Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Moderusy Gamma dla MPK Wrocław prawie w komplecie. Dziś w nocy przyjedzie ostatni

infotram
24.06.2024 21:45
0 Komentarzy

Tej nocy – z 24 na 25 czerwca – przyjeżdża do Wrocławia ostatni z zamówionych Moderusów Gamma. MPK będzie mieć już wszystkie poznańskie tramwaje, które są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, o nowoczesnym napędzie, a także komfortowe dla motorniczych.

To jednak nie koniec nocnych dostaw – zaczęły bowiem docierać bydgoskie Pesy zamówione w ramach kolejnego przetargu.

Spis treści:

  1. Kto dostarczył MPK Wrocław tramwaje Moderus Gamma?
  2. Ile tramwajów Pesa Twist zamówiło MPK Wrocław w grudniu 2021 roku?
  3. Kiedy MPK Wrocław planuje podpisanie umowy na dostawę kolejnych tramwajów?
Tej nocy - z 24 na 25 czerwca - przyjeżdża do Wrocławia ostatni z zamówionych Moderusów Gamma. MPK będzie mieć już wszystkie poznańskie tramwaje, które są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, o nowoczesnym napędzie, a także komfortowe dla motorniczych.
Moderusy Gamma/foto: MPK Wrocław

Umowa z opcją

Początkowo, we wrześniu 2020 roku, MPK podpisało umowę ze spółką Modertrans Poznań umowę na dostawę 25 Gamm. Zapewniło sobie jednak opcję domówienia jeszcze 21 składów. Umowę na te kolejne podpisało w marcu 2021 roku.

Był to jeden przetarg, ale dwie umowy, dlatego dostarczony jako 25. tramwaj jeździ z okolicznościowymi naklejkami informującymi, że to 25. Gamma dla Wrocławia – ostatnia z pierwszej umowy, zamykająca ten cykl dostaw.

Tej nocy - z 24 na 25 czerwca - przyjeżdża do Wrocławia ostatni z zamówionych Moderusów Gamma. MPK będzie mieć już wszystkie poznańskie tramwaje, które są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, o nowoczesnym napędzie, a także komfortowe dla motorniczych.
Moderusy Gamma/foto: MPK Wrocław

Ponad 800 mln w tramwaje

46. Gamma – jako ostatni tramwaj z poznańskiego Modertransu – została podobnie oklejona. Więcej poznańskich tramwajów już nie będzie, bowiem drugi przetarg wygrała bydgoska Pesa. Umowa na 24 tramwaje została podpisana w grudniu 2021 roku, a pierwsze sztuki zaczęły się pojawiać w tym roku.

Tu również MPK zagwarantowało sobie możliwość domowienia kolejnych 16 wozów. Umowy jeszcze nie ma, ale prezydent Jacek Sutryk zapowiedział, że zostanie podpisana. Będzie zatem łącznie 40 bydgoskich składów.

Wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma – 375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa Twist – 337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T – 135 mln zł

Mówiąc o taborowym boomie w MPK, trzeba też wspomnieć o odmłodzonych tramwajach, które z technicznego punktu widzenia są prawie jak „nówki”. Zmienił się również ich wygląd, a także istotnie poprawił komfort podróży – zyskały one systemy klimatyzacji.

Chodzi o Skody 16T, pierwsze niemal całkowicie niskopodłogowe tramwaje, jakie pojawiły się we Wrocławiu oraz o wrocławską myśl techniczną: Protramy 205 WrAs. Te drugie, po zmodernizowaniu w zakładach Modertransu, stały się niemal takie same, jak Moderusy Beta.

Na tym inwestycje MPK nie mogą się zakończyć. W ciągu najbliższych trzech lat będziemy mieć nową linię tramwajową na Swojczyce, Maślice i do szpitala przy Borowskiej. W kolejnych latach przybędą następne. To oznacza, że przewoźnik będzie potrzebował do ich obsługi większej liczby tramwajów. Jednak kupno kolejnych musi się wiązać z budową nowej zajezdni. 

Tej nocy - z 24 na 25 czerwca - przyjeżdża do Wrocławia ostatni z zamówionych Moderusów Gamma. MPK będzie mieć już wszystkie poznańskie tramwaje, które są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, o nowoczesnym napędzie, a także komfortowe dla motorniczych.
Moderus Gamma/foto: MPK Wrocław

Typy tramwajów w MPK Wrocław

Dwuwagonowe, bez niskiej podłogi, bez klimatyzacji

  • Konstale serii 105 (105Na, 105NWr i 105 NWrAs) wyprodukowane w latach 1975-1991.
  • Protramy 204 WrAs wyprodukowane w latach 2004-2007.

Przegubowe, częściowo niskopodłogowe (w środkowej części), klimatyzowane

  • Protramy 205WrAs wyprodukowane w latach 2006-2011. W 2021 zostały gruntownie zmodernizowane przez Modertrans Poznań. Od tego momentu są klimatyzowane. Dla postronnego obserwatora różnią się od Bet kolorem – są niebieskie, a nie ciemnogranatowe.
  • Moderusy Beta MF 19AC wyprodukowane w latach 2015-2017.
  • Moderusy BetaMF 24AC wyprodukowane w latach 2018-2019.

Przegubowe, niskopodłogowe, klimatyzowane

  • Skody 16T wyprodukowane w latach 2006-2007. Gruntowną modernizację przeszły w latach 2021-2022.
  • Pesy Twist 2010NW wyprodukowane w 2015 roku.
  • Moderusy Gamma LF 07AC wyprodukowane w latach 2021-2024.
  • Pesy Twist 146N produkowane w latach 2024-2025.
  • Dwukierunkowe, przegubowe, niskopodłogowe, klimatyzowane
  • Skody 19T wyprodukowane w latach 2010-2011. W tym roku rozpocznie się ich sukcesywna modernizacja.

Komentarze