Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Medcom zaprezentuje na TRAKO tylko urządzenia SiC

infotram
15.09.2025 14:30
0 Komentarzy

Medcom poinformował, że podczas tegorocznej edycji TRAKO zaprezentuje na stoisku firmowym wyłącznie produkty zaprojektowane w technologii węglika krzemu (SiC).

Będą to nie tylko nowe rozwiązania kolejowe, ale także urządzenia dla komunikacji miejskiej – tramwajów, autobusów wodorowych i wagonów metra.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe produkty wykorzystujące technologię węglika krzemu Medcom zaprezentuje podczas tegorocznych targów TRAKO?
  2. W jakich pojazdach kolejowych i miejskich już zastosowano najnowsze przetwornice oraz systemy napędowe Medcomu?
  3. Jakie korzyści dla operatorów transportu publicznego przynosi technologia SiC, zwłaszcza w zakresie oszczędności energii i niezawodności pojazdów?
Medcom na targach
Medcom na targach/foto: Medcom

Pierwsza w Europie wielosystemowa przetwornica SiC dla kolei dużych prędkości

 – Tegoroczna edycja TRAKO ma szczególny wymiar, z uwagi na dwa niezwykle ważne jubileusze: 200-lecie światowej kolei oraz 100-lecie Polskich Kolei Państwowych. To idealna platforma do rozmowy nie tylko o dziedzictwie i historii naszej kolei, ale przede wszystkim przyszłości i wyzwaniach, z którymi będziemy się mierzyć w najbliższych latach. Bieżąca sytuacja w branży jest dobra, a rosnąca liczba zamówień na pojazdy i inwestycji w kolej napawają optymizmem. Z drugiej jednak strony, transformacja europejskiego systemu energetycznego, ściśle powiązana z rosnącym znaczeniem OZE i coraz wyższymi wymogami środowiskowymi, musi iść w parze z postępem technologicznym. Medcom od niemal 40 lat uczestniczy w rozwoju polskiego i światowego transportu publicznego, dostarczając rozwiązania, które ograniczają zużycie energii, zmniejszają koszty eksploatacji pojazdów, a jednocześnie spełniają najwyższe standardy niezawodności i wytrzymałości. Najbardziej imponujące wyniki osiągamy w tych wszystkich obszarach stosując w naszych produktach węglik krzemu, a TRAKO to doskonała okazja do ich promocji – mówi Piotr Wroński, wiceprezes Medcomu.

Na koniec br. nawet 70% produktów opuszczających warszawską fabrykę Medcomu może być produkowane w technologii SiC. W trakcie TRAKO będzie można zobaczyć urządzenia zastosowane w najnowszych realizacjach, a w śród nich:

Jest to całkowicie nowa konstrukcja, która wyznacza najwyższe standardy wymiarów i wagi przetwornic wielosystemowych dużej mocy. Dzięki temu może być stosowana w wagonach niskopodłogowych. Urządzenie jest przystosowane do pracy z trzema typami napięć UIC: 1500 VDC, 1500 VDC oraz 1000 VAC. Po raz pierwszy zostało zastosowane w nowych pojazdach Talgo 230, produkowanych dla Deutsche Bahn (DB) oraz duńskich kolei państwowych (DSB).

Nowe przetwornice wagonowe, w tymm.in. przetwornice do kolejowych wagonów sypialnych produkowanych przez Stadlera dla Kazachstanu oraz do wagonów metra CAF dla Londynu i Amsterdamu.

Zasilacze buforowe: w tym najnowsze wersje zasilaczy stosowane wezt-ach, wagonach metra Kinki Sharyo dla Kairu oraz zasilacz dla platformy wagonów pasażerskich Siemens Mobility US, który jest częścią urządzenia EEB (Electric Equipment Box) zasilającego wagony pasażerskie oraz ładującego baterie zasilania awaryjnego. Wagony wyposażone w to rozwiązanie są obecnie eksploatowane w Kanadzie i w USA.

Konwertery DC/DC do ogniw paliwowych: wykorzystywane w elektrycznych zespołach trakcyjnych (ezt), a także wodorowych autobusach i trolejbusach. Solaris Urbino 18 wyposażony w system napędowy Medcom otrzymał tytuł Bus of the Year 2025.

Energooszczędny system napędowy do tramwajów

Rozwiązanie, które dzięki przemyślanej integracji falownika trakcyjnego, przetwornicy pomocniczej oraz systemu odzysku i magazynowania energii z hamowania pozwala zaoszczędzić nawet do 40% energii w pojeździe. Po raz pierwszy zostało zastosowane w tramwajach EN 140 dla Warszawy.

Komentarze