Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków zapowiada wycofanie wszystkich wysokopodłogowych tramwajów

infotram
05.08.2024 13:45
0 Komentarzy

Jak już pisaliśmy na łamach InfoTram.pl Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ponownie ogłosiło trzy przetargi na zakup do 90 niskopodłogowych tramwajów.

Wcześniejsze postępowania unieważniono, gdyż zaproponowane oferty przekraczały dostępny budżet i nie spełniały wszystkich wymagań formalnych.

Spis treści:

  1. Jakie konkretne wymagania techniczne muszą spełniać nowe tramwaje, aby mogły być zaakceptowane przez MPK Kraków?
  2. W jaki sposób MPK planuje wykorzystać nowe tramwaje do zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej i zachęcenia mieszkańców do rezygnacji z transportu samochodowego?
  3. Jakie działania podejmuje MPK, aby zapewnić terminową realizację dostaw nowych tramwajów i uniknąć problemów z budżetem, które pojawiły się w poprzednich przetargach?
Pętla Mistrzejowice
Tramwaje MPK Kraków

Finansowanie zakupu tramwajów

Rzecznik MPK, Marek Gancarczyk, poinformował, że nowe przetargi obejmują dostawę do 90 nowoczesnych, klimatyzowanych tramwajów trzech różnych typów:

  • Do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m.
  • Do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m.
  • Do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m.

Według przedstawiciela MPK, ostateczna liczba zamówionych tramwajów będzie zależeć od poziomu uzyskanego finansowania zewnętrznego oraz cen uzyskanych w wyniku przetargu. Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FenIKS) oraz z Krajowego Planu Odbudowy.

MPK liczy na to, że instytucje finansujące rozpatrzą wnioski do końca 2024 roku, co pozwoli na zawarcie umów realizacyjnych i dostawę nowych tramwajów w latach 2026-2027.

Nowoczesna flota tramwajowa

Zakup nowych tramwajów umożliwi MPK wycofanie z eksploatacji wszystkich pojazdów bez niskiej podłogi. Po zakończeniu dostaw cała flota tramwajowa Krakowa będzie składać się wyłącznie z niskopodłogowych tramwajów wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Zwiększy to komfort podróży oraz ułatwi dostęp do komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym.

Poprzednie przetargi

W lipcu tego roku unieważniono wcześniejsze przetargi, w których o zamówienie rywalizowały dwie firmy: konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz turecka firma Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat. Obydwaj dostawcy byli zainteresowani pierwszym i drugim zamówieniem, natomiast tylko firma z Turcji złożyła ofertę na trzecie zamówienie. Choć turecki producent zaproponował niższą cenę, to złożone oferty przekraczały zaplanowany budżet i nie spełniały wszystkich wymogów technicznych oraz formalnych.

Kryteria wyboru

Oprócz ceny, w przetargach brano pod uwagę warunki techniczne oferowanych pojazdów. Tramwaje muszą spełniać określone standardy, które zapewnią bezpieczną i komfortową jazdę. Ważne są także parametry techniczne, takie jak efektywność energetyczna, niski poziom hałasu oraz łatwość konserwacji i serwisowania.

Przyszłość komunikacji miejskiej w Krakowie

Planowane zakupy są częścią większej strategii miasta, której celem jest rozwój nowoczesnej i ekologicznej sieci transportu publicznego. Dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor tramwajowy, Kraków planuje zmniejszyć emisję spalin, poprawić jakość powietrza i zwiększyć atrakcyjność komunikacji miejskiej jako alternatywy dla transportu samochodowego.

Zrealizowanie nowych przetargów pozwoli na unowocześnienie floty tramwajowej Krakowa i poprawi jakość podróży dla mieszkańców oraz turystów. MPK liczy na uzyskanie niezbędnego dofinansowania, co umożliwi terminową realizację projektu i zwiększenie dostępności transportu publicznego w mieście.

Komentarze