pracy systemu przez interfejs WWW dodatkowo podniosą efektywność utrzymania infrastruktury.

Elementy systemu muszą być kompatybilne z pełnym spektrum tramwajów eksploatowanych przez MPK Poznań – od klasycznych wagonów typu 105N po nowoczesne Moderusy Gamma.

Wymagania wobec wykonawców

Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie otwartym, poza ustawą PZP, na platformie elektronicznej MPK. Wymagana jest wpłata wadium w wysokości 350 000 zł, a termin realizacji całego zamówienia upływa 31 grudnia 2025 roku. Jednym z kluczowych warunków jest zapewnienie nieprzerwanej pracy zajezdni w trakcie wykonywania robót oraz spełnienie wszystkich norm technicznych i przepisów prawa budowlanego.

Komentarze